Spam is geen Spam

Nee, dat gaat alleen over IP adressen op en blacklist. Hier gaat het om een stuk tekst dat zowel ingaand als uitgaand als spam gezien wordt. Dat zijn dus verschillende verzendadressen. Andere mail wordt gewoon doorgelaten, alleen deze ene pagina niet.

Oorspronkelijk stond die vol gequote code, maar ook na wissen van die code was het niet te verzenden. Ik denk dat ik nu een paar keer halve en kwart paginas ga versturen totdat ik de passage vind waar hij over struikelt.
 
Het is de onderstaande regel tekst waarvoor Ziggo de tekst als spam beschouwt:

Code:
ssh: connect to host xxxxx.i234.me port 22: Connection refused

Inclusief de x-jes in de tekst

EDIT: Als ik bovenstaande regel over 3 regels verdeel, kan ik hem wel sturen. En een binnenkomende mail met alleen die regel komt in de spambox binnen. Het gaat hier om een heel reguliere discussie over het opzetten van een Git server.

Alleen een mailtje met de volgende link blokkeert.
Code:
 xxxxx.i234.me
Het "i234.me" adres is een ddns adres van Synology. Blijkbaar staat dat domein op een soort blocklist.​
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk kan mij iemand helpen met de volgende probleem. Ik heb het over webmail op: https://mail.ziggo.nl

Van een bepaalde afzender valt de binnenkomende mail altijd in de Spam folder.
Ik kan wel melden dat mijn SPAM probleem is opgelost. De betreffende afzender kwam vandaag weer zoals het hoort terecht in de Inbox.
Mijn dank aan Webcare Ziggo!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wanneer e-mails van een bepaalde afzender en e-mails als spam worden gezien dan zou de theorie zo moeten zijn (in de webmail) dat je de email uit de spam folder naar de inbox moet verplaatsen, vergelijkbare email's en verzenders zouden dan niet meer in de spam map moeten komen. Nu wordt er zowel naar de inhoud "gekeken" als naar de afzender, is bijvoorbeeld de reputatie van de afzender slecht (denk bijvoorbeeld aan iemand welke veel nieuwsbrieven verstuurd voor bijvoorbeeld eigen bedrijfje) dan komt deze ook in de spam map.
Ik zou liever zien dat ik het spamfilter helemaal uit kon zetten. Ik bepaal zelf wel wat spam is en wat niet. Daarvoor heb ik een eigen programma draaien met filters. Daar heb ik de bemoeienis van Ziggo niet voor nodig. Scheelt mij ook een hoop gedoe met gemiste e-mails. Het spamfilter dat vroeger werd gebruikt werkte voor mij veel beter dan het nieuwe. Ik heb nu door deze werkwijze toch al een aantal redelijk interessante/belangrijke e-mails gemist.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou liever zien dat ik het spamfilter helemaal uit kon zetten. Ik bepaal zelf wel wat spam is en wat niet.
Zou het kunnen dat hier sprake is van een misverstand? Want normaliter wordt in webmail nooit iets verwijderd, maar komen de door het filter van Ziggo als spam aangemerkte berichten in de spammap terecht. Nuttige mails die ten onrechte als spam worden gezien zouden daar dus nog steeds kunnen worden gezocht.

Nu kunnen er twee zaken spelen. Vanouds heb je in webmail de optie om ongewenste mail meteen te verwijderen. Standaard is dat echter niet aangevinkt. De tweede mogelijkheid is er sinds kort. Namelijk als een e-mail adres niet overeenkomt met het ip-adres van een afzender. Als dat het geval is, dan is het overduidelijk iets wat niet deugt. Het lijkt er op dat Ziggo daar sinds kort mee bezig is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik voor het ophalen van mijn mail POP en kom normaal nooit op webmail, zou dus graag de mogelijkheid terugzien om het spamfilter uit te zetten, houd er persoonlijk ook niet van dat ik dingen niet zelf in de hand heb.
En voor de discussie over imap weer losbarst, ik heb mijn eigen eigenwijze redenen om POP te gebruiken ipv IMAP.
 
Je bent denk ik niet de enige die er zo over denkt, maar het werkt nou eenmaal zo en er is denk ik weinig aan te doen. Het zou best kunnen dat het zo overeenkomt met de wensen van de meerderheid, want tot ongeveer een jaar geleden (of was het korter) kon je dit nog naar eigen wens instellen.

Ik vind het zoals het nu is ook geen probleem, ik ga wel dagelijks even naar webmail om te kijken of er op die manier onterecht als spam aangemerkte mail ligt Een heel enkele keer gebeurt dat wel eens. Maar bijna altijd is wat daar ligt echt wel spam. En die kan ik ook daar missen als kiespijn, zelfs al zijn ze fatsoenlijk.
Het merkwaardige is dat de overduidelijke rotzooi afkomstig van fantasie adressen de laatste tijd afgenomen is tot nul. Het is nu alleen maar een enkele keer een ongevraagd reclamebericht van gewone bedrijven.
 
