128 is inderdaad erg weinig voor een spamfilter. Dat behoren er duizenden te kunnen zijn, zo niet tienduizenden. Filterregels zijn echter niet bedoeld als spamfilter, daarom vind ik het vreemd dat Ziggo er op hun website naar verwijst als hun spamfilter.
Zelf gebruik ik een eigen mailserver. Uitgaande mail loopt via de smtp server van ziggo, maar ingaande mail komt rechtstreeks binnen. Dus dan ben ik verantwoordelijk voor spamfiltering.
Ik gebruik het pakket spamassasin. Die gebruikt naast analyse van de inhoud van mail, ook externe blocklists. Die worden dagelijks bijgehouden met nieuwe IP adressen. Daar wil je zelf niet eens aan beginnen.
Een van de lijsten is de "spamhause.org/zen" list. Ik had een testprocedure gevolgd om te kijken of de implementatie goed was. Ik kreeg toen een mailtje terug waar de volgende tekst in stond:
Could not connect to 212.54.34.167: Connection timed out
Attempting to run traceroute. If the traceroute fails persistently,
then it's likely that the ISP where it fails is subscribed to the BGP3 version
of the RBL, and is blocking RBL'ed hosts at the IP level. You should ask
if that is indeed what they are doing. If so, then you do not need to use
DNS blocking of the RBL.
Dezelfde tekst krijg ik als ik verzend via mijn Ziggo mail adres en dus niet via mijn eigen server. Uit deze tekst maak ik op dat Ziggo waarschijnlijk ook gebruik maakt van deze zen block-list. Maar dan de commerciële versie. Via mijn ziggo account wordt ook het testmailtje tegengehouden die op de spamlijst staat. Dat is al een stuk zinvoller dan 128 filterregels die je ook nog zelf moet bijhouden.

NB 212.54.34.167 is een van de de smtp servers van Ziggo voor uitgaande mail.