Mail afkomstig van mij wordt altijd gezien als spam

Zippy1970

Forum Gebruiker
Berichten
439
Versturen van mail doe ik via smtp.Ziggo.nl, ontvangen van mail via mijn eigen mailserver.

Ik verstuur mail met als afzender info@<mijndomeinnaam>.nl maar mijn mail komt zo goed als altijd in de spambox terecht van de ontvanger. Dit heb ik in een TXT record van <mijndomeinnaam>.nl staan:

v=spf1 mx ip4:xxx.xxx.xxx.xxx ip4:62.179.121.0/24 ip4:213.46.255.0/24 ip4:212.54.32.0/19

Overigens is xxx.xxx.xxx.xxx het ip-adres van mijn mailserver en de andere adressen zijn blijkbaar van ziggo (heb ik ergens gevonden).

As ik dit verander in

v=spf1 mx ip4:xxx.xxx.xxx.xxx include:smtp.ziggo.nl

Dan werkt het nog niet. Het gekke is, als ik mijn eigen mailserver gebruik als uitgaande mailserver, dan nog komen mijn mails in de spambox terecht, ook al staat het ip adres in het TXT record.

Wat doe ik hier mis?
 
Zelf gebruik ik:
Code:
"v=spf1 ip4:212.54.32.0/19 include:smtp.ziggo.nl include:smtp.spf.ziggo.nl -all"

Het eigen IP adres is zeker nooit nodig. De IP adres reeks zijn de IP adressen die ziggo steeds gebruikt. De twee includes zijn op dit moment overbodig omdat ze naar precies dezelfde adressen wijzen. Maar ik ben zo iets voorbereid, mocht Ziggo nieuwe IP adressen voor hun mailservers gaan gebruiken. (Of IPv6 adressen, wat nu nog niet gebeurd)

Overigens moet er altijd ~all of -all op het eind staan. Dat laat jij niet zien.
 
Als ik een mail wil sturen naar mijn clienten en ik zet de adressen van mijn distributielijst in de bcc dan lukt het mij tegenwoordig niet meer om de mail te sturen. Hij wordt niet ontvangen, niet door mijzelf en niet door mijn clienten. Wat doe ik verkeerd?
 
Lukt het niet om te sturen, of wordt het niet ontvangen. Dat zijn bij mij twee verschillende dingen. In het eerste geval geeft het mailprogramma al een melding dat de mail niet verstuurd kan worden. Vaak met duidelijke reden. In het tweede geval bounced de mail met een terug komende mail.
 
Maar als je er niets meer van hoort, hoe weet je dan dat het als spam aangemerkt word, zoals de titel aangeeft? Als ziggo het bij verzenden als spam ziet, kun je niet eens verzenden. En als de ontvanger het als spam ziet en ziggo het niet kan afleveren, stuurt ziggo normaal een bounce message terug.

Het kan gebeuren dat sommige ontvangers de mail stilletjes weggooien, maar dat is ongebruikelijk en onwaarschijnlijk dat dit bij alle ontvangers van een mailinglijst gebeurd.

En klopt het dat het alleen bij mail gebeurd met een bbc veld? Andere mail komt wel aan?
 
Ik zou je persoonlijk aan willen raden om eens een test te doen, via mail-tester. Als je naar die site gaat, krijg je een adres te zien. Stuur daar een mail naar toe en druk vervolgens op de "Then check your score" knop. Die test geeft enorm zinvolle informatie terug.

Vanwege technische redenen vermoed ik dat de mailserver niet in je eigen thuisnetwerk (de Ziggo verbinding) staat, dus dat het een externe mailserver is (colocated/VPS bij eigen beheer, of bijvoorbeeld als onderdeel van een shared hosting pakketje). In de meeste gevallen is het betrouwbaarder, ook wat betreft aflevering, om die mailserver dan ook voor SMTP te gebruiken. Dat kan ook prima vanaf je Ziggo verbinding. Vrijwel elke hostingprovider ondersteund SMTP met SSL/TLS (poort 465) of STARTLS (poort 587). Dan zit je ook niet met geneuzel met poort 25.
 
Terug
Bovenaan