Uitgaande E-mail deels geblokkeerd door spamcop

Bedankt voor je reactie!
Heb ik ook aan gedacht maar de inhoud van de mail is een normaal stukje tekst zonder links, zonder eventueel controversiële woorden. Daarbij gaat het naar dat mailadres met de exact zelfde woorden al 20 jaar goed
Blijft vreemd...
Klopt, precies hetzelfde bij mij. Ik heb dat mailadres de afgelopen maanden regelmatig gebruikt en nu opeens is het hommeles.
 
Soms zit het probleem in een onverwacht hoekje. Een paar jaar geleden was bij mijn mail programma een verouderde versie van spamassassin gebundeld. Die gebruikte een blocklist die niet langer ondersteund werd. Het programma was echter zo geschreven dat als de test faalde, de spamscore met twee verhoogd werd. Vanaf een bepaalde datum kreeg dus alle mail een hogere score met als gevolg dat er meer als spam aangemerkt werd.

Gelukkig hebben ze later een nieuwere versie van spamassassin gebundeld. Maar ook een fout van spamassassin dat het niet kunnen inlezen van een blocklist het zelfde effect had als een geblokkeerd IP aantreffen.

In elk geval zul je diep in de werking van SpamCop moeten kruipen om de oorzaak te gaan vinden.
 
Ik het nu eens gekeken wat SpamCop is. Dat lijkt me gewoon een blocking list op IP basis te zijn. Dat zal de ontvanger dan gebruiken, of waarschijnlijker de mailprovider van de ontvanger. Mijn mailserver controleert ook twee van dergelijke blocklists.

Je zou hier kunnen checken op het IP van de smtp server vanaf waar jouw mail verstuurd wordt, op de lijst staat (IP Check)

Dat het slechts bij enkele ontvangers mis gaat komt omdat alleen zij die lijst gebruiken. Om het IP van jouw Ziggo-smtp server te vinden moet je in de header kijken van een mailtje dat jij hebt verstuurd.

Bij mij gaat alle mail meestal via 212.54.42.166⁩, maar als ik test met 212.54.42.167, een adres dat ook wel eens voor mijn mail gebruikt wordt, dat staat dat IP inderdaad in die blocklist.

212.54.42.167 listed in bl.spamcop.net (127.0.0.2)

If there are no reports of ongoing objectionable email from this system it will be delisted automatically in approximately 19 hours.

Causes of listing
  • System has sent mail to SpamCop spam traps in the past week (spam traps are secret, no reports or evidence are provided by SpamCop)

De reden van blokkering wordt aangegeven als 'spamtraps'. Dat zijn mailadressen die aan niemand toebehoren, maar wel in omloop gebracht worden. Onwetende criminelen voegen dat adres toe aan hun database. Als dat adres vervolgens toch mail ontvangt, dan kan dat alleen spam zijn want er bestaat geen persoon bij dat adres dat mail wil ontvangen. Het verzendende IP adres kan dan direct geautomatiseerd op de blocklist gezet worden na een paar ontvangen mailtjes. Elke Ziggo gebruiker kan er zo voor zorgen dat het ziggo IP geblokkeerd wordt. Op die manier worden internet providers gedwongen om ook wat tegen spam te doen. b.v. door de spammer direct af te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor je reactie. Ik ben ook aan het spitten geweest, maar kom niet verder. Je kunt ze ook benaderen ivm de melding, maar dat werkt dus niet. Vreemd gedoe.......
Ik heb net een mailtje naar het adres verstuurd dat geblokkeerd werd, dat werkt.......
 
Volgens de link wordt het ziggo IP over 6 uur weer van hun bloklijst gehaald. Dan moet je weer mail naar die mensen kunnen sturen.

Als je wilt weten via welk IP jouw mail verzonden wordt, kun je een alias van je mailadres gebruiken en dan een mailtje naar je eigen alias sturen. Die open je vervolgens in ziggo webmail. Kies dan boven aan "meerdere acties --> bron tonen".
Zoek in deze tekst naar het stuk: "X-SourceIP: 212.54.42.166". Dat is dan het verzend IP wat de ontvangende partij ziet.
(Toevoeging: Als je het op deze manier verstuurt staan er twee "X-SourceIP" in de header. De een van je privé-IP en de ander van de ziggo smtp server. Het gaat om de laatste)

Dit blokkeren van IP adressen gebeurd ook bij versturen met GMail, maar die geeft het niet na de eerste mislukte afleverpoging op. Om de paar minuten probeert hij het opnieuw te versturen met een andere server, totdat hij een IP gebruikt dat niet door de ontvanger geblokkeerd wordt. Want via GMail wordt ook veel spam verstuurd zodat zij ook vaak op deze bloklists komen te staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat ik nu weet wat er speelt. Ik las een mededeling dat het vooraf laden van afbeeldingen wordt tegengegaan om het versturen van spam te voorkomen. Dat is bv. de afbeelding van de AV-scanner.....
 
Zelfde probleem. Groepsbeantwoording maar ook uitgaande mail met alleen tekst worden door spamcop komt terug met een melding van spamcop als ze naar adressen gaan met een eigen webadres ([email protected]) . Gaan ze naar een mailadres bij een grote provider als Ziggo, KPN, etc. dan lijkt er niets aan de hand. Zou er toch mogelijk op kunnen wijzen, dat vooral kleinere hostingbedrijven spamcop gebruiken. Het probleem lijkt wel met de dag erger te worden. Weet iemand het IP adres van de reguliere Ziggo mailserver, dan is het op spamcop te controleren of het blacklisted is.
 
Wordt hier wel gelezen? Dat IP is hierboven meerdere keren genoemd.

Ik heb nog even verder getest.
Als ik mijn mail via 'smpt.ziggo.nl' verstuur, dan is het X-SourceIP: 212.54.42.166
Doe ik het via 'smpt.upc.nl' dat is het X-SourceIP: 212.54.42.167

Edit: nu vraag ip me af of ik wel via upc verzonden heb omdat mijn mail programma de server naar die van ziggo terug gezet heeft. (En dat blijft hij doe)
 
Laatst bewerkt:
Hm.... ik heb sinds vandaag in ieder geval geen probleem meer. Maar het is wel knap vervelend dat zoiets als spambot zomaar adressen kan blokkeren. Ik had al een workaround, maar........
 
Dat is de keus van de ontvanger om de lijst van SpamCop te gebruiken. Of met een provider in zee te gaan die deze lijst gebruikt. Ik gebruikte vroeger ook zo'n blocklist op mijn mailserver. Maar in het log zag ik dat hij vooral mail van grote mail providers blokkeerde omdat het criminelen toch steeds weer lukt om spam via gmail, ziggo, kpn etc te versturen.

Alleen GMail had hier een goed antwoord op. In het log van de mailserver zag ik dat ze de mail soms vele malen probeerden te versturen vanaf wisselende IP adressen, totdat ze een IP hadden die mijn mailserver niet blokkeeerde.

Ik heb die blocklist er uiteindelijk af gegooid. Maar als je mail providers wilt dwingen om nog beter te checken of hun klanten spam versturen, dan moet je zo'n blocklist blijven gebruiken. En natuurlijk bij ziggo gaan klagen dat de mail niet aankomt, want als ziggo dat niet weet, hebben ze ook geen reden om de uitgaande mail nog scherper op spam te controleren en dan die daders af te sluiten.
 
Terug
Bovenaan