Logboek modem met fouten


Erik-Jan

Forum Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2020
Berichten
5
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fZiggo
goedendag,
onderstaand mijn logboek van de laatste dag van het modem. Wifi valt steeds weg.
Wie heeft een oplossing?

25-7-2020 11:18​
noticeIllegal - Dropped INPUT packet: SRC=8.247.8.202 MAC=00:21:55:CB:42:D9;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 11:16​
noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.143];CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 11:14​
noticeIllegal - Dropped INPUT packet: SRC=185.33.221.91 MAC=00:21:55:CB:42:D9;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 10:56​
noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.143];CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 10:53​
noticeIllegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.114.159.35 MAC=00:21:55:CB:42:D9;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 06:36​
errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 06:21​
noticeIllegal - Dropped INPUT packet: SRC=40.90.137.120 MAC=00:21:55:CB:42:D9;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 05:39​
criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 05:25​
noticeIllegal - Dropped INPUT packet: SRC=51.79.142.79 MAC=00:21:55:CB:42:D9;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 05:05​
criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 04:57​
noticeIllegal - Dropped INPUT packet: SRC=51.79.142.79 MAC=00:21:55:CB:42:D9;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 03:47​
criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 03:12​
noticeIllegal - Dropped INPUT packet: SRC=13.227.223.121 MAC=00:21:55:CB:42:D9;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 00:36​
errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-7-2020 00:31​
noticeIllegal - Dropped INPUT packet: SRC=40.90.23.247 MAC=00:21:55:CB:42:D9;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-7-2020 21:28​
criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-7-2020 21:21​
noticeIllegal - Dropped INPUT packet: SRC=54.38.41.65 MAC=00:21:55:CB:42:D9;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-7-2020 20:52​
criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-7-2020 20:47​
noticeIllegal - Dropped INPUT packet: SRC=91.217.80.187 MAC=00:21:55:CB:42:D9;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-7-2020 18:36​
errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=ac:22:05:b8:db:7d;CMTS-MAC=00:21:55:cb:42:76;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
 

René

Moderator
Lid geworden
13 okt 2001
Berichten
7.426
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fUPC
Die Illegal dropped meldingen komen vaker voor en zijn meer ter info. Zelfde gedlt voor de T3 meldingen. Die komen af en toe voor, maar dit wil niet zeggen dat dan de verbinding weg is.

De DHCP RENEW WARNING is niet goed... dat betekent dat je device geen geldig IP adres krijgt van de DHCP server, waardoor je geen verbinding krijgt. Ik weet alleen even niet of dat nou om het ip adres van de Connectbox zelf gaat, of om een device in je netwerk.
Zit er behalve de Connectbox nog een andere router in je netwerk?
 
Topicstarter
Topicstarter
E

Erik-Jan

Forum Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2020
Berichten
5
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fZiggo
Nee, geen andere routers aangesloten

Internet valt ook regelmatig uit, zowel bekabeld als wifi. De TV moet ik elke dag weer handmatig wifi zetten
 

René

Moderator
Lid geworden
13 okt 2001
Berichten
7.426
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fUPC
Kun je ook de signaal waardes van het modem eens posten? Zowel down- als upstream.
 
Topicstarter
Topicstarter
E

Erik-Jan

Forum Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2020
Berichten
5
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fZiggo
Downstream
KanaalFrequentie (Hz)Vermogen (dBmV)SNR (dB)ModulatieKanaalnummer
1305000000638256qam129
2385000000438256qam105
3393000000438256qam106
4401000000438256qam107
5409000000438256qam108
6417000000438256qam109
7425000000338256qam110
8241000000340256qam121
9249000000338256qam122
10257000000338256qam123
11265000000438256qam124
12273000000438256qam125
13281000000538256qam126
14289000000540256qam127
15297000000638256qam128
16313000000638256qam130
17321000000638256qam131
18329000000638256qam132
19337000000638256qam133
20345000000638256qam134
21353000000638256qam135
22361000000638256qam136
23369000000638256qam137
24377000000538256qam138

