Nieuwe router met SolarEdge


JanW34

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2020
Berichten
15
Op 7juni heb ben overgegaan van Horizon naar de Nexbox en heb ik netjes alle wpa codes aangepast. Vanaf dat moment kan ik niet meer communiceren met het Solaredge portaal en kan ik dus geen zonnepanelen uitlezen Solaredge van portaal zegt je moet bij de leverancier zijn en de monteur van de leverancier komt er ook niet uit en zegt je moet bij Ziggo zijn. Nog even wat ik (86 jaar oud) zelf heb geprobeerd: Bij beveiliging poort forward ingesteld op 80. 22221 22222, en firewal uitgezet.
Ben er nu wel klaar mee na 6 weken ploeteren.
 

René

Moderator
Lid geworden
13 okt 2001
Berichten
7.376
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fUPC
Eigenlijk zou het bedrijf dat de SolarEdge heeft geïnstalleerd dit moeten kunnen aanpassen. Tenminste, ze zouden je er in ieder geval mee moeten kunnen helpen lijkt me.
Je kunt toch niet van Ziggo verwachten dat ze dit soort zaken uitvoeren?

Heb je deze handleiding al eens doorlopen? Op pagina 8 staat uitgelegd hoe je WiFi opnieuw kunt instellen.
Hier heb je wel een laptop met WiFi voor nodig. Het komt er op neer dat je het WiFi gedeelte van de SolarEdge gaat resetten en opnieuw instelt.
 
Topicstarter
Topicstarter
J

JanW34

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2020
Berichten
15
Dank voor de snelle reactie, dat wifi instellen is het probleem niet de monitor zit gewoon in mijn netwerk en maakt dus contact met de connexbox. Bedoeld u dat op blz.10 over xbee maar dat kom bij mij niet in de netwerklijst. Een beetje hulp van Ziggo vind ik wel op zijn plaats omdat het met de Horizonbox eenvoudig geïnstalleerd kon worden en met die Connexbox lukt het gewoon niet. Als ik WPS gebruik maakt de monitor direct verbinding met het netwerk, maar de verbinding met het solaredge-portaal komt niet tot stand.
 
Laatst bewerkt:

Dynabite

Forum Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2013
Berichten
795
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Ja, hij bedoelt waarschijnlijk bladzijde 10

Ik zou eerst je modem en omvormer 5 minuten stroomloos maken, daarna eerst je modem opstarten en wanneer deze helemaal gereed is de omvormer en spanning weer aanzetten:

"Mogelijke oplossingen voor het herstellen van de internetverbinding bij een wifi verbinding:

Het kan zijn dat u via uw internet provider een andere router heeft gekregen, waardoor de wifi-instellingen niet meer kloppen. Dit dient dus weer opnieuw ingesteld te worden in de omvormer. Makkelijker is, om de nieuwe router de oude login van de vorige router terug te geven. Zo blijven ook alle andere wifi apparaten gelijk weer verbonden. -De router een keer resetten, dit helpt regelmatig. Kwestie van globaal 5 minuten de stroom eraf en dan er weer op. -De omvormer globaal 5 minuten stroom vrij maken, dmv de schakelaar tussen de omvormer en het huisnet uit te zetten. U kunt dann ook vrijwel tegelijkertijd de DC-spanning van de omvormer ontkoppelen. Dit gaat dmv een schakelaar links aan de onderkant van de omvormer (of zie handleiding). Deze methode geeft ook een reset aan het systeem."

Bron: https://solar-box.nl/wp-content/uploads/2016/07/Geen-opbrengst-van-uw-SolarEdge-omvormer.pdf
 
Laatst bewerkt:

René

Moderator
Lid geworden
13 okt 2001
Berichten
7.376
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fUPC
Bij beveiliging poort forward ingesteld op 80. 22221 22222, en firewal uitgezet.
Wat betreft portforwarding en firewall, deze instellingen zijn niet nodig omdat de omvormer een verbinding naar buiten zal maken naar het SolarEdge portaal. Dit staat altijd open. Deze kun je dus beter weer terug zetten naar standaard instellingen: firewall aan en port forwards weg.

Vraagje, staat er in het display van de omvormer wel een IP adres bij WiFi Status en is dit IP nummer te pingen vanaf bijvoorbeeld een laptop? (command prompt > ping ip-adres)

En nog iets, in een ander topic had iemand ook problemen met de SolarEdge. 1 van de problemen was dat er een Horizon / Mediabox XL was aangesloten op het interne netwerk, en nog een andere router. Is dat hier toevallig ook het geval? Of maak je echt alleen gebruik van de Connectbox?

Verder kan de tip van Dynabite helpen. Benieuwd of je daar verder mee komt.
 
Laatst bewerkt:

Gerardus

Forum Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
986
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Ik heb ook de connexbox en een SolarEdge omvormer. Ik dacht slim te zijn bij het installeren van de connexbox door de naam en wachtwoord gelijk te houden. Helaas kon dat bij mij niet omdat de connexbox het wachtwoord niet accepteerde. Zodoende moest ik toch wachtwoord in de omvormer aanpassen. En met dat oude model met display en enkele knopjes is dat een crime. Gekke dingen hoef je niet in te stellen in de connexbox. Of je moet bovenstaande bijzonder omstandigheden hebben.

Misschien een tip: student aan huis of een handig neefje. Als de monteur er al niet uitkomt is er waarschijnlijk wel wat aan de hand.
 
Topicstarter
Topicstarter
J

JanW34

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2020
Berichten
15
Student aan huis heb ik al gehad, die is meer dan 2 uur bezig geweest zonder resultaat. Ik heb alleen de connexbox en het instellen van het Ziggo wpa code is ook goed te doen, zeker met de WPS knop. De omvormer staat ook in mijn lokaal netwerk. Zojuist heb ik geprobeerd een case van Solaredge in te vullen en die vraagt o,a, om het serie nummer van de omvormer ik vul dat steeds foutloos in maar het programma blijft steeds melden ..verkeerd karakter. Ik wordt langzamerhand een beetje gestoord van deze kwestie.
 

terrestrial

Forum Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2006
Berichten
1.513
Ziggo
Televisie
Gebied
fUPC
Ja dit is lastig maar toch iets wat de monteur van die omvormers zou moeten kunnen oplossen, die kent deze apparaten en kan ze instellen op je nieuwe wifi gebeuren. Dit is niet iets wat Ziggo moet doen, dus installateur van die zonnepanelen bellen.
 
Topicstarter
Topicstarter
J

JanW34

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2020
Berichten
15
Ik heb die monteur gesproken en die zei,,, we kunnen wel komen maar dat gaat je een hoop geld kosten want wij hebben daar ook geen oplossing voor, Ziggo heeft dat modem omgeruild en daar moet je zijn. Lekker dan.
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.397
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
…De omvormer staat ook in mijn lokaal netwerk. …
Dat kan alleen als hij een goede Wifi verbinding heeft. Dus daar mag het probleem niet zitten en daar houdt de hele verantwoordelijkheid van ziggo op. Het is echt iets van de fabrikant zelf. Lijkt me meer een registratie probleem van de omvormer op het server van de fabrikant.