Veel spam. Spamfilter Ziggo werkt slecht / niet.

Balen dat jullie last hebben van Spam. Enige tijd geleden hebben we aanpassingen gedaan aan onze spamfilter. Op onze website kunnen jullie lezen hoe dit werkt.

Weet overigens dat dit soort spam niet alleen bij een Ziggo adres voorkomt maar ook bij Hotmail of een andere aanbieder. Ook al schrijf jij je nergens voor in, spam komt en kan blijven komen.

Ik hoop voor jullie dat het snel stopt door de spamfilter te 'leren' in de Ziggo Webmail of via client welke met IMAP is ingesteld.

Groet, Pim van Ziggo
 
Via Gmail wordt dit soort spam wel gefilterd. Het lerend vermogen van het Ziggo spamfilter is dus zeer beperkt. Spam consequent in de map "ongewenste mail" gesleept maar het blijft hardnekkig terugkomen. De aanpassingen aan jullie spamfilter zorgen niet voor een verbetering, helaas.
 
Mee eens. Vorige week kreeg ik een Phishing mail op mijn ziggo adres, die zogenaamd van de "International Card Service" afkomstig was. ICS is zo ongeveer de meest vervalste afzender, omdat dit veel geld kan opleveren als er ingetrapt wordt. De echte afzender was echter niet van ICS. Een beetje spamfilter zou mail met de tekst "ICS", of een variant, erin extra moeten beoordelen.

Als ik de header bekijk is dit de conclusie van ziggo:

Code:
X-Ziggo-Spamscore: ⁨0.0⁩
X-Ziggo-Spamreport: ⁨CMAE Analysis: v=2.3 cv=a8MeC3aF c=1 sm=1 tr=0 a=KO6l9EHeDZJAdgcnVeFM6g==:17 a=ouPH4iuzgrsA:10 a=IkcTkHD0fZMA:10 a=MKtGQD3n3ToA:10 a=1oJP67jkp3AA:10 a=Kd1tUaAdevIA:10 a=HEcj-xL3GawA:10 a=ZZnuYtJkoWoA:10 a=4awpnRnrAAAA:8 a=KYStEJs6AAAA:8 a=2281UvrnWjRSujvXM1AA:9 a=Bk8W8ccDrwFsKv4x:21 a=_W_S_7VecoQA:10 a=QEXdDO2ut3YA:10 a=XJ55L_ARMH4tGARW4wJO:22 a=peUAe94789bUBu_qRLP8:22 none⁩

X-Ziggo-Spam-Status: ⁨No⁩

Spam-Flag: ⁨No⁩
X-Spam-Status: ⁨No⁩
X-Ziggo-Spambar: ⁨/⁩

De spamscore is niet laag, maar gewoon NUL

Het enige in de mail wat echt van ICS was, was het plaatje omdat de criminelen hier gewoon naar de echte site verwezen voor het logo in de mail.
 
Laatst bewerkt:
Voor de grap heb ik dat mailtje eens 'als origineel' geforward vanaf mijn iCloud account naar mijn mailadres op mijn eigen mailserver waar spamassassin draait. Mijn mailserver gaat helemaal over de rooie en kapselt de mail in als bijlage, in een mail met grote waarschuwingen:

Code:
Our MailScanner believes that the attachment to this message sent to you

   From: xxxxx
Subject: Nieuw: dubbele beveiliging

is Unsolicited Commercial Email (spam). Unless you are sure that this message
is incorrectly thought to be spam, please delete this message without opening
it. Opening spam messages might allow the spammer to verify your email
address.

If you believe that this message has been incorrectly marked as spam, please
forward this email to postmaster.

Date: 20180429
pts rule name              description
---- ---------------------- --------------------------------------------------
-0.0 SPF_PASS               SPF: sender matches SPF record
0.0 HTML_MESSAGE           BODY: HTML included in message
0.7 HTML_IMAGE_ONLY_20     BODY: HTML: images with 1600-2000 bytes of words
1.7 RAZOR2_CHECK           Listed in Razor2 (https://razor.sf.net/)
-0.1 DKIM_VALID             Message has at least one valid DKIM or DK signature
2.4 RAZOR2_CF_RANGE_51_100 Razor2 gives confidence level above 50%
                           [cf: 100]
0.0 T_REMOTE_IMAGE         Message contains an external image

Spamassassin creëert ook een spamscore. Dat zijn de getallen waar bovenstaande regels mee beginnen. De belangrijkste reden om dit als spam aan te merken is dat de afzender op een blacklist staat.

