• Welkom op het onafhankelijke Ziggo forum. Een forum voor en door klanten van Ziggo.
    Registreer je gratis en stel zelf een vraag of neem deel aan de discussies!

Sinds kort tot 10x per dag knipperende lichten en internet vaak half-uurtje weg


Tonne2004

Forum Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2004
Berichten
2.116
Ziggo
Geen Producten
Dat was me bekend uit eigen ervaringen en had ik als zodanig ook al aangegeven. Ik had ze echter in dit verband nog niet eerder gezien, altijd gedacht dat het uitsluitend aanduidingen waren voor lokale verbindingen, d.w.z. connectors en snoertjes tussen b.v. een of ander apparaat en een bijbehorende computer zoals de RS232 en opvolgers.
Oké, en dat begreep ik dan weer niet uit jouw stukje. Een modem doet immers ook aan zenden en ontvangen nietwaar?
Dat dan de daarbij behorende waarden worden aangeduid met Tx en Rx is dan niet meer dan logisch.
Vandaar mijn gedachtegang dat je niet wist waarvoor deze aanduidingen staan. Foute conclusie dus van mij maar goed bedoeld.
 
Topicstarter
Topicstarter
R

Recojo

Forum Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2021
Berichten
4
Voor de volledigheid ...en vooral om niet voor een blijvend hangende topic (wel/niet opgelost en zo ja wel - dan hoe precies) verantwoordelijk te zijn ...geef ik hier graag wat feedback - en zeker niet na een nachtje ijs.

Een hangende topic: Veelal door een nieuwe gebruiker cq forumlid gestart bij flinke nood, dat vervolgens best veel goede (en goed onderbouwde) antwoorden krijgt en daarna is het spoor ineens bijster en is er niets meer te herkennen van die ene gebruiker. Vertrokken met de noorderzon haha. Heel aannemelijk dat het probleem inmiddels volledig opgelost is, maar dat ie het toch niet nodig vind om enige feedback te gaan geven. Ik wil zeker niet zo'n iemand zijn, die denkt dat einde goed, alles goed ...en dat er hoeft geen enkel feedback gegeven te worden. Beetje minachting dat richting de vele goede hulp-antwoorden van veelal vrijwilliger hulptroepen die dag-en-nacht klaarstaan om anderen een beetje te weg te wijzen, bij Ziggo problemen. Een losstaande topic kan ook wellicht prima dienen voor andere mensen die zelf googlen, en voor hun van enige belang zijn om toch een oplossing te weten te komen voor hun eigen internet ellende.

Pakweg 2 weken terug een monteur (heel bekwaam overigens) ingeschakeld via Ziggo. Vlak voor het aanbellen wist hij al via de metingen op zijn tablet dat er behoorlijk wat signaal ruis aanwezig was, zoals reeds meermalens aangegeven richting mij in dit topic. Ik zei ook meteen dat kanalen 22 t/m 24 van de gebundelde downstream in de Arris logbestanden een-en-al voor-en-na Read-Solomon (RS) ultra-hoge waardes aangaf en dus ontzettend veel pakket loss en wellicht daardoor dat veelvuldige Modem reboots veroorzaakt bij mij (eigen vermoeden, dat ergens grens-limiet waarden overschreden en dan hup een reboot-cyclus verplicht uitvoeren vanuit die Modem software omgeving, ter correctie). Met mijn andere sterke vermoeden en wel dat van 2 nieuwe woontorens in de wijk en mogelijk enkele nieuwe buren die Ziggo afnam om vervolgens mijn eigen internet snelheid af-te-gaan-snoepen, maakt hij wel meteen korte meten. Is echt niet zo, zei hij, en dat heeft nagenoeg geen invloed - of het moet gaan om iemand die (heel uitzonderlijk) in prive-sfeer een heus bedrijven server omgeving is gaan opzetten. Anders kan de wijk snelheden prima overweg met alle verkeer, met zelfs een ieder tegelijk aanwezig op de lijn.

