Phishing e-mails, spam etc. Niet intrappen!

De doelgroep van de spammers is niet de snuggere groep mensen.
Niet helemaal waar (of mee eens). Doelgroep is iedereen die erin trapt. Dat de meeste in die groep vallen is 1, maar er zullen er zijn die niet in die groep vallen maar er wel "intrappen" en dat is 2.....
 
Niet helemaal waar (of mee eens). Doelgroep is iedereen die erin trapt. Dat de meeste in die groep vallen is 1, maar er zullen er zijn die niet in die groep vallen maar er wel "intrappen" en dat is 2.....

Er is ook een doelgroep dat twijfelt. Ik kan met zekerheid zeggen dat zo'n filmpje van mij niet bestaat, maar dat kan niet iedereen zeggen. Je zou maar een maatschappelijke positie hebben dat met het bekend worden van het desbetreffende filmpje je alles kwijt zou zijn.
Ik zou de volgende dag al niet meer op mijn werk kunnen/mogen verschijnen.
 
Niet helemaal waar (of mee eens). Doelgroep is iedereen die erin trapt. Dat de meeste in die groep vallen is 1, maar er zullen er zijn die niet in die groep vallen maar er wel "intrappen" en dat is 2.....
Kan ik het wel mee eens zijn. Maar tegelijkertijd zijn doorgaans zulke mailtjes zo doorzichtig dat vrijwel iedereen met een maar een heel klein beetje verstand van zaken nooit of te nimmer zoiets serieus neemt. Degene die zich met deze kwalijke praktijk bezig houdt weet dan ook gewoon dat er maar een heel beperkte groep mensen is die er intrapt. En juist die mensen kun je van alles wijsmaken. Hoewel ik de indruk heb dat die groep steeds kleiner wordt.

Ondertussen, ongeacht hoeveel slachtoffers er toch zullen zijn, het is smerige chantage. En dat dient keihard aangepakt te worden.
 
Laatst bewerkt:
gast of gasten zijn niet gestopt kreeg gisteren weer 2 emails heb diir gezonden naar fraude helpdesk
 
Ter info trap er niet in!

pano2s4.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ontving deze ook in de spammap van webmail. Zou iedereen hem via die weg hebben ontvangen? In dat geval zullen die gasten vermoed ik weinig succes hebben.

Wederom, wie trapt daar intrapt mag wel bijzonder argeloos zijn. Maar juist die categorie klanten merkt de dubbele afboekingen misschien pas na een heel lange tijd of misschien helemaal niet. En juist van die categorie klanten zullen er denk ik maar weinigen zijn die op forums als dit zitten. Dus eigenlijk zou Ziggo iets moeten verzinnen om dit type mails meteen tegen te houden.
 
Waarom ben je argeloos als je erin trapt?

- Het is in goed Nederlands gespeld.
- Bij algemene aanbiedingen is de aanhef bij Ziggo ook "Geachte heer, mevrouw," of "Beste mevrouw, meneer," of "Beste meneer/mevrouw". (Ik heb ze allen in mailtjes gezien)
- De linken in een Ziggo aanbiedingen, gaan zelden naar een ziggo adres, maar meestal naar een vaag adres waar 99% nog nooit van gehoord heeft. (de laatste tijd igclick.email-domain.com, maar in het verleden ook weer anders). Dus controle van de link heeft bij Ziggo daarom weinig zin.

Het enige verdachte is dat ze het te expliciet over "credit cards" hebben als betaalmethode.

Misschien dat de afzender direct verraad dat het nep is, maar die is hierboven juist weggelaten.
 
Laatst bewerkt:
Waarom argeloos? Wel omdat iemand die een beetje alert is het hele bericht leest. Ik viel meteen languit over die creditcard. Ik had hem toevallig nog in de prullenbak liggen (niet de creditcard maar het bericht :) ). Hier volgt het bovenste deel de broncode, oordeel zelf:

Return-Path: <[email protected]>
Delivered-To: [email protected]
Received: from md6.tb.mail.iss.local ([212.54.34.111])
by mc13.tb.mail.iss.local with LMTP id UIX8MkkVvFqDWwAAGDoQcA
for <[email protected]>; Thu, 29 Mar 2018 00:20:57 +0200
Received: from mx22.mnd.mail.iss.as9143.net ([212.54.34.111])
by md6.tb.mail.iss.local with LMTP id uFx8MkkVvFpeBQAAgIui0A
; Thu, 29 Mar 2018 00:20:57 +0200
Received: from newbalancenw.com ([210.16.102.75])
<knip>
for [email protected]; Thu, 29 Mar 2018 00:20:57 +0200
Reply-To: "Ziggo" <[email protected]>
From: "Ziggo" <[email protected]>
To: <[email protected]>
Subject: Profiteer als vaste klant van deze tijdelijke aanbieding
<knip>

Oh ja, het bericht was door Ziggo gemarkeerd als spam, met een stevige spamscore.

Edit:
Als je met de muis over de link gaat zie je "mijn-ziggo-online.com" notabene voorafgaand met https, dat zegt dus ook niet altijd alles. Niet aanklikken maar overschrijven. En dan zie je "Deze website is gerapporteerd als onveilig" met uiteraard het advies om niet verder te gaan. Doen we dus ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Die afzender geeft direct aan dat het niet klopt: "From: "<[email protected]m>". Dat is een veel zekerder herkenningspunt dan de mail zelf.

Dat is een IP adres uit India. Dat IP staat momenteel nog niet gelist bij Spamehouse of Uceprotect, de twee spam blacklist die mijn mailserver raadpleegt.
 
Terug
Bovenaan