Nieuw Next aansluiten op bestaand netwerk

Miem25

Forum Gebruiker
Berichten
6
De Nieuwe Next met next extra box komt binnenkort, maar nu zag ik dat er ook een nieuw modem bij komt. Ik weet wel wat, maar niet al te veel van netwerken.

De situatie is nu zo dat ik na het Ziggo Modem een eigen netwerk heb. De hoofd router (192.168.0.1) staat ingesteld op dynamisch IP, de daarop aangesloten routers (192.168.0.2 en 192.168.0.3) op statisch ip.

Nu is mijn vraag hoe ik het nieuwe modem moet aansluiten op mijn bestaande netwerk. Kan iemand mij uitleggen wat en hoe ik dat moet doen?
 
Klinkt ingewikkeld, Is er een speciale reden waarom je meerdere routers hebt met statische IP nummers?
Of haal je apparaten en routers door elkaar? Vertel eens wat voor apparaten (merk, type) die routers zijn en wat je er verder allemaal op aansluit.

En dan nog, geen gebruikmaken van DHCP en meerdere routers kan veel werk bij een verandering betekenen. En de netwerken zijn snel tegenwoordig, oudere routers kunnen vaak niet zoveel aan. Dat kan betekenen dat de Next gaat klagen over traag netwerk door een te trage hoofdrouter. En de Next doet erg veel beeld via het netwerk! Welk Ziggo abonnement heb je?

Maar het kan eenvoudig zijn, de Connectbox (dat zal het wel worden) kan je in bridge mode zetten en daar je hoofdrouter op aansluiten. Die hoofdrouter krijgt dan zijn dynamische IP nummer vanuit het ziggo netwerk en routeert dan het verkeer verder met de bestaande instellingen. De Next box op de hoofdrouter aansluiten, en nogmaals, DHCP is zoveel minder werk.
 
Je kan de huidige modem gewoon vervangen door de nieuwe modem (Connect box).
Omdat je hoofdrouter op dynamische IP krijgen staat gaat het waarschijnlijk gewoon werken maar het is geen ideale situatie.
Het bericht van hanso geeft de betere manier om je netwerk op te bouwen.
 
Wij wonen in een langgevel boerderij. De tv in de woonkamer is 30 meter van de meterkast. Om toch pc's en wifi op alle plekken in huis en in het tuinhuis te hebben, zijn er 3 routers.

Het technicolor modem van Ziggo dat we nu hebben staat in bridge. Dan de hoofd router, een TP-Link Archer 9 (192.168.0.1) staat in de woonkamer. Daar aan gekoppeld zitten weer 2 routers, een TP-Link Archer C5 (192.168.0.2) en een TP-Link Archer C2300 (192.168.0.2) voor het tuinhuis en kantoor. Dit netwerk werkt al jaren zonder problemen.

Omdat er geen monteurs komen ivm Corona virus, wil ik wel zeker zijn dat alles straks goed werkt.

De HorizonboxXL in de woonkamer is aangesloten op coax (met een Hirschman versterker) en de slaapkamer een extra mediabox, ook verbonden via coax. Die extra box heeft de geest gegeven en we kijken veel replay in de slaapkamer, vandaar de overstap naar Next.
 
Gewoon het modem vervangen, het kan zijn dat die (nog) niet in bridge mode staat maar verder voorzie ik geen problemen.
 
Bedank allemaal voor het mee denken. Als het modem nog niet in bridge staat bij levering, hoe krijg ik die dan in bridge? En hoe lang duurt dat denk je?
Ik heb al eens een nieuw modem gehad, maar die kreeg ik niet aan de praat. Ben zo bang dat we straks niets geen verbinding meer
hebben.
 
Hou me te goede, volgens mijn moest de klantenservice het modem in bridge mode zetten op afstand.
Dus als het modem er is contact op nemen.
 
Bedankt voor het antwoord, ik hoop dat alles goed gaat en ik me voor niets zenuwachtig heb gemaakt.
 
Connectbox aansluiten op coax, , aanzetten en wachten tot er groen licht is. Dat hangt ervan af of Ziggo modem heeft enabled.

PC via ethernet kabel aansluiten op connectbox, PC opstarten (ik hoop wel dat de PC DHCP gebruikt), browser opstarten en naar 192.168.178.1 gaan, inloggen op de connectbox en de menu's doorlopen naar Modem mode, zet op Modem mode ipv Router mode.

Herstarten en dan pas de hoofdrouter aansluiten.

PS de router lijkt me afdoende qua snelheid voor de Next
 
Laatst bewerkt:
naar 192.168.178.1 gaan, inloggen op de connectbox en de menu's doorlopen naar Modem mode, zet op Modem mode ipv Router mode.
je bedoeld bridge modus

Schermafdruk 2020-03-18 18.16.15.png
 
Terug
Bovenaan