Ik gebruik nog "ouderwets" Outlook 7 in combinatie met pop3. Een kennis van mij had een mailbericht gestuurd; had ik niet ontvangen. Ze had geen bericht ontvangen dat het bericht niet gepost kon worden. Was verbaasd over deze gebeurtenis. Het kan toch niet gebeuren dat mail niet aankomt. Heb naar aanleiding daarvan mijn mailbox op webmail geopend. Tot mijn verbazing stonden daar op die dag enkele mailberichten in de Spam box. Van een van de afzenders stond een ander bericht tegelijkertijd in de In-box. De berichten uit de webmail Inbox werden keurig in mijn box in Outlook gedeponeerd; de berichten uit de spam box van webmail bleven achter en heb ik in Outlook nooit gezien. Heb een aantal dagen zowel de outlook box als de webmail box geopend en dit fenomeen heeft zich meerdere keren voorgedaan. Heb maar eens via een contactformulier bij Ziggo aan de bel getrokken. Kreeg 5 minuten na het contactformulier te hebben ingezonden een telefoontje van Ziggo. In het telefoongesprek kwamen er in mijn optiek in feite twee zaken boven drijven. Ziggo is vorig jaar overgegaan naar Imap. Van het "eigenlijk" doorsluizen van al het berichten verkeer naar de ontvanger naar het opslaan van het berichtenverkeer in de cloud en het tonen van de berichten als de gebruiker op de I-pad of een ander apparaat haar of zijn mailbox opent. Met pop3 kan nog gewerkt worden, maar is in feite geen basis meer; wordt gezien als iets "extra's" dat gedoogd wordt. In de oude situatie kon de gebruiker de spamfilter nog zelf instellen; nu kan dat niet meer. Ze vertelde me dat het fenomeen van het ene bericht in de Inbox en het andere in de Spambox van dezelfde afzender kan voorkomen, omdat de filter bij Ziggo zeer strak staat afgesteld.

Ik heb dus nu als pop3 gebruiker (en eigenlijk wil ik dat zo nog houden) geen zekerheid meer of alle berichten ook door Ziggo worden doorgestuurd. Door de strakke spam filter kan een bericht op details als spam worden gekwalificeerd en deze berichten worden nu niet doorgezonden naar mijn spambox van Outlook terecht. Ligt dat nu aan de instellingen van mijn Outlook account of zit er iets in de combinatie pop3/imap waardoor spamberichten (en daardoor misschien wel échte reële berichten) niet overkomen.

In het eerste geval kan ik er wat aan doen; in het laatste geval ligt de bal bij Ziggo.
 
Ziggo is vorig jaar overgegaan naar Imap.

Die grens is niet zo strak te trekken. Ziggo gebruikt al heel lang IMAP. Ik heb al sinds 2009 mail van Ziggo en dat is altijd IMAP geweest. En het is al een paar jaar dat Ziggo als instructie voor instellen van mail, de instellingen voor IMAP vermeldt.

Volgens mij is het altijd zo geweest dat POP3 nooit mail uit de spambox ophaalt omdat POP3 alleen naar de IN-box kijkt. Dat is gewoon het protocol.

Wat wel de ergernis van velen wekt is dat je de spaminstellingen sinds ergens dit jaar niet meer zelf kunt aanpassen. Je kunt het dus ook niet meer uitzetten als je de mail via POP3 ophaalt. Blijven twee opties: Regelmatig via webmail inloggen of overstappen naar IMAP.

(Dit probleem is niet uniek. zie dit 8 jaar oude topic)
 
Heb naar aanleiding daarvan mijn mailbox op webmail geopend. Tot mijn verbazing stonden daar op die dag enkele mailberichten in de Spam box. Van een van de afzenders stond een ander bericht tegelijkertijd in de In-box. De berichten uit de webmail Inbox werden keurig in mijn box in Outlook gedeponeerd; de berichten uit de spam box van webmail bleven achter en heb ik in Outlook nooit gezien.
Een heel verhaal, ik lichtte dit er even uit.
Dit vindt als ik me goed herinner inderdaad pas plaats na die uitgebreide veranderingen van afgelopen jaar. Veranderingen die pleiten voor overstappen naar IMAP. Ze betekenen dat pop3-programma's zeker nog wel bruikbaar zijn, maar met de beperking dat iedereen die dat nog gebruikt dient te weten dat hij/zij regelmatig even een zijstapje moet maken naar webmail. Anders loop je kans wel eens een bericht te missen, terwijl het er wel terdege is.

Pop3-programma's hebben weliswaar ook een spam-map, maar daar komt alleen spam in door zelf gemaakte berichtregels, niet de reeds als zodanig door Ziggo gefilterde mail. Nuttig dat hier nog eens de aandacht op wordt gevestigd, want dit was blijkbaar nog niet bij iedereen bekend.
 
Terug
Bovenaan