Kan geen e-mail versturen via Internet-Ziggo (550 msg-melding)

Mijn advies is dat je kijkt naar de melding die je terug krijgt, daar moet naast error 550 relaying denied ook een oorzaak staan. Die verteld je waarom je niet mag verzenden. Overigens niet mogen verzenden en een bericht wat in een zwart gat verdwijnt zijn wel 2 verschillende klachten.
 
Ik kan er natuurlijk naast zitten. Maar het lijkt me dat wanneer je iets verstuurt naar iets dat niet werkt, de mail nooit kan aankomen. Maar goed, laten we het maar op poort 25 houden.

Zijn mail werkt weer, dus probleem opgelost. edit: werkte weer.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is mij ook onduidelijk doordat alles zo sterk geanonimiseerd is. In de eerste post staat iets wat op een ontvangen mail lijkt. Het lijkt er op dat het niet Ziggo is die de mail weigert, maar dat ziggo zelf die blokkade krijgt bij het afleveren en daarover terugkoppelt. (De afzender is dan "[email protected])

In dat geval is het niet ziggo die de mail weigert, maar de uiteindelijke mailserver. Ik krijg dat soort mailtjes ook wel eens als ik een mailing verstuur. Er staat dan altijd een reden in. b.v. onbekende ontvanger voor dat domein, volle mailbox van deze persoon etc.
 
Ik kan er natuurlijk naast zitten. Maar het lijkt me dat wanneer je iets verstuurt naar iets dat niet werkt, de mail nooit kan aankomen.

Dan krijg je een hele andere melding terug. Ik begrijp dat je probeert te helpen maar dat heeft alleen zin als je ook een beetje verstand van hebt.
 
Vanuit welk e-mailadres stuur je de e-mail?
Is dat vanuit een ziggo e-mailadres?
Of vanuit een "eigendomein" e-mailadres?
Want als je verstuurd vanuit een "eigendomein" e-mailadres, dan kun je beter de SMTP servers van je domein/hostingprovider gebruiken ipv die van Ziggo.
 
Om misverstanden te voorkomen: de enige melding die ik - direct na het versturen van mijn e-mail - in mijn inbox ontvang is de volgende, reeds eerder beschreven melding:

Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.
Onderwerp: RE: Notification [email protected]

Verzonden: 1-10-2020 20:19

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

'[email protected]' op 1-10-2020 20:19


550 msg-id=1kO3A3-0006qt-Hb)

Daarbij moet bij '[email protected]' worden gelezen het e-mail adres waar ik mijn e-mail via Outlook naar toe had gestuurd. Het gaat daarbij om verschillende, zeer uiteenlopende e-mail adressen. Dus aan deze e-mail adressen kan het m.i. niet liggen.
Bovendien vraag ik mij af: waarom werkte eerst alles wel goed en later opeens niet meer? Zonder dat ik wat aan mijn instellingen heb gewijzigd?

De tip van Dynabyte om steeds nieuwe e-mails aan te maken in plaats van replies of forwards (https://ziggoforum.nl/topics/550-msg-id-1cyexv-0007cn-15.90232/) lijkt een oplossing te zijn. In elk geval lijkt dat nu bij mij wel te werken. Komende dagen maar even blijven uittesten.

Op de site van Microsoft kwam ik (via Google) op een ander interessant bericht dat verband kan houden met dit probleem:
https://support.microsoft.com/nl-nl/office/ik-ontvang-550-553-en-doorstuurfouten-relay-bij-het-verzenden-van-e-mailberichten-65b494a4-0a15-433e-829f-e73651e0245e.
 
Vanuit welk e-mailadres stuur je de e-mail?
Is dat vanuit een ziggo e-mailadres?
Of vanuit een "eigendomein" e-mailadres?
Want als je verstuurd vanuit een "eigendomein" e-mailadres, dan kun je beter de SMTP servers van je domein/hostingprovider gebruiken ipv die van Ziggo.

