Ik het nu eens gekeken wat SpamCop is. Dat lijkt me gewoon een blocking list op IP basis te zijn. Dat zal de ontvanger dan gebruiken, of waarschijnlijker de mailprovider van de ontvanger. Mijn mailserver controleert ook twee van dergelijke blocklists.
Je zou hier kunnen checken op het IP van de smtp server vanaf waar jouw mail verstuurd wordt, op de lijst staat (
IP Check)
Dat het slechts bij enkele ontvangers mis gaat komt omdat alleen zij die lijst gebruiken. Om het IP van jouw ziggo-smtp server te vinden moet je in de header kijken van een mailtje dat jij hebt verstuurd.
Bij mij gaat alle mail meestal via 212.54.42.166, maar als ik test met 212.54.42.167, een adres dat ook wel eens voor mijn mail gebruikt wordt, dat staat dat IP inderdaad in die blocklist.
212.54.42.167 listed in bl.spamcop.net (127.0.0.2)
If there are no reports of ongoing objectionable email from this system it will be delisted automatically in approximately 19 hours.
Causes of listing
- System has sent mail to SpamCop spam traps in the past week (spam traps are secret, no reports or evidence are provided by SpamCop)
De reden van blokkering wordt aangegeven als 'spamtraps'. Dat zijn mailadressen die aan niemand toebehoren, maar wel in omloop gebracht worden. Onwetende criminelen voegen dat adres toe aan hun database. Als dat adres vervolgens toch mail ontvangt, dan kan dat alleen spam zijn want er bestaat geen persoon bij dat adres dat mail wil ontvangen. Het verzendende IP adres kan dan direct geautomatiseerd op de blocklist gezet worden na een paar ontvangen mailtjes. Elke Ziggo gebruiker kan er zo voor zorgen dat het ziggo IP geblokkeerd wordt. Op die manier worden internet providers gedwongen om ook wat tegen spam te doen. b.v. door de spammer direct af te sluiten.