• Welkom op het onafhankelijke Ziggo forum. Een forum voor en door klanten van Ziggo.
    Registreer je gratis en stel zelf een vraag of neem deel aan de discussies!

Mail vanuit eigen werkaccount wordt thuis niet ontvangen

J. de Boer

Forum Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2005
Berichten
2.696
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Inmiddels al weer lang geleden ging het op een van onze twee computers ook moeilijk. Maar daar hadden we nog het toen al verouderde (en afgeraden) Windows Live Mail programma. Dat pretendeerde wel met IMAP te kunnen werken. Met overschakelen naar Thunderbird ging alles probleemloos. Is het misschien dat geweest?
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.656
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Blijft opvallend, dat mijn probleem is ontstaan nadat op mijn werk het computergebeuren is omgeschakeld naar de webversie.
Ik zie het heel vaak gebeuren bij kleine bedrijven die een mail omgeving hebben (laten) inrichten en er dan later zelf (of door een beunhaas) iets aan gaan veranderen. Meestal betreft het de spf instellingen, waarin vastgelegd wordt vanaf welke IP adressen je mail mag versturen. Als er dan iets veranderd wordt met het versturen, vergeten ze het nieuwe IP op die lijst te zetten.

Ik heb het zelfs bij Ziggo meegemaakt bij mail die hun helpdesk verstuurt. Dat is een ingehuurd bedrijf, maar als dat bedrijf de mail vanaf hun eigen mailserver verstuurd, moet dat IP ook op de ziggo lijst.

MIj valt dit altijd op omdat ik een eigen mailserver gebruik en regelmatig door het logboek loop om fouten op te sporen.

En dit s een kip-ei probleem. Omdat er zoveel bedrijven zijn die dit niet goed configureren, durven beheerders van ontvangende mailservers dit soort fouten niet direct af te straffen. Gevolg is dat de verzendende partij ziet dat de mail vrijwel bij iedereen goed aankomt en dus geen actie onderneemt.
Nu telt een fout met spf vaak wel mee met de berekening van de spamscore, maar is niet alles bepalend. Als elke mailserver deze fout verzonden mail direct in de spambox zou zetten, was het probleem snel opgelost, omdat dan de verzenders pas op zoek gaan naar een fout in hun setup.
 
Topicstarter
Topicstarter
J

jank

Forum Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2003
Berichten
437
Bij mij gaat het om een grote organisatie in de gezondheidszorg in Arnhem. Daar komt een beunhaas niet binnen.
Maar ik snap je verhaal.
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.656
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Ziggo is ook een grote organisatie, maar maakt ook geen goede afspraken met ingehuurde helpdesks aangaande mailverzeding.

En mij grootste verbazing is BMW. Ik krijg er al 3 jaar nieuwsbrieven van met een 'PermError" in hun spf record. Daar zit een syntax error in. Maar al meer dan drie jaar is er niemand van BMW die dit ziet, of doorgeeft aan de verantwoordelijke voor hun mail.

Dus bij grote bedrijven zitten ook 'beunhazen'.
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.656
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Probeer eens een test mail vanaf jouw werkmail te sturen naar het adres op deze site: https://www.mail-tester.com/
Dan kun je zien of er misschien iets verkeerd is geconfigureerd aan de mailserver kant van jouw werkgever.
Leuke site, maar er horen wel instructies bij. Omdat het een test mail was, had ik maar een stuk of vijf woorden content toegevoegd. Bij de spamtest kreeg ik vervolgens:
Code:
X-Spam-Report:
 …
    *  2.0 PYZOR_CHECK Listed in Pyzor
    *      (https://pyzor.readthedocs.io/en/latest/)

De PYZOR_CHECK verhoogde mijn spamscore direct met 2 punten. Even verder gegoogled, vond ik hierover het volgende:

It’s normal to get “LISTED IN PYZOR” flag if you send an empty message.

In fact Pyzor works by comparing hash of messages. So if your email doesn’t have a real body you will be probably reported as spam by the service.

Try to send an email with a real content like a newsletter for exemple. I guess you won’t be listed on Pyzor anymore.

Mail-Tester become really usefull when you want to test real sending : email campaigns for example or to test DNS configuration (if you don’t use something OTB like MIAB).

Oftewel: Ook in de testmail moet je een representatieve mail versturen. In elk geval iets voor @jank, want dit test inderdaad de meeste configuratiefouten. Ook de controle of de HELO gelijk is aan de reverse DNS. Een check die Ziggo volgens mijn een paar maand geleden ingevoerd heeft.
 
Laatst bewerkt:

René

Moderator
Lid geworden
13 okt 2001
Berichten
7.775
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fUPC
Klopt, je moet de resultaten wel zelf goed bekijken en eventueel verder onderzoeken.
Dit is niet alleen een test van de mailserver configuratie, maar ook de kwaliteit van de verzonden mail.
Een score 6/10 hoeft niet direct een mailserver probleem te zijn, daarom moet je wel ff lezen waar het mis gaat.

Ik gebruik deze test al jaren, ook voor dit forum. Zo heb ik verschillende problemen met de SPF en DKIM records opgelost.
Bij een score 10/10 ben ik blij.

1621151718121.png