Status
Niet open voor verdere reacties.
Veel mensen constateren dat de Next een mindere beeldkwaltieit geeft op een UHD televisie t.o.v. de Mediabox XL of een CI+ module. Natuurlijk hebben die mensen volkomen gelijk en dat is ook heel eenvoudig te verklaren. Welk apparaat kun je beter de upscaling naar 4K laten doen: een simpel ontvangertje van een paar tientjes, of een televisie met speciale hardware en software om een zo goed mogelijke upscaling voor dat specifieke toestel te garanderen? Natuurlijk kan een televisie dat veel beter! Ook al krijgt de Next nog 100 software-updates: het is technisch onmogelijk dat de Next ooit een betere upscaling zal kunnen doen dan een TV.

Alle ontvangers van Ziggo waren tot nu toe ten hoogste HD, dus de TV deed de upscaling naar 2160p. Uiteraard doet ook bij een CI+ module de TV de upscaling. De Next is de eerste ontvanger die zelf de upscaling kan doen. Maar als je de Next de upscaling laat doen dan krijg je te allen tijde een slechter resultaat dan bij een upscaling door de TV en natuurlijk weet Ziggo dit ook. Toch adviseert Ziggo zijn klanten niet om bij normale HD-uitzendingen de stand “1080i” te gebruiken in plaats van de stand “Van de TV”. In plaats daarvan blijkt Ziggo bij de Next een goedkope truc toe te passen. Om de klagers tegemoet te komen blijkt Ziggo te hebben besloten om de mindere beeldkwaliteit te compenseren met een elektronische beeldverscherping op het uitgangssignaal. Deze randverscherping is niet uit te schakelen en staat op elke resolutie altijd aan. Het zou logisch zijn dat de Next in de stand “1080i” een HD-zender 1-op-1 zou doorgeven naar de TV, zodat de TV alle noodzakelijke beeldmanipulatie zou kunnen doen om van het 1080i bron-beeld een 2160p beeld te maken. Maar helaas, de Next geeft het beeld nooit ongemanipuleerd door, het is altijd verscherpt. Natuurlijk is het resultaat hierdoor precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Er komen verscherpingranden om alle objecten die details in het beeld verloren laten gaan. Daarom wordt er terecht geklaagd dat het beeld zelfs in de “1080i” stand minder is dan dat van eerdere ontvangers (en zeker van het beeld direct via de tuner van de TV via CI+) en dat het beeld op een “striptekening” lijkt.

Wat ik heel vreemd vind is dat als er iemand een tekortkoming van de Next meldt er meteen, als op commando, een hele horde mensen reageert met “ik heb nergens last van, de Next is perfect”, waarbij in bijna alle gevallen een vergelijking wordt gemaakt met de intussen niet meer uitgeleverde Mediabox XL, terwijl het helemaal niet over de Mediabox XL gaat. Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die niet in staat zijn om het beeld van een ontvanger objectief technisch te beoordelen, maar toch, als ik dergelijke reacties lees, dan bekruipt mij altijd het gevoel van: “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”. Ik vraag mij dan altijd af of deze vurige verdedigers niet gewoon werknemers van Ziggo zijn en daarom het motto “wiens brood men eet, wiens woord men spreekt” aanhangen. Het bagatelliseren van fouten gaat net iets te fanatiek, waardoor de objectiviteit verloren gaat.

Ik kijk zelf overigens weer met een CI+ module. Na ruim 9 maanden de Next getest te hebben heb ik besloten (voorlopig nog) geen abonnement met bijbehorende Next te nemen.

Als je hierop wilt reageren, dan ben ik heel benieuwd of je belangen hebt bij Ziggo, of dat je onafhankelijk bent en gewoon het volle pond moet betalen voor jouw abonnement.
 
Terdege de vergelijking gedaan met de beeldkwaliteit van eerst de mediabox en de Next. Op mijn tv was de mediabox duidelijk minder in beeldkwaliteit. De Next heb ik op 4K gezet omdat dit ook op mijn tv van toepassing is.

Of ik belangen in Ziggo heb nee die heb ik niet. Welke prijs ik betaal kun je op de site zien van Ziggo.
 
@Jantje51
Allereerst: Na het omzetten naar het Next abonnement betaal ik dezelfde prijs en toch heb ik geen belangen bij VodafoneZiggo.
______________________________________________
In de basis zou een mediabox elk radio en tv signaal 1 op 1 door moeten geven naar de apparatuur van de klant.
Wil men als service wat extra's voor de klant aanbieden dan moet dat een optie zijn die door de klant zelf wordt ingeschakeld.
Een herstel mogelijkheid om naar de basis terug te gaan is zeer wenselijk.

Just my 2 cents.
 
@Jantje51 , ik heb mijn Next box 1, UHD 4 K Philips uitstekend beeld,
netwerk : netwerk via de Connext box Compact via de coax- en internetkabel
met de volgende instellingen : Beeld en Geluid, zie foto 1;

mijn Nextbox 2 , Salora HD TV uitstekend beeld; via COAX kabel en een wifiverbinding, signaalkracht 86%
met de volgende instellingen: beeld en geluid zie foto 2

En ik ben geen Ziggo medewerker en moet gewoon het volle pond betalen. fullsizeoutput_5f5f.jpeg+kTu3DSVS86KegaGjCPxqQ.jpg
 
Ach @Jantje51 , ik wil eigenlijk niet reageren om het reageren, maar toch.
Heb uitstekend beeld en geluid, en betaal de volle mep.
Ik ben de eerste die Ziggo aan zal spreken als ze een wanproduct leveren, maar in het geval van de Next kan ik alleen maar zeggen,
Toppertje!
 