De monteur heeft meteen de verouderde UPC tijdperk meterkast AOP (die niet bestaand was tegen 4G instraling) vervangen door een nameloze Hirschmann exemplaar. Vervolgens ook nog de 2-punten wandcontactdoos in de woonkamer boven vervangen door een een-punts exemplaar. Dat tussenliggende coax-kabel (wel een goede trouwens) was echt een zooitje aan beide uiteinden, met niet een heel keurige halve cm aan een netjes uitstekende centrale draad ... maar echt een totale wirwar van losliggende kabel uiteinden om die punt heen, die al dan niet ergens in contact kwamen. Die bouw jongens van toen namen het blijkbaar daar niet zo nauw, met echt correct te werk gaan. Heeft hij ook meteen opgelost en ook nog eens overal nieuwe (F-)connectoren geplaatst.

Hij ging toen naar de wijkkast, die trouwens volgens zijn tablet (en wijk informatieblad) op slechts 15m afstand bevond, maar in de praktijk toch weldegelijk tegen de 50 meter was. Ook daar de connectoren ververst. Netjes hoor. Verschil tussen 15m en 50m wellicht enkele decibel (4 ofzo?) aan signaal verlies interferentie, wat ook meteen verklaart dat sommige waarden (SNR, MER, pathloss, CER) ietswat hoger waren, maar echt nergens boven de vaste grens-waarden uitkwamen. Toen de verbinding nogmaals gecontroleerd en meteen waren alle RS fouten weg op de Modem ...en nu en pakweg 2 weken later geen enkele internet uitval ooit meer gehad. Monteur zei dat de eigen woonkamer opstelling en dus niet dat Modem hangen aan de AOP in meterkast uiteraard niet gegarandeerd is door Ziggo, maar mits geen verstoring cq uitval uiteraard gewoon blijven doen wat werkt. Geen officiele standpunt hoor. Bij evt. problemen nog wel naar de meterkast beneden verhuizen dat Modem en dan maar een UTP kabeltje omhoog gaan trekken. Gelukkig is het niet nodig gebleken tot dusver ...en het voordeel van een centrale aansluitpunt is natuurlijk vanuit mijn kant en overal prima wifi bereik en wifi sterke zoals voorheen, en wifi frequenties zijn nou eenmaal vrij slecht bestand tegen meerdere gewapende betonlagen omhoog.

Zelfs een flinke verbetering was te zien na zijn werkzaamheden. Voorheen haalde ik bij die onlangs verhoogde 300/30 Ziggo abo bij Speedtest enkel de 229/29 niveau. Meteen na zijn aanpassingen haalde ik ineens probleemloos 297/30. Ook de TV signaal (waar ik nooit problemen ooit actief ondervond) ging meteen en in een keer van 58% naar 86% (mogelijk toch dat bagger en rommelige coax uiteinden verhaal die aan alle kanten tekortschoot hier debet aan geweest) en was ook meteen teletekst een heel stuk vlotter. Wel flink lastiger om teletekst (ik weet dat dit heel ouderwets is hoor, maar soms best handig) te gaan raadplegen met de nieuwe spraakgestuurde Ziggo Mediabox XL afstandsbediening

Ik wil iedereen die mij heeft geholpen in dit draadje ontzettend bedanken voor de kostenloze en vakkundige hulp. Is niet niks om als plots bijna totaal leek op het gebied van alles coax vol te moeten beginnen en dan om alles in-een-keer een heel kleine beetje eigen te gaan maken en een paar dagen verderop vrij veel wijzer te zijn geworden - genoeg iig om iets zinnigs te kunnen melden aan Ziggo en de Monteur en om voorheen rare en ondoorgrondbare meet-waarden te gaan onderzoeken en uitzoeken. Ik heb zelf best wel een technische ICT achtergrond, maar zeker niet op dit gebied specifiek.

Ik waardeer enorm de hulp die ik heb gehad in dit draadje en veel hulde aan een ieder die een aantwoord heeft gegeven. Probleem inmiddels en 2 weken verderop gewoon volledig opgelost.
 
Laatst bewerkt: