Mediabox Next [deel 2]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb zojuist de test gelezen in Totaal TV. Ik vind het hele verhaal puur een verkooppraatje dat grotendeels door een medewerker van Ziggo zelf had kunnen worden geschreven.
Wat er voor mij met name uitspringt in de 'test' is de geringe aandacht voor de beeldkwaliteit.
Hoe kan het dat Totaal TV de beeldkwaliteit als "goed" beoordeelt (overigens zonder nadere onderbouwing waarom de gradering niet uitstekend is), terwijl er met het integreren van een scherptefilter in de software een doodzonde op het uitgangssignaal wordt toegepast? Een scherptefilter die pas met de software update 4.12 werd geïntegreerd dus middenin de periode van deze zogenaamde test en dan op dat ijkpunt als experts niet vaststellen dat dit prutswerk van Ziggo niet leidde tot een verslechtering van de beeldkwaliteit. Uiterst dubieus.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooie vergelijking. Je ziet op deze manier duidelijke verschillen. Maar welke screenshot nu het mooist is, zal persoonlijk zijn.
Van die screenshots vind ik het beeld van de Next veel beter. Met name bij nummer 5. Het beeld van de Humax is dan wat waziger.
Maar je zit dan wel naar een stilstaand beeld te kijken. Normaal kijk je naar bewegende beelden en dan iis het lastiger om dit soort verschillen te ontdekken.
Dan weet jij dus niet hoe goede beeldkwaliteit er hoort uit te zien, maar je bent (helaas)niet de enige hoor. ;)
Maar goed, jij bent er tevreden mee en dat is het belangrijkste, maar hierdoor gaat het wel veel langer duren voordat er
iets aan de beeldkwaliteit gedaan word, gelukkig komen er nu steeds meer klachten binnen bij ziggo omdat de box nu voor iedereen beschikbaar is.
Je hoeft geen techneut te zijn om te zien dat de beeldkwaliteit verre van goed is.
Het is niet bij elk programma zichtbaar. Ik ken mensen die een tv kopen, aansluiten, niks instellen en zeggen dat ze een perfect beeld hebben.
Dit soort mensen zie hier helaas ook. Nieuwe box, aansluiten en dan de dag erna al weten dat de box een perfecte beeldkwaliteit heeft maar gelukkig komen er sommige ook weer op terug.
Ik was de eerste 2 maanden ook tevreden, daarna ging het goed mis.
 
Laatst bewerkt:
Wat er voor mij met name uitspringt in de 'test' is de geringe aandacht voor de beeldkwaliteit.
Hoe kan het dat Totaal TV de beeldkwaliteit als "goed" beoordeelt (overigens zonder nadere onderbouwing waarom de gradering niet uitstekend is), terwijl er met het integreren van een scherptefilter in de software een doodzonde op het uitgangssignaal wordt toegepast?
Je gaat hier voorbij aan de hier al vaak geopperde mogelijkheid dat het mede afhankelijk is van je TV. Dat er dus op sommige TV's geen verschil te zien is en bij andere TV's wel. Bij mijn weten hebben de testers (en dat waren er volgens mij echt heel veel) niet en masse geklaagd over de beeldkwaliteit na update 4.12, in ieder geval niet op het testforum hier. Na elke update moesten we weer cijfers geven voor de beeldkwaliteit maar die cijfers ken ik uiteraard niet.
Als de testers inderdaad voor het grootste deel geen achteruitgang merkten zijn er twee opties: of dit probleem treedt bij de meeste TV's niet op of het verschil valt de meeste gebruikers niet op.

Ik zou het zelf graag beter bekijken maar heb helaas geen oude box meer. Ik zal vanavond eens kijken of ik verschil kan zien met de Netflix app. Ik weet alleen niet of dat scherptefilter ook van toepassing is op de Netflix app op de Next.
 
Niks afhankelijk van je tv, de beeldkwaliteit was goed vóór update 4.12. Beetje waziger dan de Horizon maar dat kon je bijstellen door de scherpte iets hoger te zetten en dat kan je nu niet meer door die sharpness filter.
Op 3 tv's Samsung HD, LG 4k en Philips 4k hetzelfde resultaat. Vervaagde gezichten, te harde randjes, ghosting enzz.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben redelijk tevreden over de box inclusief beeldkwaliteit. Wat nog echt opgelost moet worden is de dolby geluidskwaliteit en lipsinc.
Daarnaast heb ik nu een ander probleem en dat is dat de box niet tegen onweer kan. Na een fikse onweersbui valt internet steeds een paar minuten uit en moet je de box steeds van de stroom afhalen. Meestal na een paar dagen opgelost maar erg hinderlijk .
 
Laten we hopen dat Ziggo iets doet met alle klachten over de beeldkwaliteit. Veel mensen halen de box uit de doos sluiten 'm aan en roepen gelijk "prachtig" beeld...
Kijk eerst eens een week t.v. misschien dat je mening dan veranderd. En Ziggo zou je dan ook het geluid synchroon kunnen laten lopen met het beeld...dat kijkt fijner naar het journaal en dergelijke ...
 
Precies dat is wat ik ook al zei, te snel roepen dat alles goed is.
 
Hier kan de Next alleen vergeleken worden met een CI+ module. De Pace lag ergens dik onder het stof.

Er zijn voorlopig geen klachten over het beeld.
Wel vind ik het jammer dat de zap snelheid negatief wordt beïnvloed door de pop-up met allerlei info over het kanaal en uitzending.
Nu toch weer wachten voordat je alles kunt volgen.
Ook de timer die echt het kanaal inschakelde op de CI+ nu alleen maar een melding geeft. Niet zinvol als je ergens mee bezig bent.
Te meer dat de radiokanalen een ondergeschikte plaats hebben gekregen.

In het algemeen ben ik nu zeer tevreden over de Next.
 
Ik denk ook dat de meeste mensen hun tv niet gecalibreerd hebben en veel beeldverbeteraars aan hebben staan die een digitaal beeld alleen maar verslechteren. Ik heb mijn Samsung via rtings.com settings ingesteld.
Het kan nog uitgebreider via een meter op je scherm natuurlijk maar dit scheelde al flink.
 
Laten we hopen dat Ziggo iets doet met alle klachten over de beeldkwaliteit. Veel mensen halen de box uit de doos sluiten 'm aan en roepen gelijk "prachtig" beeld...
Kijk eerst eens een week t.v. misschien dat je mening dan veranderd. En Ziggo zou je dan ook het geluid synchroon kunnen laten lopen met het beeld...dat kijkt fijner naar het journaal en dergelijke ...

Nee hoor: het viel mij meteen al op, na installatie, dat het beeld "waziger" was tov mijn Horizon-box...
TV: Samsung Q9FN 2018 55" firmware 1260.8
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan