Uitgaande mail geblokkeerd op vakantie

Skippertje

Forum Gebruiker
Berichten
49
Voor de tweede keer dit jaar is mijn uitgaande mail en webmail geblokkeerd. De reden volgens Ziggo is, dat mijn account is gebruikt op een internetverbinding met slechte reputatie. Nou dat zou best kunnen als je in Griekenland (de 1e keer) en nu de USA op vakantie bent geweest en gebruik maakt van een hotel WIFI. In beide gevallen werd na het versturen van 1 (één) email gelijk deze blokkade door Ziggo geactiveerd.
Afgezien van het feit dat dit erg vervelend is, vind ik het belachelijk dat na het versturen van één email van een kennelijk verdacht IP gelijk mijn mailverkeer wordt stil gelegd.
Vervolgens moet je het wachtwoord gaan veranderen van zowel Mijn Ziggo als het betreffende mail account. Maar je zit volgens Ziggo op een verdacht IP. Dan ga je toch niks veranderen. Dat is pas vragen om problemen. Bovendien gaat Ziggo er gemakshalve maar vanuit dat je account gehackt is. Bovendien zijn andere email adressen, die op hetzelfde hoofdaccount (Mijn Ziggo) actief zijn, gewoon bruikbaar gebleven, omdat die toevallig geen gebruik hebben gemaakt van dat verdachte internet adres.
Ik vind deze gang van zaken overdreven betuttelend en derhalve onacceptabel.
Waarom wordt er door Ziggo niet gekeken naar de hoeveelheid email die van dat verdachte adres afkomt via mijn e-mailaccount? Pas wanneer er echt veel mail verstuurd wordt, heeft Ziggo recht van spreken door in te grijpen.
Waarom zoekt Ziggo geen contact, zoals bv Apple of Google doet? Die laten weten dat er volgens hun mogelijk verdacht verkeer plaats vind en als jij niet degene bent die actief bent geweest, moet je in actie komen.
Ik overweeg serieus om over te stappen naar een andere provider. Ik heb ook al problemen ervaren met het aanmaken van e-mailaccount, dat ik geen adequate ondersteuning had, omdat mijn hoofdaccount in het quicknet domein zit. Kennelijk worden oude trouwe klanten bij Ziggo achtergesteld. Dat was/is ook zo als je een eigen oude decoder of CI plus module hebt en je kaart werkt niet meer of slecht. Dan moet je om een nieuwe kaart te krijgen een nieuwe decoder of Ci plus module aanschaffen of huren.
Om nog maar niet te praten of de lokkertjes voor nieuwe klanten, die bestaande klanten na jaren gewoon niet kunnen krijgen.
Maar deze onterechte mailblokkade onder het mom van veiligheid doet voor mij de deur dicht. Kon de hele vakantie mijn ziggo mail niet gebruiken en moest uitwijken naar Google mail die ik gelukkig ook heb en geen problemen maakte op hetzelfde IP adres.

Wie heeft deze ervaring ook en weet misschien welke provider hier wel beter mee omgaat.
 
Ik denk dat dit verhaal niet helemaal klopt. Voor Ziggo maakt het niks uit vanaf welk IP jij inlogt op hun webmail. Anders kun je net zo goed iedereen gaan uitzetten. Ik vermoed dus dat er iets anders aan de hand is bijv. dat je malware op je laptop hebt en daardoor je wachtwoord uitlekt en hun dienst verlening misbruikt wordt voor het sturen van spam mail. En dan hebben ze alle reden om jou account te blokkeren ja.

Maar dat is heel wat anders dan wat jij nu schrijft.
 
Ziggo schrijft in hun mail en brief, dat er werd ingelogd op mijn ziggo e-mailaccount vanaf een internetverbinding met een slechte reputatie. En ja dat kan dus kloppen, want ik heb mail opgehaald en ééntje beantwoord. Zij hanteren een lijst met verdachte internetverbindingen en dat noem ik gemakshalve IP’S. Dus het maakt Ziggo wel degelijk uit van welke adres je inlogt.
 
Ik vermoed dus dat er iets anders aan de hand is bijv. dat je malware op je laptop hebt en daardoor je wachtwoord uitlekt en hun dienst verlening misbruikt wordt voor het sturen van spam mail.
Nee hoor. Dit komt gewoon heel vaak voor.
Dit is ook niet via webmail maar bij gebruik van smtp.ziggo.nl in het buitenland.

Ze adviseren daarom ook juist het gebruik van webmail.