Ik verstuur mijn e-mails via mijn 'eigen' domein-e-mailadressen, zoals [email protected] en [email protected]. Via de hosts van deze webistes ontvang ik wel mijn e-mails, maar verzenden moet ik volgens via mijn internetprovider (in mijn geval Ziggo) doen. Wanneer ik - bijvoorbeeld op locatie - geen gebruik kan maken van Ziggo kan ik ook geen e-mails versturen. Dat was erg lastig toen ik twee jaar geleden een poos in het ziekenhuis lag. Ik verstuurde toen e-mails via mijn Gmail.account. Maar dat vond ik toch lastig omdat ik toen met twee mailprogramma's moest werken, Outlook en Gmail.
 
Als jij rechtstreeks vanuit een mail client naar de Ziggo smtp server verstuurt, en ziggo weigert de mail, dan geeft je mail client de waarschuwing en krijg je geen mail in de inbox. Het ligt dus niet aan de verbinding met de ziggo server die jouw mail weigert. Het is Ziggo die de mail niet kan afleveren.

Maar als jij met je eigen domein verstuurt via de ziggo mailserver, dan is het logisch dat je mail niet aankomt, want je geeft zelf aan dat dit geweigerd moet worden via je SPF instelling. Jij gebruikt op beide domeinen de volgende instellingen:


Code:
$ host -t txt meindertvandijk.nl
meindertvandijk.nl descriptive text "v=spf1 include:spf.byte.nl ?all"

$ host -t txt meindertvandijkfotografie.nl
meindertvandijkfotografie.nl descriptive text "v=spf1 include:spf.byte.nl ?all"

Oftewel: alleen de adressen die spf.byte.nl aangeeft mogen mail namens deze domeinnamen versturen.

En als ik dan kijk welke adressen dat zijn, zie ik:

Code:
$ host -t txt spf.byte.nl
spf.byte.nl descriptive text "v=spf1 ip4:82.94.214.0/24 ip4:46.21.234.32/27 ip4:87.233.77.245 ip4:46.21.235.128/26 ip4:46.21.235.192/26 include:_spf.relay.mailprotect.be ?all"

O, weer een include, dus die mogen ook.:

Code:
 host -t txt _spf.relay.mailprotect.be
_spf.relay.mailprotect.be descriptive text "v=spf1 ip4:217.21.190.0/26 ip4:77.241.82.64/27 ip4:178.208.39.128/26 ip4:83.217.72.64/26 ip4:178.208.39.0/24 ip4:178.208.52.128/25 ip4:178.208.40.0/25 ip4:37.148.176.128/25 ip4:178.208.36.0/26 ip4:77.241.92.172/32 ip4:77.241.92.173/32 ip4:77.241.92.171/32" " ip4:94.198.164.28/30 ip4:94.198.164.32/30 ip4:83.217.77.128/26 ip4:178.208.32.0/26 ip6:2a00:1c98:10:2::/64 include:_spf.powermail.be ?all"

oops. Weer een include:
Code:
$ host -t txt _spf.powermail.be
_spf.powermail.be descriptive text "v=spf1 ip4:178.208.43.64/26 ip4:79.174.128.16/29 ip4:83.217.72.64/26 ip4:83.217.77.128/26 -all"

Dat zijn samen heel veel IP adressen die mail mogen versuren, maar die van de Ziggo smpt server staan er niet bij. Als je de ziggo server wilt gebruiken zul je nog een include moeten toevoegen: "include:smtp.ziggo.nl" (Of de expliciete adressen zie de ziggo smtp servers gebruiken: ip4:212.54.32.0/19)

Op zich zou de mail nog moeten aankomen omdat overal soft fails ingesteld zijn, maar slordig is het wel en bij de ontvanger kan intussen een spamfilter strenger afgesteld zijn. Een soft-fail geeft altijd een hogere spamscore aan je mail.
 
Ik zie dit overigens belachelijk vaak bij bedrijven, dat ze mail versturen vanuit een smtp server die volgens hun eigen beleid niet toegestaan is. (daarom heb ik vrij snel besloten om op mijn server de soft-fails niet te laten bouncen, ook al vragen de afzenders er feitelijk om)

Probeer eens vanuit een @ziggo.nl adres te versuren. Lukt dat wel?

Zie ook: https://www.open-spf.org
 
Terug
Bovenaan