Mailbox vol


Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.352
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Ik kreeg net een mailtje van Ziggo dat de mailbox van de ontvanger vol zit:

SMTP error from remote mail server after end of data:
452 4.2.2 Mailbox full: retry timeout exceeded
Reporting-MTA: dns; smtpq4.tb.mail.iss.as9143.net
Op zich niets nieuws, maar normaal krijg ik die melding direct en kan dan andere akties ondernemen (b.v. bellen). Als ik een mailing rondstuur komt het regelmatig voor dat kort erna een 'mailbox vol' melding terug komt.

Dit was echter een mailtje dat ik 4 dagen geleden gestuurd had. Om precies te zijn kwam de melding na 4 dagen en 6 minuten. Is dat nieuw beleid van de Ziggo mailserver om dat niet direct te melden, maar eerst 4 dagen te proberen of de mailbox toch nog geleegd wordt?

Ik had dan liever een mailtje met waarschuwing gehad. Er zijn andere mailservers die direct een waarschuwing terug sturen dat de mail niet afgeleverd kon worden, maar dat ik geen actie hoef te ondernemen omdat ze het nog blijven proberen. En dan na een paar dagen alsnog het mailtje sturen dat het niet gelukt is. Dan weet je tenminste dat de aflevering vertraagd is en kun je actie ondernemen als er haast bij is.
 

piente

Product Tester
Lid geworden
6 okt 2008
Berichten
2.378
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Ligt dit niet aan de ontvangende partij of zij dit bij de verzendende partij direct of later na nog een paar aflever pogingen gemeld wordt?

Zonnet is zo'n partij die erg kleine e-mailboxen heeft. Een bestand groter dan 5 mb kan daar niet naar gestuurd worden merk ik geregeld.
 
Topicstarter
Topicstarter
Briolet

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.352
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Het zou in theorie beide kunnen, maar volgens mij is het heel ongebruikelijk dat een mailserver een ok geeft op een binnenkomende mail als niet zeker is dat hij het ook kan afleveren. In dit geval is de ontvangende mailserver van "signet.nl".

In dit geval is het echt Ziggo die de melding geeft. Dat zie je aan de tekst in mijn eerste post. De reporting MTA is die van Ziggo en niet van Signet. ("as9143.net" is het netsegment van ziggo) Verder kwam de mail van "postmaster@ziggo.nl".
 

PetervdM

Forum Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2008
Berichten
482
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
de maximale grootte van de inkomende MAIL mag bij signet maximaal 10 MB zijn. tgv de mogelijke hercodering van 8 naar 7 bits ( ik weet niet of ziggo aan 8 bits mime doet ) komt dat uit op een maximale bijlage grootte van ca 7.5 MB. het kan zijn dat er net niet genoeg plek is in de ontvangende mailbox om die mail op te slaan.
het is standaard dat de verzendende mailserver een paar dagen lang met toenemende intervallen afleverpogingen doet, en het is ook normaal dat je een melding krijgt na de eerste mislukte afleverpoging. in het spamfilter terechtgekomen?

Connecting to 81.4.72.38

220 vps-mx1.signet.nl ESMTP Postfix [915 ms]
EHLO xxxxxx.com
250-vps-mx1.signet.nl
250-PIPELINING
250-SIZE 104857600
250-VRFY
250-ETRN
250-STARTTLS
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-8BITMIME
250 DSN [699 ms]
 

terrestrial

Forum Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2006
Berichten
1.436
Ziggo
Televisie
Gebied
fUPC
Het zou in theorie beide kunnen, maar volgens mij is het heel ongebruikelijk dat een mailserver een ok geeft op een binnenkomende mail als niet zeker is dat hij het ook kan afleveren. In dit geval is de ontvangende mailserver van "signet.nl".

In dit geval is het echt Ziggo die de melding geeft. Dat zie je aan de tekst in mijn eerste post. De reporting MTA is die van Ziggo en niet van Signet. ("as9143.net" is het netsegment van ziggo) Verder kwam de mail van "postmaster@ziggo.nl".
Nee dat is niet helemaal waar, de andere mailserver meldt dat de mail niet kan worden afgeleverd en daarom blijft die opnieuw proberen, soms ook niet maar is hier wel het geval (tot 4 dgn toe blijkbaar) En daarna krijg je een melding dat bezorging mislukt is. Ziggo's mailserver kan niet weten of een mailbox vol zit, dan kan alleen de mailserver van de andere partij die de mailbox beheerd.
 
Topicstarter
Topicstarter
Briolet

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.352
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
…Ziggo's mailserver kan niet weten of een mailbox vol zit, …
Dat kan Ziggo wel weten, want de ontvangende mailserver antwoord met de smtp foutcode "452 4.2.2".

…en het is ook normaal dat je een melding krijgt na de eerste mislukte afleverpoging. in het spamfilter terechtgekomen?
Die eerste melding is er nooit geweest en is zeker ook niet in een spambox geëindigd. Het is inmiddels een 2e keer gebeurd met hetzelfde adres. Geen 1e melding, wel een melding na 4 dagen. Ik heb inmiddels telefonisch bij de ontvanger doorgegeven dat hun mailbox vol zit. Het was gelukkig geen "haastdingetje".
 

terrestrial

Forum Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2006
Berichten
1.436
Ziggo
Televisie
Gebied
fUPC
Dat kan Ziggo wel weten, want de ontvangende mailserver antwoord met de smtp foutcode "452 4.2.2".
Precies, de ontvangende mailserver heeft alleen die kennis, dat ziggo uiteindelijk die foutcode krijgt en dit pas na 4 dagen is ligt niet perse bij Ziggo. Ik heb een eigen mailbak en krijg soms ook wel eens dit soort meldingen.. volgens mij is het de ontvangende server die bepaald wat de policy is mbt tot het trachten van afleveren in dit geval. Ik krijg ook wel is zo'n melding soms pas na een aantal dagen maar dat verschilt per server. Kijk als het aan mijn kant niet verzonden kan worden om wat voor reden dan ook blijft het bericht hier in de queue staan en krijg ik een melding dat aflevering verlaat is maar dat zijn mijn eigen instellingen...
 
Laatst bewerkt:
Topicstarter
Topicstarter
Briolet

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.352
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
…Kijk als het aan mijn kant niet verzonden kan worden om wat voor reden dan ook blijft het bericht hier in de queue staan en krijg ik een melding dat aflevering verlaat is maar dat zijn mijn eigen instellingen...
Bij mij gaat het ook vanaf mijn eigen mailserver. Maar omdat mijn abonnement het niet toestaat dat ik de mail zelf rondstuur, loopt alles eerst via de smtp server van Ziggo. Ik mijn log kan ik alleen zien dat het probleemloos bij Ziggo afgeleverd is. Daarna wordt het een 'black box" voor mij. Als Ziggo het niet vervolgens niet kan afleveren krijg ik normaal per omgaande bericht. Bij een niet (meer) bestaand mailadres binnen een paar minuten. Bij een mailbox vol, vroeger ook binnen een paar minuten.
Maar je hebt gelijk, dat het ook de ontvangende smtp server kan zijn die de mail aanneemt en het probleem eerst 4 dagen intern probeert op te lossen voordat hij de mail terug stuurt.