• Welkom op het Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door klanten van Ziggo
    Registreer je direct en stel zelf een vraag of neem deel aan de discussies.

Open verbindingen via wifi lijken weg te vallen


Vraag

MrR0b3rt

Forum Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2021
Berichten
4
Het is wat lastig om deze vraag in 1 regel samen te vatten...dus ik hoop dat de titel duidelijk is. Maar laat ik het nog iets verder toelichten, wat er precies aan de hand is.

Ik heb verschillende apparaten in huis die middels wifi verbonden zijn met "de cloud", of het internet, hoe je het wilt omschrijven. Denk bijvoorbeeld aan een Homey (voor home automation), een Nest thermostaat, een Roomba stofzuiger maar het issue treed ook op bij mijn Android smartphones.

De eerste apparaten hebben allemaal een wifi verbinding en communiceren dus zelf via die wifi verbinding met hun eigen clouds (Homey, iRobot etc.). Die apparaten hebben ook allemaal apps op e.e.a. met de beheren. Met de iRobot app kan ik bijvoorbeeld mijn stofzuiger aan zetten als ik nog in bed lig. :)

Nou krijg ik heel vaak in die apps de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden met die apparaten, als het 1 apparaat is kun je zeggen dat het misschien aan het apparaat ligt. Maar het gebeurt dus met meerdere apparaten van verschillende makers, lijkt me sterk dat ze er allemaal last van hebben.

Wifi dekking is ook helemaal prima, de Roomba staat op 4 meter van mijn access point (TP-Link Omada EAP245) en de Homey op pakweg 2 meter.

Als ik de Homey app gebruik, is mijn Homey geregeld "offline" terwijl deze aan staat en ik in de AP ook kan zien dat deze nog gewoon verbonden is met mijn netwerk. Ik kan dan niks anders doen dan wachten...erg frusterend want ik hoor niemand over dit soort issues. Omdat je de apparaten on-demand kan bedienen verwacht ik dat er iets van een actieve verbinding open staat (outbound) naar de fabrikanten maar dat deze verbinding op een gegeven moment door mijn modem misschien gesloten wordt? Want zodra ik de status van bijv. de stofzuiger verander, schakel hem handmatig in of trek hem van z'n dock af dan komt ie ook bij iRobot ineens online. Alsof er dan weer een nieuwe verbinding tot stand komt.

Hetzelfde geldt voor de smartphones, ondanks dat alles uit staat als het gaat om beperken van bandbreedte en apps op de achtergrond etc. komen notificaties van bijv. WhatsApp soms pas na een half uur binnen. Tenzij ik het scherm inschakel, dan ineens komt alles binnen. Wederom iets wat alleen bij mij thuis speelt, ergens anders op wifi heb ik dit issue niet.

Bekabeld heb ik helemaal geen issues, haal mijn maximale down- en upload snelheid met normale ping tijden. In mijn modem zie ik ook niets geks...uptime is nu 60 dagen en er is maar 1 T3 timeout, 0 T4 timeouts, iets minder dan 400 correctables en 0 uncorrectables. Alle 8 downstream channels zijn actief en de 4 upstream channels ook.

Nou is het best een oud modem, een Ubee EVW3200 geloof ik. Kan het misschien zijn dat deze gewoon niet de hoeveel verbindingen die ik actief heb aan kan o.i.d.?
 
Topicstarter
Topicstarter
M

MrR0b3rt

Forum Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2021
Berichten
4
Interessant, dat verklaart ook waarom de Nest thermostaat er geen last van heeft. Die zit nl op de 5Ghz band. Net even in de AP gekeken en de Roomba zit idd op 2.4Ghz.

Edit:
ik heb mijn SSID naar een minder druk bezet kanaal verplaatst, ben geen expert op dit gebied maar misschien helpt het.
 
Laatst bewerkt:

Tonne2004

Forum Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2004
Berichten
2.412
Internet
  1. Kabelnoord
Digitale Televisie
  1. Kabelnoord
Ooit had ik dezelfde ervaring. Althans met WhatsApp en andere pushmeldingen.
Ze kwamen alleen binnen bij het activeren van de smartphones. Tenminste, nadat de phones geruime tijd inactief waren.
Van alles met de phones geprobeerd maar niets hielp. Op de WiFi van mijn werk was het nooit een probleem.

