• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

Ziggo zenderaanbod - Technische wijzigingen


edbe

Forum Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2009
Berichten
402
Ziggo
Televisie
sinds de werkzaamheden die Ziggo heeft uitgevoerd heb ik veel last van glitched op de zenders,
voorheen nooit.
 

tichel

Forum Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2010
Berichten
1.236
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo

sebbos

Forum Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2017
Berichten
3
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Op kanaal 13 van Ziggo zag ik gisteren een promotiefilmpje van PebbleTV dat ze vanaf 26 juni ook op Ziggo Go te zien zijn. Misschien meer wijzigingen vanaf die dag?
 

m-snel

Forum Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2009
Berichten
228
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
sinds de werkzaamheden die Ziggo heeft uitgevoerd heb ik veel last van glitched op de zenders,
voorheen nooit.
Eerste stap: even goed kijken naar je eigen bekabeling, splitters en pluggen. En als je lange kabels gebruikt, naar boven bijvoorbeeld, misschien een kwalitatief goede versterker.

Omdat bijvoorbeeld 4G op dezelfde frequentie zit als sommige zenders krijg je dit als het signaal uit de lucht in je kabels kan komen via "lekken" (waarbij je kabel zelfs als een soort antenne kan gaan werken en zo dus een hoop ruis ontvangt). Een kabel lekt als hij niet goed afgeschermd is (van die dunne slappe coax kabel ipv dikke stevige) of je bijvoorbeeld die goedkope pluggen met plastic kapje gebruikt (ipv pluggen die de aansluiting helemaal met metaal afsluiten om instraling te voorkomen). Zelfs veel standaard kabeltjes met pluggen er al op, die bij je ontvanger zitten of in de bouwmarkt liggen, zijn vaak enkel afgeschermd met plastic ipv metaal. En een ethersignaal heeft, in tegenstelling tot metaal, totaal geen last van plastic en gaat er dus zo doorheen je kabel in.

Zie bijvoorbeeld goede en foute pluggen op https://www.google.nl/search?q=coax+plug&client=opera&hs=RIZ&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjklp-pjcfUAhXCbhQKHRNaAZoQ_AUICigB&biw=1920&bih=980

Dat je het voorheen niet had heeft er waarschijnlijk mee te maken dat er nu zenders naar een frequentie verplaatst zijn waar bij jou 4G (of een andere etherzender) ook op zit en het kabelsignaal dus verstoort via instraling (kabelsignaal en ethersignaal op dezelfde frequentie in je coaxkabel), waar ze voorheen op een andere frequentie stonden waar in jouw buurt (nog) geen 4G op zat (toen kwam het signaal ook al je kabel binnen, maar had je er geen last van omdat die frequentie niet gebruikt werd). Die glitches heb je dan ook waarschijnlijk op bepaalde zenders maar niet allemaal.

Heel belangrijk dus om signaal in de kabel en signaal daarbuiten goed gescheiden te houden! Vroeger was dit minder belangrijk omdat de ether simpelweg een stuk minder druk was als nu met GSM/3G/4G, Digitenne, FM, DAB+, WIFI etc etc

Ook kan het probleem in je AOP (of wandcontactdoos) zitten, zie https://ziggoforum.nl/topics/90640/

Weet je zeker dat dit allemaal goed is (te controleren door de ontvanger direct in het hoofdpunt te steken met een afgeschermde en liefst korte kabel en kijken of het dan nog zo is) de Ziggo helpdesk bellen, want dan komt het signaal niet goed bij je binnen. Maar controleer dit dus wel. Als een monteur komt en het ligt niet aan het geleverde signaal, maar je eigen bekabeling of apparatuur, kan dat kosten met zich meebrengen (de monteur zal het wel fixen, maar dus niet gratis). Ziggo heeft de verantwoording om het signaal goed door te geven tot het hoofdaansluitpunt, alles daarna is eigen verantwoording (en is zelf klussen of een handige buurjongen goedkoper dan een monteur). Als het signaal in de muur al niet goed aankomt, om wat voor reden dan ook, brengt Ziggo uiteraard geen kosten in rekening.
 
Laatst bewerkt:

martwout

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2008
Berichten
1.580
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fZiggo
Gisteravond kwam ik thuis van een week vakantie en zag via de EPG dat bij kanaal 30, 32 en aantal in het begin van de 700-serie op unknown stonden. Dat is bekend na een frequentiewijziging. Maar ik kon via de EPG deze kanalen niet selecteren en als ik van een kanaal ervoor die wel werkt omhoog zapte, kreeg ik de melding dat een zenderwisseling niet kon i.v.m. opname. Vreemd aangezien er geen timer liep voor een externe opname op de externe HD-recorder. Er is ook geen harde schijf op de decoder aangesloten. Ik heb nog geen herinstallatie van de kanalen uitgevoerd.

De decoder is een 5100c.
 
Laatst bewerkt:

mark5

Forum Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
89
Sinds de verandering is me opgevallen dat ik op alle Film 1 kanalen de melding E48-32 geen signaal krijg. Woon in Utrecht, en ze zitten allemaal op 122.00 Mhz. Op zich is dat nu geen probleem, want heb momenteel geen abo erop.
Tv staat 1 meter van muurkastje af, met kabelkeur vebinding. Heb ook internet.
Vraag me dus nu af, hoe kan dit ineens en moet ik nu al iets aan laten doen voordat er straks nog meer kanalen 'verdwijnen'...
 

tichel

Forum Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2010
Berichten
1.236
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
@ martwout, # 65, "unknown" in zenderlijst op Humax 5100c.

Druk op OK, ga naar "Unknown" en druk weer op OK: de zendernaam verschijnt.
Als dit niet werkt, ga dan opnieuw zenderzoeken (10 seconden).
Heb je nog opnames ingepland (GUIDE + geel) schrijf die dan op of maak een foto.
Doe hetzelfde met je favorietenlijsten.
 

C0re

Quality Member
Lid geworden
26 dec 2007
Berichten
4.772
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Sinds de verandering is me opgevallen dat ik op alle Film 1 kanalen de melding E48-32 geen signaal krijg. Woon in Utrecht, en ze zitten allemaal op 122.00 Mhz. Op zich is dat nu geen probleem, want heb momenteel geen abo erop.
Tv staat 1 meter van muurkastje af, met kabelkeur vebinding. Heb ook internet.
Vraag me dus nu af, hoe kan dit ineens en moet ik nu al iets aan laten doen voordat er straks nog meer kanalen 'verdwijnen'...
Kijk hier dan maar eens: https://ziggoforum.nl/index.php?posts/1203875
 

moost

Forum Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2015
Berichten
98
Ziggo
Internet
Gebied
fUPC
@m-snel: Ik wil toch even een opmerking maken m.b.t de bekabeling en 4G:

- Ziggo weet dat frequenties rond de 800Mhz (bijv 802, 810 en 818 storing kunnen geven met 4G. (google staat er vol mee)
- Ziggo weet ook dat mensen die er last van hebben (al dan niet door geen goede bekabeling) gaan klagen.
- Ziggo stuurt dan meestal een goedgekeurde kabel op, of plant monteur. (€?)

Zou het dan niet slimmer zijn om op de frequenties die storing (kunnen) geven zenders te plaatsen die niet zo goed bekeken zijn, bijvoorbeeld Zenderoverzicht sd & hd, Evenementenkanaal, Ziggo TV, 2x Bestelkanaal Dagpas, Infokanaal Fox Sport/Erotiek, Regionale zenders/kabelkranten ?? De meeste van deze zenders zijn stilstaande plaatjes, tekst en/of weinig bekeken.


2 Vliegen in 1 klap: minder klachten en besparing op kosten bekabeling/monteur.
Overigens heb ik kabelkeur kabels, maar sinds de recente wijziging ook last van "glitches" op zenders die nu naar de 810Mhz zijn verhuist.
 

martwout

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2008
Berichten
1.580
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fZiggo
@ martwout, # 65, "unknown" in zenderlijst op Humax 5100c.

Druk op OK, ga naar "Unknown" en druk weer op OK: de zendernaam verschijnt.
Als dit niet werkt, ga dan opnieuw zenderzoeken (10 seconden).
Heb je nog opnames ingepland (GUIDE + geel) schrijf die dan op of maak een foto.
Doe hetzelfde met je favorietenlijsten.
Ik ga vanavond eens kijken en anders de zenders opnieuw in laten lezen. Ik zal morgen einde van de middag even het melden.