Problemen met portforwarding en lokale toegang

Jack McKalling

Forum Gebruiker
Berichten
4
Hallo, ik ben nieuw hier, na doorgestuurd via Ziggo, Ziggo Community, Ziggo chat. Ik heb een vervelend probleem dat ik niet begrijp. Ik weet bijzonder weinig tot niks over netwerken, veel termen die ik hier gebruik begrijp ik niet eens, maar zelfs als ik de handleidingen exact volg, werkt het niet.

Het probleem is dat ik mijn vrienden niet kan laten inloggen op mijn game server, die ik lokaal op mijn machine host, als zij met hun laptop hier bij mij thuis proberen te verbinden. Het werkt wel, als ze via hun thuisnetwerk inloggen. En voorheen werkten beide situaties prima. Vanuit de game zie ik ze binnenkomen, maar hun laadtijd is extra lang en daarna worden ze automatisch eruit gekickt "door de host software" volgens de fout, voordat ze zelf, zelfs ook maar één beeld van de game wereld zien. Een enkele keer lukte het voor enkele ogenblikken totdat ikzelf erbij inlogde op de hostmachine, en diegene alsnog eruitgekickt werd. Mijn aanwezigheid op de server is niet altijd een factor. De precieze fout varieert op verschillende apparaten en lokale netwerken, maar het blijft het zelfde principe, we kunnen niet tegelijk extern verbinden met de lokale server, binnen hetzelfde lokale netwerk.

Ik heb altijd al port-forwarding ingeschakeld gehad, en dit werkte prima, mijn vrienden konden gewoon lokaal hier inloggen op mijn server, maar sinds enkele weken of maanden niet meer (kan niet precies zeggen wanneer het veranderde). Ik heb volgens advies dat ik op de Community vond, het IP adres van mijn hosting machine gereserveerd op de modem (witte Connectbox) via DHCP, maar dit verhielp het probleemtotaal niet.

Het formulier van port-forwarding op mijn modem pagina gedraagt zich ook bijzonder. Ik had dus al instellingen gemaakt, maar het lijkt alsof ik dezelfde forwarding regel niet opnieuw erbij kan toevoegen. Ik krijg de melding "Deze regel bestaat al" als ik mijn IP invul met 4x hetzelfde 25565 poortnummer, en "Portnummers zijn dubbel" als ik een ander IP invul met 4x het poortnummer (in de verwachting dat de forwarding regel dan niet zou conflicteren met de bestaande regel). Alsof ik niet meer een regel mag configureren zoals ik dat eerder had gedaan, en daarom ben ik bang om de bestaande regel te verwijderen voor een test met een volledig nieuwe regel. Na al het bovenstaande heb ik uiteraard ook nog de modem opnieuw gestart. Maar desondanks, mijn gaming buddy is nog steeds niet instaat om hier bij mij thuis op de server in te loggen, wat vanuit zijn huis wel lukt.

Na lang onderzoek, typen, bedtijd, hoop ik dat ik niks vergeten ben en het voldoende heb geformuleerd. Mocht ik wat vergeten zijn voeg ik dit uiteraard nog toe. Weet iemand wat er precies aan de hand is of kan zijn? Of hoe dit probleem dieper onderzocht kan worden? Ik vind het behoorlijk frustrerend dat mijn game server alleen op afstand samen gespeeld kan worden, het was juist steeds zo gezellig bij elkaar in huis.
 
Om bij jouw thuis in te loggen op jouw server moet je het interne IP adres gebruiken.
Binnen jouw netwerk het externe IP adres gebruiken kan alleen als jouw modem NAT loopback ondersteund. De Connect box ondersteund geen NAT loopback.
Jouw vrienden moeten bij jou thuis daarom het interne IP adres van de server gebruiken.

Bij portforward gelden regels voor wat wel en niet mag. Jij probeert zaken die niet mogen en daarom die meldingen.
 
Staat uPNP aan? Zo ja, probeer die dan eens uit te zetten. Daarna alle port forwarding regels verwijderen. En dan alleen de juiste port forwarding regels terug zetten. En misschien het modem een keer rebooten daarna.
 
Oke dus begrijp ik het goed dat het niet mogelijk is om zowel binnen als buiten mijn lokale netwerk via hetzelfde publieke adres met mijn server te verbinden, op andere apparaten dan de host? Is dit wat NAT lookback is? Ik weet ook niet wat uPNP is, kan het daarmee wel?

En waarom werkte het een poosje terug wel normaal? Is de software van de Connectbox of een bepaalde Ziggo policy veranderd waardoor NAT loopback niet meer wordt ondersteund?

Ik ga proberen uPNP uit te zetten enzo en het dan nog eens proberen. Helaas kan ik het pas over een dikke week testen met mijn game buddy.
 
Maak je niet druk om forwarding of UPnP. Als extern inloggen wel lukt, zit daar het probleem niet.

Ik zou ook zeggen "NAT loopback" (of Nat Hairpinning), maar begrijp niet waarom het eerder dan wel werkte. Probeer thuis eens in te loggen met je interne IP adres. Lukt dat wel, dan moet het NAT loopbak geweest zijn.

Vroeger ondersteunden veel routers dat, maar vanwege veiligheidsrisco's wordt dit steeds vaker weggelaten. En bij duurdere routers is het een instelling die standaard uit staat.
 
Oke het blijkt dat het inderdaad om NAT loopback ging. Als ik intern wil inloggen lukt het te verbinden via het locale IP adres, en als extern lukt het met extern adres. Met dus een intern en externe server opgeslagen in de game, kan ik succesvol op de server inloggen ongeacht waar ik ben (lees: de laptop).

Nu zou ik toch wel willen weten of het mogelijk is om die twee adressen te combineren op een of andere manier. Ik heb geprobeerd om de hosts file te gebruiken, met meerdere entries voor hetzelfde domein, maar achteraf blijkt het dat de hosts file niet kan "kiezen", en steeds de laatste gebruikt ongeacht of die succesvol was of niet. Misschien moet ik maar gewoon twee adressen gebruiken om binnen en buiten te kunnen verbinden, of de server op een ander netwerk zetten (maar dat kost mij geld).
 
Terug
Bovenaan