Snelheid verhoogd en toch er op achteruit gegaan


RaymondVL

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2011
Berichten
64
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fUPC
Beste medeforummers,

Nooit gedacht dat ik ook nog een onderwerp zou toevoegen in deze rubriek. Maar dit is te hilarisch voor woorden dus deel ik het met u allen.

Aangespoord door dit forum (waarvoor oprechte dank!) ben ik deze week overgestapt naar internet start xxl en tv start (met behoud van de aanvulling movies en series xl) . Voornamelijk vanwege de snelheid van 100Mbps. (was voorheen 50 Mbps) In totaal zou dat amper 3 euro meer kosten per maand dan mijn vorige pakket internet start en tv start met vast bellen. Vast bellen heb ik opgedoekt, dat gebruikte ik echt nooit. De communicatie verliep per email, in het begin een beetje haperend maar uiteindelijk kwam ik terecht bij ene Ruud en die pakte het voortvarend aan en hield onderwijl goed contact.

Toen ik was overgezet controleerde ik ondertussen via speedtest.net de snelheid. Voordat ik was overgezet haalde ik met gemak 50Mbps. Na de overzetting kwam ik amper op 30Mbps uit. Kan gebeuren, no big deal dus ik terug gemaild met een screenshot van de speedtest met verschillende serverlocaties. Ook had ik alle verbonden apparatuur op de wifi ontbonden en alleen de laptop was verbonden met de wifi. Na die verstuurde mail werd het sinds donderdag stil tot vanochtend.

Nu ene Anne in de mail. Haar antwoord was op z'n zachtjes gezegd bizar. "We proberen mails binnen 72 uur te beantwoorden. Je mail is gisteren naar ons verzonden en vandaag bij mij binnengekomen. " Ok, niet waar maar goed.... een antwoord uit het callcenter instructieboekje en dat mag. 72 uur is nou eenmaal 72 uur. En het was omgerekend ook binnen die 72 uur. Ga ik niet verder op in.

Maar dan: "Wij hanteren/garanderen een minimumsnelheid van 20 Mbps via de wifi. Dit doen wij omdat het per apparaat verschilt wat ze kunnen behalen en wifi beïnvloed wordt door meerdere factoren. In het geval van de snelheid van je laptop zit je hiermee boven het gegarandeerde minimum. In je abonnement neem je een internetsnelheid af van 100 Mbps bekabeld. " Pardon??? Niet alleen wist ik niets over die bekabeling flutregel (waar is die power promise?) maar waarom haalde ik voor de overzetting met hetzelfde modem wel een snelheid van 50Mbps??? Is dit nu een normale gang van zaken bij Ziggo of word ik gewoon keihard in een hoekje gezet door een stagiaire die het liefst zo snel mogelijk van mij af wilt??? Ik heb nu het gevoel dat ik gewoon belazerd ben en er eerder nu op achteruit ben gegaan in snelheid. Snap iemand het nog?
 

hanso

Forum Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2006
Berichten
72
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Wifi snelheid is altijd een lastig onderwerp.

Wat is je snelheid bekabeld nu? Laptop via ethernet kabel aan modem?
Mocht dit geen 100 Mb zijn (en ik neem aan dat je een Giga ethernet kabel en laptop hebt, anders zal het max 80 Mb zijn) dan is Ziggo fout.
Kijk in de netwerk instellingen wat de status is.

" Voordat ik was overgezet haalde ik met gemak 50Mbps."
Wanneer heb je dat voor het laatst gezien? Wifi snelheid wordt door zoveel beinvloed, buren op zelfde Wifi kanalen, 2.4GHz g, n versus 5 Ghz, etc. Ook hier kijken naar de netwerkstatus! En controleer wie op welk wifi kanaal aktief is, er zijn veel goede apps op android om dat te bekijken. Aanpassen wifi instellingen in het modem kan wonderen verrichten.
 