Gebundelde downstream-kanalen
KanaalLocked StatusRxMER (dB)Pre RS ErrorsPost RS Errors
1Goed (Locked)38.983723909794
2Goed (Locked)38.605695602285
3Goed (Locked)38.605695614575
4Goed (Locked)38.983695650225
5Goed (Locked)38.6056956179418
6Goed (Locked)38.605695643566
7Goed (Locked)38.983695635144
8Goed (Locked)40.366695646797
9Goed (Locked)38.983695630800
10Goed (Locked)38.983695571664
11Goed (Locked)38.983695553580
12Goed (Locked)38.983695558244
13Goed (Locked)38.983695612326
14Goed (Locked)40.366695600905
15Goed (Locked)38.983695619515
16Goed (Locked)38.983695625033
17Goed (Locked)38.9836955031318
18Goed (Locked)38.9836956272417
19Goed (Locked)38.9836955985319
20Goed (Locked)38.9836955767115
21Goed (Locked)38.6056956325418
22Goed (Locked)38.983695638005
23Goed (Locked)38.605695598574
24Goed (Locked)38.605695641346
 
Topicstarter
Topicstarter
E

Erik-Jan

Forum Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2020
Berichten
5
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fZiggo
Gebundelde upstream-kanalen
KanaalFrequentie (Hz)Vermogen (dBmV)Symbol Rate (ksps)ModulatieKanaalnummer
152000000465.12064qam1
258800000465.12064qam4
336000000455.12064qam3
444500000455.12064qam2

Gebundelde upstream-kanalen
KanaalKanaal soortT1 TimeoutsT2 TimeoutsT3 TimeoutsT4 Timeouts
12.00000
22.00000
32.00000
42.00000
 

Shadowranger

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
532
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Ik heb ook erg veel last van die "Illegal - Dropped INPUT packet:" meldingen op de CB. Ik heb opgemerkt dat dit (in mijn optiek) samenhangt met de (kortdurende) uitval van het 5 GHz wifinetwerk van de Connectbox. Alle apparaten die dan op 5GHz zijn aangesloten schakelen in de meeste gevallen terug naar de 2,4 Ghzband op 2 smartphones na die dan naar de 4G telefonieband gaan en niet opnieuw connecten met mijn wifi (melding "vermijd slechte wifi").

Ik kan mij vergissen, maar wat Rene aangeeft dat de melding "Illegal - Dropped INPUT packet:" geen probleem kan ik mij niet in vinden. Ik heb ook veel meer T3 timeouts dan in de post van Erik-Jan. Wellicht komt dit doordat er meerdere keren per uur de melding " No Ranging Response received - T3 time-out " in staat. Dit is overigens een "Critical" melding t.o.v. de "Illigal - Dropped INPUT packet: " wat "slechts"een Notice status heeft.



Kanaal Kanaal soortT1 TimeoutsT2 TimeoutsT3 TimeoutsT4 Timeouts
12.000450
22.0001070
32.0001150
42.0001050
52.0001090
62.000950


Ik heb zijn andere post gezien m.b.t. signaalwaarden van Eurodocsis modems. Mijn CB is qua downstream power perfect (rond de 0dBmV), maar upstream gaat het nu al richting de 50 dBmV, terwijl dit voorheen en in koelere/ winterse omstandigheden en nattere perioden lager is (rond 45 dBmV). Modem zit overigens direct op AOP zonder bijzondere splitters of andere zaken.