Een quote van een Ziggo Moderator op het community forum:
In het buitenland adviseren wij het gebruik van webmail om een blokkade op het verzenden van e-mail te voorkomen. Op dit moment zijn er geen plannen om de manier waarop de filters zijn ingeregeld te veranderen. Wij kunnen helaas verder geen inhoudelijke details te geven over onze beveiligingsmaatregelen.
--
De Ziggo Moderators helpen waar nodig, gaan voor overzicht en een positieve sfeer. Samen weten we meer!
 
Ten eerste is dat nieuw voor mij. Dan had Ziggo dat al lang kunnen en moeten communiceren als dit al zo lang speelt. Zeker voor de vakantie periode.
Maar gebruikers vriendelijk is dat zeker niet. Ik heb in mijn webmail niet mijn contactpersonen lijst om maar wat te noemen. Webmail is van de vorige eeuw. Ten tijde van inbel verbindingen.
Het is van de zotte dat Ziggo je dwingt op vakantie webmail te gebruiken ipv de volledig geïntegreerde mail app die vele gebruiken.
Ziggo moet het beleid omgooien. Stuur een waarschuwingsmail. Laat de gebruiker bevestigen dat hij het was. Desnoods m.b.v. tweetrapsauthenticatie. Of zet de blokkade pas in als er ondanks waarschuwingsmail er toch een bepaalde hoeveelheid mail verstuurd wordt vanuit het betreffende IP adres.
Eerst waarschuwen en dan pas blokkeren. Niet meteen de deur dicht flikkeren. Onnodig zwaar in vele gevallen.
 
Het lijkt me ook dat als je altijd een echt mail programma gebruikt, je niet op vakantie met webmail wilt gaan werken. Op je telefoon is alles geconfigureerd en het mailprogramma kan dan ook gewoon de adressen uit je contactlijst halen.

Als ik plots webmail zou moeten gebruiken in een vreemde omgeving, zou ik mijn lange wachtwoord niet eens weten. (iets van 30 willekeurige karakters). En waar haal je dan je contacten vandaan als je er geen gewoonte van maakt ze in de webmail omgeving te bewaren?

Verder zie ik niet waarom webmail veiliger zij zijn. Je mailt vanaf hetzelfde IP asdres en de mail loopt waarschijnlijk via dezelfde spamfilters. Of zou webmail juist minder goed gecontroleerd zijn (minder veilig), waardoor de ziggo filters dit minder snel als verdacht zien?

Edit: Ik kan me er alleen iets bij voorstellen als je nog de onveilige smtp poort 25 gebruikt. Dan kan iedere netwerkbeheerder met een beetje ervaring je wachtwoord zien.
 
Laatst bewerkt:
Interessant, ik ben nieuwsgierig naar het antwoord hierop van Ziggo.
Ooit jaren geleden één keer toch gedaan uit Portugal via Gmail. En ik kreeg prompt een bericht van Gmail (immers dat is webmail) dat er e-mail via een ongebruikelijk adres was verstuurd, met de vraag of dit wel oké was. Zo niet, het advies m'n wachtwoord te wijzigen.
 
Laatst bewerkt:
Maar Gmail (webmail) is geen Ziggo Webmail @J. de Boer. Ziggo Webmail is direct via eigen servers van Ziggo. Ik hoop dat je dat verschil begrijpt.
 
…Gmail (immers dat is webmail)…

Dat 'is' hoef je niet te onderstrepen. Zowel bij ziggo als bij gmail kun je webmail gebruiken, maar hoeft het niet. Ik benader beide altijd via een mail client. Op zich goed dat een mail hoster ongebruikelijke inlog IP's monitort. Maar alleen GMail doet het netjes door eerst nog een bevestiging te sturen. Als Ziggo direct afsluit zijn ze foutief bezig. Mensen gaan gewoon op vakantie buiten het Ziggo gebied.

Hoewel een echte inbreker op je account dit mailtje zo snel mogelijk weer zal wissen. Zo iemand weet dat dit mailtje zal komen en heeft het waarschijnlijk al gewist voor jij het mailaccount kunt openen. Zo'n waarschuwing heeft alleen zin als je een 2e, niet-gmail, adres bij google aangemeld bij de beveiligingen. Je krijgt dan ook op dat 2e adres zo'n waarschuwing. (laatst nog getest)
 
Kan jullie alleen aanraden: wil je serieus met e-mail aan de gang, maak dan tenminste geen gebruik van Ziggo (mail).
 
Terug
Bovenaan