Laatst bewerkt:
Topicstarter
Topicstarter
RaymondVL

RaymondVL

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2011
Berichten
64
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fUPC
Wat is je snelheid bekabeld nu? Laptop via ethernet kabel aan modem?
Misschien verschrikkelijk naief van me, maar ik heb geen bekabeling meer. Al heel lang niet meer. Ik wist ook niet dat ik dit soort kabels in huis moest houden voor dit soort testen.
 

hanso

Forum Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2006
Berichten
72
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Ethernet kabeltje lenen of voor een habbekrats kopen bij de Action!
 

Sjah

Forum Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2003
Berichten
3.782
Ziggo
Televisie
Gebied
fUPC
Hmm 30 en 50, dat herken ik van mijn wifi...met 2.4 Ghz haal ik 30, met 5 Ghz 50...
 

Dynabite

Forum Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2013
Berichten
752
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Je hebt 2 weken de tijd om de boel terug te draaien, mocht je niet tevreden zijn.

Wifi snelheid is ook afhankelijk van welke adapter je hebt en de afstand.
Ik heb alleen 2.4 Ghz en met de ingebouwde adapter haal ik door heel het huis zo'n 40 Mb en met een zelfgekochte usb adapter zo'n 70 Mb, maar dan moet ik wel binnen een paar meter afstand zijn. In mijn slaapkamer haal ik dan bv. maar 10 Mb.

Bedraad haal ik uiteraard 100 Mb.
 

elvagabundo

Forum Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2010
Berichten
335
Die omzetting zelf zal meen ik toch echt los hier van staan en toeval zijn. Of doordat je modem opnieuw opgestart is en er iets mis is.

Ik zou inderdaad als eerste kijken als je de netwerken splitst in 2.4 en 5 ghz en kijkt of je dan op 5ghz meer haalt (en of afstand uit maakt, ook even direct naast het modem testen)

Als je apparaat alleen geschikt is voor 2.4 ghz ziet die ook alleen het 2.4 ghz netwerk. Op die frequentie zit héél veel en door hoe het werkt kan dat elkaar allemaal verstoren. Bovendien, 5ghz is gewoon sneller (maar reikt minder ver/ door dingen heen)

Dus...ja, ethernetkabeltje is wel de makkelijkste test om te weten of je de snelheid binnenkrijgt. Als je dat niet haalt hoef je ook niet verder naar het draadloze gebeuren te kijken /laten kijken. Haal je het wel dan zit het dus logischerwijs in het wifigedeelte. Dat is een draadloos signaal tussen je modem en apparaten, dus wat lastiger, wil niet zeggen dat Ziggo daar niks mee kan. Ze hebben op zich op de website wat best duidelijk info over verstoring, afstand, etc en moeten ook gewoon via telefoon kunnen ondersteunen hierbij. En ook die 20 mbit die ze 'garanderen' is natuurlijk niet altijd zonder meer zo, als jij op zolder zit en het modem in de kelder hebt ga je dat never nooit niet zonder extra apparatuur halen.
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.382
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Bij mij is de effectieve snelheid ook terug gegaan door de verhoging van een paar maand geleden. In mijn geval verdenk ik het modem ervan omdat die de nieuwe snelheid niet aankan.

Maar jij gaat van 50 --> 100. Dat zou elk modem aan moeten kunnen. Ik zou zeker beginnen met het bekabeld testen. Alleen dan weet je of het probleem in de internetsnelheid zit, of in de wifi. Zonder die kennis is het jammer van je tijd om maar wat te proberen.
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.382
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Ethernet kabeltje lenen of voor een habbekrats kopen bij de Action!
Lang niet alle laptops hebben een ethermet poort. Apple heeft ze b.v. allemaal afgeschaft op hun notebooks. Je kunt wel een thunderbolt-naar-ethernet adapter of USB-naar-ethernet adapter aansluiten, maar dat is geen 'habbekrats' meer. Wel een aanschaf die je zou moeten doen voor dit soort situaties.
 
Topicstarter
Topicstarter
RaymondVL

RaymondVL

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2011
Berichten
64
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fUPC
Beste medeforummers, echt oprecht bedankt voor het meedenken:6. Ik ga er mee aan de slag, dus first things first.... een ethernetkabel aanschaffen voor de test (ik heb een ethernetpoort in deze laptop gelukkig!). Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.