Zou vorige week anders geweest kunnen zijn, dus nu ook even getest. Verstuurd vanaf mijn iCloud account naar mijn Ziggo account komt hij wel aan. Echter nu met in de header:

Code:
X-Ziggo-Spamscore: ⁨15.0⁩
X-Ziggo-Spamreport: ⁨CMAE Analysis: v=2.3 cv=cvi1bWwi c=1 sm=1 tr=0 p=KYStEJs6AAAA:8 a=MKtGQD3n3ToA:10 a=1oJP67jkp3AA:10 a=Kd1tUaAdevIA:10 a=HEcj-xL3GawA:10 a=ZZnuYtJkoWoA:10 a=OEGUXdT4Pqd7A7mfK58A:9 a=QEXdDO2ut3YA:10 a=4awpnRnrAAAA:8 a=2281UvrnWjRSujvXM1AA:9 a=E2uYVagt2mzuIykX:21 a=_W_S_7VecoQA:10 a=peUAe94789bUBu_qRLP8:22 a=XJ55L_ARMH4tGARW4wJO:22 CMCL_1=15,SHORTCIRCUIT=0.0001⁩

X-Ziggo-Spam-Status: ⁨YES⁩

X-Spam-Flag: ⁨YES⁩
X-Spam-Status: ⁨YES⁩
X-Ziggo-Spambar: ⁨+++++++++++++++⁩

In dit geval geeft Apple mail aan dat hij het als Spam ziet. Ik weet nu dus niet of Mail dit in mijn spamfolder gezet heeft, of dat Ziggo dat al eerder gedaan heeft.
Edit: Ziggo heeft dit inderdaad direct in de spamfolder gezet. Ik zie dit door in te loggen op webmail. Als hij eerst in de in-box gezeten had, had hij daar doorgestreept gestaan. Oudere mailtjes die ik verplaatst had, stonden ook nog doorgestreept in de in-box)
 
Laatst bewerkt:
Tja, we moeten het spamfilter 'leren' wat wel en geen spam is, maar hij is nogal hardleers.
Omdat je geen wildcards kunt gebruiken, moet je elk afzonderlijk mailtje als spam rapporteren. En dan raakt je spamlijst vol. En dan? Want ze hoeven maar 1 teken in de afzender te veranderen, en hij wordt gewoon in je inbox gezet.
Aan de andere kant worden mailtjes die géén spam zijn, wél als spam gezien. Ik moet elke dag m'n spambox uitpluizen om te zien of er nog mailtjes tussen zitten die in m'n inbox thuis horen.
Zojuist weer 99+ mailtjes in de spambox bekeken......ZUCHT! Echt om gek van te worden.
 
Precies! Ik zie nog geen verbetering in het gedrag van de spamfilter. Ik kan dan ook niet goed begrijpen waarom ik hiervoor (met zogenaamd een minder goede filter) vele malen minder spam kreeg dan nu met het nieuwe spamfilter.
Het lijkt er eerder op dat de nieuwe spamfilter een goedkopere versie is en dat men daarom is overgestapt.
Een behoorlijke irritante verslechtering :(
 
Wanneer gaat dat nieuwe $%*@# spamfilter nou eens zijn werk doen? Het is toch te gek voor woorden dat ik overstelpt wordt met spam omdat Ziggo zo nodig een nieuw (SLECHT) spamfilter plaatst?
 
Het spamfilter van Ziggo is waardeloos en op zijn minst hardleers. Het slepen van spamberichten naar de map ongewenste mail (zoals aanbevolen) haalt echt niets uit. Ook het instellen van filterregels en/of het blokkeren van afzenders in Ziggo Webmail of Outlook helpt niet. Hoe kan het dat bijvoorbeeld het blokkeren van [email protected] niet werkt? Die mailtjes blijven maar binnenkomen. Vreselijk irritant.
Via Gmail komt veel minder ongewenste mail binnen; blijkbaar worden berichten daar effectiever gefilterd.
Ziggo moet hier echt eens serieus naar kijken. Hun spamfilter werkt dus voor geen meter.
 
ik heb 20+ spamberichten per dag en het lijken er alleen maar meer te worden.
Het is gewoon van de zotte dat dit zogenaamde betere spamfilter zijn werk niet doet. Ik denk dat ziggo dat zelf ook wel weet, maar het niet toe durft te geven.
Ik krijg de neiging om elk spambericht naar een of andere afdeling van ziggo door te sturen.
 
Terug
Bovenaan