Destijds gebruikte ik de WiFi van de modem van UPC. Geen idee meer welke.
Lang verhaal kort: in bridge gezet en een eigen router erachter. Nooit meer een probleem gehad.
Jouw oude Ubee zal ook wel dezelfde vervelende eigenschap hebben om niet-actieve apparaten uit de NAT-tabel te gooien.
Daarom hielp een router achter de modem/router niet zonder meer. Bridge was noodzakelijk.
Anders blijft de, in dit geval, Ubee de baas spelen zogezegd.

<Edit> Dat de thermostaat wel goed werkt kan goed komen doordat deze mogelijk veel actiever is.
 
Topicstarter
Topicstarter
M

MrR0b3rt

Forum Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2021
Berichten
4
Dank voor je reactie, ik zat dus aan precies zoiets te denken...n.a.v. de eerdere reactie van ber000000-6 heb ik nog even gekeken maar het is hier niet super druk in de lucht. Ik kijk het even een paar dagen aan, anders misschien toch maar weer een eigen router aanschaffen.
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.988
Internet
  1. Ziggo
Digitale Televisie
  1. Ziggo
Ooit had ik dezelfde ervaring. Althans met WhatsApp en andere pushmeldingen.
Ze kwamen alleen binnen bij het activeren van de smartphones. …
Dat had niets met wifi te maken en gebeurde ook bedraad. De reden daarvan was dat de Ziggo routers alle open verbindingen die langer dan 5 minuten inactief zijn weer sluit. (De meeste andere routers doen dat pas na 60 minuten, maar daarvoor is het ramgebruik ook hoger)
Een jaar of 7 à 9 geleden is daar een hele diskussie over geweest omdat google de inactieve verbindingen voor pushberichten pas na 15 minuten even activeert. WhatsApp gebruikte dat mechanisme ook. Maar omdat het al jaren stil is rond dat probleem, denk ik dat Google dit opgelost heeft voor dit soort routers.
 
Topicstarter
Topicstarter
M

MrR0b3rt

Forum Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2021
Berichten
4
Dat had niets met wifi te maken en gebeurde ook bedraad. De reden daarvan was dat de Ziggo routers alle open verbindingen die langer dan 5 minuten inactief zijn weer sluit. (De meeste andere routers doen dat pas na 60 minuten, maar daarvoor is het ramgebruik ook hoger)
Een jaar of 7 à 9 geleden is daar een hele diskussie over geweest omdat google de inactieve verbindingen voor pushberichten pas na 15 minuten even activeert. WhatsApp gebruikte dat mechanisme ook. Maar omdat het al jaren stil is rond dat probleem, denk ik dat Google dit opgelost heeft voor dit soort routers.
Bedank voor de exra informatie! Altijd interessant. Ik denk dat Google apparaten gewoon heel vaak informatie naar het thuisfront versturen :) Mijn stofzuiger en Homey waarschijnlijk veel minder vaak dan die 5 minuten.

Bedraad zou het issue zich in theorie ook gewoon voordoen, maar het enige dat bij mij bedraad is aangesloten is mijn eigen PC. Als die aan staat, is die ook actief en zal dus niet verbroken worden.
 

Tonne2004

Forum Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2004
Berichten
2.412
Internet
  1. Kabelnoord
Digitale Televisie
  1. Kabelnoord
Dat had niets met wifi te maken en gebeurde ook bedraad.
Dank je. dat wist ik niet. Ook omdat ik dat nooit merkte op mijn PC's natuurlijk.
Persoonlijk hoor ik er ook nooit meer iets over. Tot dit topic. Daarom denk ik dat nieuwere modem/routers van Ziggo daar (veel?) langer mee wachten.
Enfin, modem in bridge en eigen router is sowieso een goede oplossing. En hoeft tegenwoordig ook niet veel meer te kosten.