paullus zei:
worden mailtjes ten onrechte als spam aangemerkt en verdwijnen die in het niets?
Dit begrijp je goed. Als je de SBS achter een UPC verbinding zet, en deze gebruikt om de mail te versturen, dan duurt het inderdaad gemiddeld zo'n 6 maanden voordat mailtjes terugkomen omdat ze voor spam worden aangezien. Wij hebben hierom onze SBS server verplicht over een ADSL verbinding gerouteerd, voor de uitgaande mail.
Steeds meer mailservers controleren de zgn. reverse DNS van een mailserver. Hoewel dit niet een officieel SMTP protocol is, is het wel een veelgebruikte methode om op Spam te controleren.
Wanneer een mail op zo'n server binnenkomt doet hij de volgende controle:
Mail komt binnen van IP 123.456.789.123, met als afzender gebruiker@domein.nl
Controle 1: Welke IP zit er achter domein.nl?
Dit moet zijn: 123.456.789.123
Controle 2: aan welke domein is 123.456.789.123 verbonden? (reverse DNS)
Dit moet zijn: domein.nl
Als dit niet het geval is (en UPC zakelijk faalt bij controle 2) dan wordt de mail op (steeds meer) server aangezien als spam en wordt dus niet bezorgd.
Bijkomend probleem is dat een aantal server automatische zwarte lijsten bijwerken die worden gedeelt, sta je op genoeg zwarte lijsten, dan kom je weer op de volgende... etc.
Dit effect is bij ons 2 keer (verschillende verbindingen) opgetreden na beide keren ongeveer 5-8 maanden.
Geluk doen zelfs consumenten ADSL aanbieders niet moeilijk over het instellen van je reverse DNS, dus hebben we naast de UPC zakelijk een 2de consumenten ADSL verbinding.
Omdat UPC zakelijk echter zo instabiel als de netten is bij ons (zware zakelijke) gebruik, zijn we ze aan het uitzwaaien... En gaan we verder met gestapeld ADSL... (dus niet SDSL, maar ADSL...)
Nog een recent voorbeeld van het geklungel van zakelijk:
Ik wordt op mijn mobiel gebeld:
*Goedendag, met UPC, wij bellen voor uw internetaansluiting.
- Ik heb geen internetaansluiting van UPC
* Jawel dat heeft uw wel
- Sorry, maar dat heb ik echt niet
* Goed, maar er is een verandering in uw kortingsregel
- Maar ik heb geen UPC...
*Jawel u heeft zakelijk UPC 25.
- Oh, wacht, kunt u over 10 minuten terugbellen?
* Jawel, ik bel u over 10 minuten terug.
----
Inmiddels al weer 3x hun gebeld, en iedere keer beloven ze me terug te bellen om uit te zoeken wat er aan de hand is, maar tot op heden blijft het stil...
Ze hebben ook wat moeite om te snappen, dat als je een werknemer belt, om te zeggen dat *hij* UPC heeft, dit wat verwarrend is... (ik werk voor een stichting)