Storing DKTV (zonder box) op diverse zenders

Shadowranger

Forum Gebruiker
Berichten
616
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Beste forumleden,

Ik ervaar de laatste tijd erg veel storingen op de FTA zenders op mijn TV's met eigen DVB-C ontvanger. Graag hoor ik of, voor zover er gebruik wordt gemaakt van DKTV (Digitale kabel TV zonder CI+, mediabox oid), bij jullie op deze zenders (of misschien andere omdat deze op dezelfde frequentie worden gezet) hetzelfde te zien is.

Het gaat om de SD zenders, deze zijn soms niet om aan te zien. Bij mij gaat het het voornamelijk om:
- Discovery Channel
- National Geographic Channel
- TLC
- Eurosport
- MTV

Signaal is 99-100%, af en toe een bitfoutje. Verder zijn signaalwaarden van het modem ook prima in orde en ervaar ik daar geen stroring, net als de telefonie. Ter illustratie hier een voorbeeld wat ik bedoel:


Ter verduidelijking, het maakt ook niet uit welke tv ik op het AOP aansluit, allemaal doen ze hetzelfde. Ik sluit daarmee uit dat de DVB-C tuner defect zou kunnen zijn. Ik heb hetzelfde ook gecheckt en ervaren bij mijn ouders thuis (ander gedeelte van de stad) en op mijn vakantieadres in het zuidwesten van het land (hadden ook Ziggo aansluiting). Bij de laatste was het zelfs nog erger, bijna alle zenders (behalve de HD versies) hebben dit probleem dat er artifacts, onderbrekingen en geluidsproblemen spelen. Hier is de TD van het park al voor langs geweest, maar zeggen ook dat dit bij Ziggo ligt. Installatie was niets mis mee en amper een jaar of 3 oud.

Ik heb dit probleem al bij Webcare neergelegd, maar zijn in de veronderstelling dat het een lokaal gebeuren betreft en willen een in-home monteur sturen.

Ik heb voor vertrek voor vakantie al bekeken of het een lokaal iets is in mijn bekabeling e.d. door een goede kabel (van vorige Ziggo monteur gekregen) rechtstreeks tussen AOP in woonkamer (heb geen meterkastaansluiting) en TV beneden te zetten maar daarmee verdween het geschetste probleem niet. Ik gebruik Ziggo goedgekeurde kabels en connectoren, zelfs de signaalversterker voor de tv's boven heb ik van Ziggo winkel zelf (deze heb ik uitgesloten met de test). Ik vind daarom een in-home monteur een overbodige stap als blijkt dat het ook elders voorkomt en het een Ziggo probleem is. Wellicht heeft t te maken met de afschakeling van de analoge kabel FM radio? Voor zover ik weet is dat nog niet het geval in mijn woonplaats, maar wordt het probleem elders veroorzaakt.

Graag zie ik jullie reactie tegemoet.
 
Dit is wel de normale gang van zaken, ook al krijg je na alles wat je weet / verteld hebt het idee dat ze je niet serieus nemen.
Als het kan zoveel mogelijk klanten het probleem laten melden.* Ouders, park, buren etc.

* Voor bepaling wat een storing is en waar hij ongeveer zit gaat een provder af op de meldingen die binnenkomen en op meetgegevens van de monteurs. Melden er (heel) veel mensen in een straat, wijk, stad dezelfde storing dan weet men grofweg waar de storing gezocht moet worden.
Bij weinig meldingen worden er monteurs naar de melders gestuurd omdat men er vanuit gaat dat het een lokaal probleem is.
Als die monteurs meten dat het binnenkomend signaal niet goed is word er naar de straatkast gekeken. Is daar het binnenkomende signaal niet goed zoekt met het verder op en verder op.
Al die tussenstappen kosten tijd, vooral omdat er verschillende monteurs met verschillende bevoegdheden nodig zijn.
 
Juist. En dat laatste irriteert mij dus mateloos terwijl er veel efficiënter op dergelijke storingen kan worden aangestuurd. Eerst ben ik verplicht een halve dag thuis te moeten blijven (kost mij geld omdat ik dan niet kan werken), omdat men de monteur geen kleiner tijdslot kan geven. Om vervolgens nog eens een week of wat te wachten omdat deze monteur niet in de straatkast mag (ik kan m zo open maken, maar dat ligt ergens anders aan) en een andere monteur op moet worden gezet.

Ik mocht willen dat ik zo kon werken, maar dan sta ik zo op straat.
 
Ik heb het idee dat je signaalsterkte misschien juist te hoog is. Je geeft aan dat dit 99-100% is, dat lijkt perfect, maar is in werkelijkheid zorgt dit vaak voor problemen. Door de hoge sterkte kan je storing krijgen op bepaalde kanalen. Signaalsterkte hoeft dus niet enorm hoog te zijn, signaalkwaliteit is van veel groter belang. Idealiter is de signaalsterkte tussen de 70-80%, ook dit geeft normaal gesproken nog steeds gemakkelijk een 100% signaalkwaliteit.

Je zou kunnen proberen een demper te plaatsen, bijvoorbeeld een splitter. Dat kan op het AOP, maar ook bij de COAX aansluiting naast je TV.

ik heb zelf vergelijkbare problemen gehad, en dat lag aan een versterker. Ik gebruikte een extra versterker voor de slaapkamers, wat nodig was voor goed analoog beeld, echter voor digitaal werd het signaal op dezelfde stand veel te veel versterkt, dan was het eenzelfde blokkenfestijn als in jouw video.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie. Het is een optie om dit mee te nemen.

Het testen deed ik rechtstreeks vanaf AOP met en zonder de aangebrachte splitter voor internet en tv. Geen wijziging. Ik heb ook een versterker voor de tv's boven. Ik kan de kabel die daarin gaat eens rechtstreeks op de tv beneden prikken om te kijken of dit uitmaakt.

Ik vind de signaalwaarden niet bijster hoog. Even uitgaande van wat ik in het modem terugzie aan up- en downstream waarden zit ik zelfs nog tegen de bovengrens van wat toelaatbaar is voor een vlekkeloze werking (zou nog wel een tandje beter mogen). Ter info:

Downstream power: -2.5 dBmV gemiddeld (zou rond 0 mogen zitten)
Signal to noise ratioratio: 37.2 dB (is in principe prima, hoe hoger hoe beter)
Upstream power: 46.4 dBmV gemiddeld (deze mag nog wel wat lager ivm de vele timeouts op T3)

Al met al zit ik in die zin niet al te hoog in sterkte maar juist aan de krappe kant.
 
Terug
Bovenaan