Veel mensen constateren dat de Next een mindere beeldkwaltieit geeft op een UHD televisie t.o.v. de Mediabox XL of een CI+ module. Natuurlijk hebben die mensen volkomen gelijk en dat is ook heel eenvoudig te verklaren. Welk apparaat kun je beter de upscaling naar 4K laten doen: een simpel ontvangertje van een paar tientjes, of een televisie met speciale hardware en software om een zo goed mogelijke upscaling voor dat specifieke toestel te garanderen? Natuurlijk kan een televisie dat veel beter! Ook al krijgt de Next nog 100 software-updates: het is technisch onmogelijk dat de Next ooit een betere upscaling zal kunnen doen dan een TV.
Alle ontvangers van Ziggo waren tot nu toe ten hoogste HD, dus de TV deed de upscaling naar 2160p. Uiteraard doet ook bij een CI+ module de TV de upscaling. De Next is de eerste ontvanger die zelf de upscaling kan doen. Maar als je de Next de upscaling laat doen dan krijg je te allen tijde een slechter resultaat dan bij een upscaling door de TV en natuurlijk weet Ziggo dit ook. Toch adviseert Ziggo zijn klanten niet om bij normale HD-uitzendingen de stand “1080i” te gebruiken in plaats van de stand “Van de TV”. In plaats daarvan blijkt Ziggo bij de Next een goedkope truc toe te passen. Om de klagers tegemoet te komen blijkt Ziggo te hebben besloten om de mindere beeldkwaliteit te compenseren met een elektronische beeldverscherping op het uitgangssignaal. Deze randverscherping is niet uit te schakelen en staat op elke resolutie altijd aan. Het zou logisch zijn dat de Next in de stand “1080i” een HD-zender 1-op-1 zou doorgeven naar de TV, zodat de TV alle noodzakelijke beeldmanipulatie zou kunnen doen om van het 1080i bron-beeld een 2160p beeld te maken. Maar helaas, de Next geeft het beeld nooit ongemanipuleerd door, het is altijd verscherpt. Natuurlijk is het resultaat hierdoor precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Er komen verscherpingranden om alle objecten die details in het beeld verloren laten gaan. Daarom wordt er terecht geklaagd dat het beeld zelfs in de “1080i” stand minder is dan dat van eerdere ontvangers (en zeker van het beeld direct via de tuner van de TV via CI+) en dat het beeld op een “striptekening” lijkt.
Wat ik heel vreemd vind is dat als er iemand een tekortkoming van de Next meldt er meteen, als op commando, een hele horde mensen reageert met “ik heb nergens last van, de Next is perfect”, waarbij in bijna alle gevallen een vergelijking wordt gemaakt met de intussen niet meer uitgeleverde Mediabox XL, terwijl het helemaal niet over de Mediabox XL gaat. Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die niet in staat zijn om het beeld van een ontvanger objectief technisch te beoordelen, maar toch, als ik dergelijke reacties lees, dan bekruipt mij altijd het gevoel van: “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”. Ik vraag mij dan altijd af of deze vurige verdedigers niet gewoon werknemers van Ziggo zijn en daarom het motto “wiens brood men eet, wiens woord men spreekt” aanhangen. Het bagatelliseren van fouten gaat net iets te fanatiek, waardoor de objectiviteit verloren gaat.
Ik kijk zelf overigens weer met een CI+ module. Na ruim 9 maanden de Next getest te hebben heb ik besloten (voorlopig nog) geen abonnement met bijbehorende Next te nemen.
Als je hierop wilt reageren, dan ben ik heel benieuwd of je belangen hebt bij Ziggo, of dat je onafhankelijk bent en gewoon het volle pond moet betalen voor jouw abonnement.
Alle ontvangers van Ziggo waren tot nu toe ten hoogste HD, dus de TV deed de upscaling naar 2160p. Uiteraard doet ook bij een CI+ module de TV de upscaling. De Next is de eerste ontvanger die zelf de upscaling kan doen. Maar als je de Next de upscaling laat doen dan krijg je te allen tijde een slechter resultaat dan bij een upscaling door de TV en natuurlijk weet Ziggo dit ook. Toch adviseert Ziggo zijn klanten niet om bij normale HD-uitzendingen de stand “1080i” te gebruiken in plaats van de stand “Van de TV”. In plaats daarvan blijkt Ziggo bij de Next een goedkope truc toe te passen. Om de klagers tegemoet te komen blijkt Ziggo te hebben besloten om de mindere beeldkwaliteit te compenseren met een elektronische beeldverscherping op het uitgangssignaal. Deze randverscherping is niet uit te schakelen en staat op elke resolutie altijd aan. Het zou logisch zijn dat de Next in de stand “1080i” een HD-zender 1-op-1 zou doorgeven naar de TV, zodat de TV alle noodzakelijke beeldmanipulatie zou kunnen doen om van het 1080i bron-beeld een 2160p beeld te maken. Maar helaas, de Next geeft het beeld nooit ongemanipuleerd door, het is altijd verscherpt. Natuurlijk is het resultaat hierdoor precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Er komen verscherpingranden om alle objecten die details in het beeld verloren laten gaan. Daarom wordt er terecht geklaagd dat het beeld zelfs in de “1080i” stand minder is dan dat van eerdere ontvangers (en zeker van het beeld direct via de tuner van de TV via CI+) en dat het beeld op een “striptekening” lijkt.
Wat ik heel vreemd vind is dat als er iemand een tekortkoming van de Next meldt er meteen, als op commando, een hele horde mensen reageert met “ik heb nergens last van, de Next is perfect”, waarbij in bijna alle gevallen een vergelijking wordt gemaakt met de intussen niet meer uitgeleverde Mediabox XL, terwijl het helemaal niet over de Mediabox XL gaat. Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die niet in staat zijn om het beeld van een ontvanger objectief technisch te beoordelen, maar toch, als ik dergelijke reacties lees, dan bekruipt mij altijd het gevoel van: “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”. Ik vraag mij dan altijd af of deze vurige verdedigers niet gewoon werknemers van Ziggo zijn en daarom het motto “wiens brood men eet, wiens woord men spreekt” aanhangen. Het bagatelliseren van fouten gaat net iets te fanatiek, waardoor de objectiviteit verloren gaat.
Ik kijk zelf overigens weer met een CI+ module. Na ruim 9 maanden de Next getest te hebben heb ik besloten (voorlopig nog) geen abonnement met bijbehorende Next te nemen.
Als je hierop wilt reageren, dan ben ik heel benieuwd of je belangen hebt bij Ziggo, of dat je onafhankelijk bent en gewoon het volle pond moet betalen voor jouw abonnement.