• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

Probleem met pop3-server


J. de Boer

Forum Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2005
Berichten
2.400
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Ook pop3.upcmail.nl werkt nog gewoon, net even getest. Nogmaals, voor zover ik het destijds begreep zijn die verschillende servernamen allemaal aliassen die voor alle servers gelden. Ik vermoed dat die verschillende servers verklaren dat de een hier wel last van had of nog steeds heeft en een andere groep gebruikers helemaal niet. En mogelijk verklaart dat ook waarom de helpdesk van niets weet.

Misschien schakelde het account van sommigen bij het wijzigen van de servernaam ook om naar een van de andere servers. Waardoor het leek dat dit de oplossing was. Wat het voor hen dan ook was.

Edit:
Een beetje meer kennis van zaken hierover bij de helpdeskmedewerkers zou trouwens niet overbodig zijn. In elk geval zouden dan opmerkingen als "dus het zal wel een probleem zijn aan uw kant zijn", achterwege kunnen.blijven. Het valt te begrijpen dat dit alleen maar tot ergernis leidt.
 
Laatst bewerkt:
Topicstarter
Topicstarter
BartV

BartV

Product Tester
Lid geworden
11 okt 2012
Berichten
456
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het een klein, tijdelijk hikje is/was.
Vanwege het feit dat het met slechts één server te maken had, was ik ook niet snel overgegaan tot rigoureuze maatregelen als herinstallatie van Thunderbird of zo. :-)
 

intel

Forum Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2006
Berichten
2.343
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
dit hebben ze gedaan (1-4-19) serverinstellingen voor de upcmail-adressen aangepast te hebben zonder dit de betreffende klanten te laten weten ga niet vragen hoe ik dit weet geef geen namen door
 

J. de Boer

Forum Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2005
Berichten
2.400
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Oké. maar dat komt dan toch niet overeen met mijn bovenstaande ervaringen. Is die bron van je honderd procent zeker van zijn/haar informatie? Want bij mij werken namelijk die oude servernamen nog gewoon. En dat schud ik niet zomaar uit mijn mouw. Ik denk dan eerder aan de mogelijkheid dat die persoonlijke servernaamverandering een manier was om het overschakelen naar een van de andere servers te forceren.
 
Topicstarter
Topicstarter
BartV

BartV

Product Tester
Lid geworden
11 okt 2012
Berichten
456
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Misschien iemand een of ander beheerscriptje uitgevoerd waarbij een detail over het hoofd is gezien en is dat scriptje inmiddels verbeterd of teruggedraaid. :P
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.122
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Ook pop3.upcmail.nl werkt nog gewoon, net even getest. Nogmaals, voor zover ik het destijds begreep zijn die verschillende servernamen allemaal aliassen die voor alle servers gelden.
De meeste wel, maar niet allemaal. Je kunt dit zelf met een "nslookup" commando op de commandline testen. Volgens mij kent windows ook "nslookup". De normale server zit op IP= 212.54.42.19

Code:
$ nslookup pop.ziggo.nl
Non-authoritative answer:
Name:    pop.ziggo.nl
Address: 212.54.42.19
Die van UPC zit op IP=212.54.42.34
Code:
$ nslookup pop3.upcmail.nl
Non-authoritative answer:
pop3.upcmail.nl    canonical name = mail.upcmail.nl.
mail.upcmail.nl    canonical name = legacymail.mail.iss.as9143.net.
legacymail.mail.iss.as9143.net    canonical name = legacymail.tb.mail.iss.as9143.net.
Name:    legacymail.tb.mail.iss.as9143.net
Address: 212.54.42.34
Wel met allerlei aliassen doorgestuurd naar dat adres. (al die "canonical namen" zijn aliassen die doorverwijzen) Of het vandaar uit toch naar één grote mailserver gaat, of dat beide onafhankelijk werken, is hieruit niet te zien. Maar het kan goed zijn dat alleen de server op 212.54.42.34 problemen had.

Edit: overigens gaat chello ook naar dat upc adres:
Code:
$ nslookup mail.chello.nl
Non-authoritative answer:
mail.chello.nl    canonical name = legacymail.mail.iss.as9143.net.
legacymail.mail.iss.as9143.net    canonical name = legacymail.tb.mail.iss.as9143.net.
Name:    legacymail.tb.mail.iss.as9143.net
Address: 212.54.42.34
Edit 2: De term "legacy" wordt in programmeerkringen gebruikt voor verouderde, maar nog wel ondersteunde systemen. Het is wel een hint dat dit verouderd is en je eigenlijk moet overstappen op een nieuwer iets.
 
Laatst bewerkt:

Tonne2004

Product Tester
Lid geworden
3 mei 2004
Berichten
2.433
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fUPC
Het probleem deed zich hier ook voor in Thunderbird. Waarop ik het wachtwoord maar eens opnieuw invulde.
Dat ging mis want ik had het wachtwoord al eens veranderd..... Even vergeten.

Enfin, meteen dat account maar naar IMAP omgezet. Ook weer klaar.

Ik denk inderdaad dat, zoals Briolet ook stelt, dat de verwijzing even de mist inging.
Dat is vaker voorgekomen. Alleen lastig wanneer je op een email zit te wachten.
Echter, op dat account, wat nog op POP stond, komt nooit belangrijke mail binnen.
En zeker geen mail met spoed.
 

J. de Boer

Forum Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2005
Berichten
2.400
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
De meeste wel, maar niet allemaal. Je kunt dit zelf met een "nslookup" commando op de commandline testen. Volgens mij kent windows ook "nslookup". De normale server zit op IP= 212.54.42.19

Code:
$ nslookup pop.ziggo.nl
Non-authoritative answer:
Name:    pop.ziggo.nl
Address: 212.54.42.19
Die van UPC zit op IP=212.54.42.34
<knip>
Ooit kreeg ik een hele lijst van UPC mailservers met ongeveer 10 verschillende ip-adressen. Dus niet alleen maar die ene die je hier noemt. Enige jaren geleden werd door Spamcop een complete server geblokkeerd, alle UPC-abonnees die toevallig op dat moment op de server zaten met dat ip-adres waren tijdelijk gedupeerd doordat alle mail gebounced werd naar de afzender. Geen idee hoe dat toen is opgelost, maar daarna nooit meer last van gehad.