Phishing e-mails, spam etc. Niet intrappen!

Net deze nep mail ontvangen van UPC 'Klant' Service, afkomstig van [email protected] :

"Beste gebruiker van Upc Email

Dit bericht wordt naar u verzonden om u te informeren dat uw account is gesloten. Wilt u dat u dit account blijft gebruiken, upgrade dan naar onze services. Als u dit bericht negeert, wordt de account gesloten. Werk uw account bij. KLIK HIER voor upgrade.

Opmerking: deze upgrade is vereist onmiddellijk na ontvangst van dit bericht

Dank je
Upc Klant Service"
 
De maker van dit bericht heeft er ook niet veel van begrepen, want wie trapt hier nu nog in?
Zal wel weer een Nigeriaan zijn. In dat land is oplichting volkssport nummer één.
 
Laatst bewerkt:
Zover mij bekend Robert is de Fraude Helpdesk opgericht om fraude met phishing en malware te bestrijden.
Spammails zijn een irritant fenomeen waartegen de overheid harder (veel hogere boetes) zou moeten optreden.
Ben overigens best wel tevreden over de spamfilter van Ziggo.
 
Fraude Helpdesk heeft geen strafrechtelijke bevoegdheden en je kan je vraagtekens plaatsen of hun waarschuwingsinterventies criminelen zullen afschrikken om dit soort mails te blijven verzenden.
Richting gebruikers van e-mail accounts heeft deze organisatie naar mijn mening wel een nuttige functie; op hun website staan tal van actuele waarschuwingen.
 
Even een cynische opmerking: Misschien werken al die goedbedoelde verhalen waaraan je phising kan herkennen juist contra productief. Je geeft daarmee aan wat ze fout doen (verkeerd taalgebruik etc.) en leer je de "vissers" hoe ze het wel moeten aanpakken.
 
Even een cynische opmerking: Misschien werken al die goedbedoelde verhalen waaraan je phising kan herkennen juist contra productief. Je geeft daarmee aan wat ze fout doen (verkeerd taalgebruik etc.) en leer je de "vissers" hoe ze het wel moeten aanpakken.
belangrijkste waar je op moet letten zijn de url's, taalfouten zijn een extra hint.
 
Nog belangrijker is gewoon weten dat providers letterlijk nooit mails van deze strekking versturen.
Ze raken die inlogdata namelijk nooit kwijt. Dat kan blijkbaar niet genoeg benadrukt worden. Er zijn namelijk genoeg phising-mails bekend die wel honderd procent oké lijken. Als iedereen het bovenstaande goed weet, dan zouden ze nooit slachtoffer worden. Je laat toch ook niet je deur open staan als je niet thuis bent?
 
Terug
Bovenaan