Wat is hier aan de hand? Komt dit door een eindversterker van mijn aansluiting in de buurtkast die de geest aan het geven is of heeft deze last van de warmte? Is er iets met de kabel in de grond? Ziggo weigert om meteen een Outdoor monteur te sturen, en omdat ik uit ervaring weet dat mijn binnenhuis installatie in orde is (ook al meerdere keren vastgesteld door een In-Home monteur) wil ik geen In-Home monteur meer zien voordat het voorgenoemde probleem is verholpen/ vastgesteld in de buurtkast of waar het dan ook zit. Echter zonder diagnose of melding van een In-Home monteur wordt er geen Outdoor monteur gestuurd om in de kast te kijken. De In-Home monteur mag daar niet in. Lekker efficiënt dus .....NOT .:(. Elke keer wachten op een In-Home monteur die toch niets kan doen maar wel e.e.a. ziet en er toch geen vervolg op komt maakt mij moedeloos. Het kost mij tijd om thuis te zijn (als ze al komen of veel later dan afgesproken), wat niet wordt gecompenseerd.


Kanaal Frequentie (Hz)Vermogen (dBmV)Symbol Rate (ksps)Modulatie Kanaalnummer
128600000482.56064qam6
244000000485.12064qam3
357800000495.12064qam1
450900000495.12064qam2
537100000485.12064qam4
631800000472.56064qam5
 
Laatst bewerkt:

Dynabite

Forum Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2013
Berichten
815
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Dat uitvallen (en wellicht als gevolg die foutmeldingen) komt volgens mij omdat er wordt overgeschakeld naar 2,4 GHz omdat op dat moment het signaal daarvan sterker is. Kan je 2,4 GHz niet gewoon uitzetten? Of geef 5GHz en 2,4 GHz een aparte naam.
 
Laatst bewerkt:

Shadowranger

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
532
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Ik heb een signaaltracer meelopen waarop duidelijk te zien is dat het 5 GHz wifinetwerk volledig verdwijnt. Ik praat niet over een paar seconden, maar 2- 5 minuten. Soms pas na een reset van het modem kan ik weer over beide netwerkbanden beschikken. Het is in mijn optiek een zwak punt van de CB icm de Puma chip om een dual netwerk aan te sturen. Ik lees op internet hier toch wel veel klachten over.

Bij die uitval blijft dus alleen 2.4 GHz over. Daarvan zijn er teveel in de wijk waardoor een fatsoenlijk te gebruiken kanaalnummer niet te vinden is. 1 van de 2 netwerken uitschakelen is voor mij geen optie, bij uitval van 5GHz heb ik dan helemaal geen internet meer. Normaliter zou het overschakelen tussen 2 typen netwerken soepel en zonder (merkbare) onderbreking moeten verlopen als ze beide dezelfde naam hebben. Ik heb deze ervaring met ons bedrijfsnetwerk met diverse AP en prima verloopt als ik van het ene deel van het pand naar het andere deel loop.

Thuis had ik zo'n zelfde opstelling met een 20-tal AP op 2,4 GHz, helaas toen nog geen beschikking over 5 GHz. Ik had gehoopt met de modemswap dat ik mijn eigen 2.4 GHz routers de deur uit kon doen en kon profiteren van 1 apparaat dat alles kon bedienen en een vrij kanaal in de 5GHz band kon gebruiken waardoor er minder interferentie tussen de kanalen zou zijn zoals dat bij de 2.4 GHz bekend is.

Het anders noemen van de 2.4 en 5 GHz netwerken levert in mijn geval geen verbetering op wat ik hiervoor al aangaf mbt dan helemaal geen internet meer hebben als de 5 GHz wegvalt. Daarbij kan de (mijn) CB blijkbaar geen dubbel netwerk aan, dus ondanks hernoemen zal de 5 GHz alsnog uitvallen als ik beide netwerken in de lucht hou.
 
Laatst bewerkt:

cobusr

Forum Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2016
Berichten
266
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Dat is logisch dat je 5 GHz uitvalt I.V.M. Radar herkening en dat an tot 10 minuten duren wat je daar aan kan doen is onder de kanaal 50 blijven maar dat kan een nadeel zijn daar zitten vele anderen ook op.