Router verliest plots internet verbinding. Krijgt wel IP adres van modem maar geen connectie

Merino

Forum Gebruiker
Berichten
2
Internet
  1. Ziggo
Situatie:
Arris TG2492LG Connect Box van Ziggo

Op 4 ethernet poorten aangesloten:
- Mijn eigen TP Link TL-WDR4300 router
- PC van huisgenoot
- Xbox van huisgenoot
- PC van andere huisgenoot

Op mijn TP Link router zit dan weer aangesloten bekabeld:
- Desktop PC
- PS4
- Printer

Verder hangen er mogelijk nog meerdere wifi apparaten aan de Connect Box van huisgenoten.

Alles werkte sinds het oorspronkelijk aansluiten allemaal helemaal prima, maanden lang. Tot vandaag opeens mijn router verbinding met het internet verloor.
Na heel wat testen en resetten (zo'n beetje elke aangeraden methode met alleen router+modem en beide minuten lang uitgezet en opnieuw opgestart één voor één) en handleiding volgen de volgende feiten:

1. Als ik mijn desktop pc direct op de modem aansluit heb ik gewoon verbinding. De modem werkt dus en er is dus connectie naar 'buiten'.
2. Wanneer ik mijn desktop op mijn router aansluit (maar hetzelfde geld voor de PS4) en de router met dezelfde kabel op dezelfde ethernet poort van de modem aansluit als waar eerst de PC via werkte dan heb ik geen internet verbinding
3. De TP-Link router ontvangt wel een Dynamic IP adres van de Ziggo modem en de Gateway IP klopt ook (192.168.178.1). Echter is er geen data verkeer tussen de router en de modem
4. Als ik de admin pagina van de modem probeer te benaderen (192.168.178.1) dan krijg ik een Page not Found error. Als ik ditzelfde probeer zonder de router ertussen dan kom ik wel op de admin pagina van de Connect Box

Ik heb zo'n beetje alles al geprobeerd en ik kom er maar niet achter wat hier mis gaat. De modem lijkt te werken maar de router lijkt ook geen problemen te hebben. De combinatie ervan werkt echter niet alhoewel de router dus wel de juiste ip gegevens ontvangt van de modem. Tevens is er geen enkele wijziging geweest in het thuisnetwerk en stopte de router opeens met werken.

Is dit een instellingsprobleem wat fout gaat of is de router mogelijk defect geworden?
 
Je gebruikt dus een router achter een router. Dat is geen ideale configuratie en vragen om problemen.
Ja, het kan werken maar je moet dan wel weten wat je doet.
Staat de DHCP server op de tplink wel uit?

Maar beter zou het zijn om de connectbox in bridge mode te zetten. Je kunt de connectbox dan alleen aansluiten op de tp-link. De overige verbindingen op de connectbox kun je dan niet meer gebruiken.
 
DHCP server stond nog aan op de router. Was er via andere bronnen al achter gekomen dat een oplossing was om deze uit te zetten en de kabel te wisselen van de WAN poort op de router naar de LAN poort (dus nu 1 LAN poort minder om te gebruiken).

Dit heeft het ook opgelost.

Blijf ik het wel bizar vinden dat ik al sinds Augustus met deze specifieke modem/router setup werk en dit nooit echt merkbare problemen heeft gegeven naar mijn idee. Toch apart dat het dan plots weigert de werken.

In ieder geval nu dus weer internet overal :)

Hmm het werkt nog niet perfect. Vreemd genoeg zijn bepaalde websites (bvb Reddit) nu alsnog niet te benaderen terwijl anderen het wel gewoon doen.
Dit is maar een halve verbetering nu :')

Connect Box in Brigde mode zetten is geen alternatief want ook op de beneden verdieping moet er wifi zijn en er zitten ook andere apparaten verbonden aan de Connect Box.

Het moet toch gewoon mogelijk zijn om een router achter een Connect Box te plaatsen voor extra verbindingen? Mijn TP-Link is notabene bijna hetzelfde model als de officiele Wifibooster van Ziggo zelf.

Gefixt door IP adres van de router aan te passen. Die stond wel de 192.168 range maar niet in de 192.168.178 range.

Nu lijkt echt alles te werken
 
Terug
Bovenaan