Zeer tegenvallend snelheid na plaatsen nieuw modem

toeter

Forum Gebruiker
Berichten
11
Hallo,
twee weken geldeden is er een blikseminslag in de straatkast geweest vlak bij ons in de buurt, alle modems in een straal van 100 meter kapot, bij meerdere woningen. Storing verholpen en drie dagen later een nieuwe connectbox (Arris) geplaatst. Nu valt de snelheid zo giga tegen dat ik me afvraag of er meer aan de hand is. Speedtest gedaan en ik haal met moeite 90Mbps down en 40 up. terwijl mijn abbo internet Max zou moeten zijn (500Mbps down en 40 up). zijn er meer mensen met dit probleem, of kan ik beter een stapje terug doen met de snelheid, scheelt 20 euro per maand.
 
Ik neem aan dat je de modem al eens uit hebt gehad en na± 15 seconden weer aan.
Indien niet dat eerst proberen.
Volgende stap is een reset naar de fabrieksinstellingen, Doe dat niet vanuit de software, maar druk de restknop aan de achtkant 60 seconden in.

Als dat laatste niet helpt dan contact op te nemen met Ziggo.
 
Een max 90 mbps doet vermoeden dat er in je keten ergens een netwerk verbinding op 100 mbps staat (ipv 1000). Is je computer met een kabel direct in je modem gestoken?
Zo nee, probeer dat eens.
Zo ka: check in jet netwerkstatus of de verbinding met je modem 100 of 1000 mbps is.
 
Is er niet meer getroffen dan alleen je modem. Je kabels of nog meer je pc of laptop. Als je bovenstaande stap al geprobeerd heb zou ik eerst je pc of laptop uitproberen op een ander adres.
 
Geen antwoord op dit probleem. Maar het illustreert wel het gevaar van onweer. Ik heb in eerdere discussies wel eens verteld dat wij bij naderend onweer altijd alle stekkers van de computer etc. er uittrekken, inclusief de netwerkverbinding naar de modem. Hetzelfde doen we bij langdurige afwezigheid. Dit werd door meer dan één persoon een beetje lacherig als overdreven en angsthazerij bestempeld. Welnu, dit voorval geeft aan dat deze niets kostende voorzorgmaatregel dat zeker niet is.

Voor hetzelfde was alles aan gort geslagen, dat is namelijk bij mensen die we kennen een keer gebeurd. Nou, reken maar dat je dat niet graag wilt, ook al ben je er goed tegen verzekerd en heb je zelfs van alles wat je belangrijk vindt wel een backup.
 
Haal je ook de coax eruit? Zorg je ook dat er geen draden van luidsprekers over voedingskabels lopen? Echt alles eruit hè? Alle stekkerdozen, telefoon, modem, coax, koelkast, cv, oven, vriezer, airco, ga zo maar door. Nee, dat doen we niet.
 
Nee, dat doen wij ook niet. Ook dat kan weliswaar getroffen worden, maar statistisch is gebleken dat die kans veel kleiner is. Evenals de kans op directe inslag die alles kapot slaat met nog een vrij grote kans op brand ook.
 
@J. de Boer Vriend van mij heeft de stappen wel doorlopen nadat hij tot 3x toe bliksem inslag heeft gehad. 1 ervan was heftig met veel electronica met schade. (Inmiddels hebben ze het huis verkocht) Nieuwe tv's, pc nieuwe bedrading door het hele huis. En de bliksemafleider had ook wel iets gedaan maar niet voldoende opgevangen. Huis staat op een berg en gezien de vele kabels in huis wil de bliksem dit wel "opzoeken"
 
De spanningspiek is hier inderdaad via de coax binnengekomen en via de connectbox op het netwerk overgeslagen, dus het meerendeel wat aan het bedraadde netwerk zit is kapot, we hebben een poosje terug een nieuw huis gebouwd en heb overal netwerkkabel liggen, duss.
Ik dacht dat ik beveiligd was voor overspanning door een surge protector in de meterkast te plaatsen, maar ja ... niet het netwerk.
Ik moet wel zeggen dat het zeer onwillekeurig is want het ene apparaat wat aan het netwerk zit is niet kapot en het andere weer wel.
 
Men kan er zoveel aan willen doen... de spanningspiek komt er toch wel als het dichtbij genoeg is en daarom halen wij er niets uit. Wel een goede verzekering nemen.
 
Terug
Bovenaan