Veel mensen constateren dat de Next een mindere beeldkwaltieit geeft op een UHD televisie t.o.v. de Mediabox XL of een CI+ module. Natuurlijk hebben die mensen volkomen gelijk en dat is ook heel eenvoudig te verklaren. Welk apparaat kun je beter de upscaling naar 4K laten doen: een simpel ontvangertje van een paar tientjes, of een televisie met speciale hardware en software om een zo goed mogelijke upscaling voor dat specifieke toestel te garanderen? Natuurlijk kan een televisie dat veel beter! Ook al krijgt de Next nog 100 software-updates: het is technisch onmogelijk dat de Next ooit een betere upscaling zal kunnen doen dan een TV.

Alle ontvangers van Ziggo waren tot nu toe ten hoogste HD, dus de TV deed de upscaling naar 2160p. Uiteraard doet ook bij een CI+ module de TV de upscaling. De Next is de eerste ontvanger die zelf de upscaling kan doen. Maar als je de Next de upscaling laat doen dan krijg je te allen tijde een slechter resultaat dan bij een upscaling door de TV en natuurlijk weet Ziggo dit ook. Toch adviseert Ziggo zijn klanten niet om bij normale HD-uitzendingen de stand “1080i” te gebruiken in plaats van de stand “Van de TV”. In plaats daarvan blijkt Ziggo bij de Next een goedkope truc toe te passen. Om de klagers tegemoet te komen blijkt Ziggo te hebben besloten om de mindere beeldkwaliteit te compenseren met een elektronische beeldverscherping op het uitgangssignaal. Deze randverscherping is niet uit te schakelen en staat op elke resolutie altijd aan. Het zou logisch zijn dat de Next in de stand “1080i” een HD-zender 1-op-1 zou doorgeven naar de TV, zodat de TV alle noodzakelijke beeldmanipulatie zou kunnen doen om van het 1080i bron-beeld een 2160p beeld te maken. Maar helaas, de Next geeft het beeld nooit ongemanipuleerd door, het is altijd verscherpt. Natuurlijk is het resultaat hierdoor precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Er komen verscherpingranden om alle objecten die details in het beeld verloren laten gaan. Daarom wordt er terecht geklaagd dat het beeld zelfs in de “1080i” stand minder is dan dat van eerdere ontvangers (en zeker van het beeld direct via de tuner van de TV via CI+) en dat het beeld op een “striptekening” lijkt.

Wat ik heel vreemd vind is dat als er iemand een tekortkoming van de Next meldt er meteen, als op commando, een hele horde mensen reageert met “ik heb nergens last van, de Next is perfect”, waarbij in bijna alle gevallen een vergelijking wordt gemaakt met de intussen niet meer uitgeleverde Mediabox XL, terwijl het helemaal niet over de Mediabox XL gaat. Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die niet in staat zijn om het beeld van een ontvanger objectief technisch te beoordelen, maar toch, als ik dergelijke reacties lees, dan bekruipt mij altijd het gevoel van: “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”. Ik vraag mij dan altijd af of deze vurige verdedigers niet gewoon werknemers van Ziggo zijn en daarom het motto “wiens brood men eet, wiens woord men spreekt” aanhangen. Het bagatelliseren van fouten gaat net iets te fanatiek, waardoor de objectiviteit verloren gaat.

Ik kijk zelf overigens weer met een CI+ module. Na ruim 9 maanden de Next getest te hebben heb ik besloten (voorlopig nog) geen abonnement met bijbehorende Next te nemen.

Als je hierop wilt reageren, dan ben ik heel benieuwd of je belangen hebt bij Ziggo, of dat je onafhankelijk bent en gewoon het volle pond moet betalen voor jouw abonnement.
Ben het helemaal met je eens. Het duurde inderdaad ook niet lang voor de 1ste wel positieve reacties op de Next volgden.
Mijn inziens moet de automatische scherpte stelling dan ook uitgezet kunnen worden. Zodat ieder zelf kan bepalen wat hij of zij wil.
 
Voor de mensen die er last van hebben zou het inderdaad mooi zijn als je dat scherpte filter uit kunt zetten. Iedereen gelukkig.

Ik persoonlijk heb er gelukkig geen last van. De Next levert een hartstikke mooi beeld op mijn Philips OLED.
Dat verhaal dat de upscaler van de Next niet deugt omdat het een box van een paar tientjes is vind ik overigens slecht onderbouwd. Wat zijn de specs dan van deze upscaler en hoe verhoud zich dit t.o.v. een 'dure' tv. Zit daar dan per definitie ook een dure upscaler in die het nog beter doet? In welk opzicht?
 
Het lijken hier wel twee kampen te ontstaan van mensen die positief zijn over de Next en negatief, waarbij de twee kampen van elkaar niet accepteert als er een andere mening is,waardoor deze discussie erg onvriendelijk word.
Wat mij betreft gewoon kappen met deze topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan