Kan geen e-mail versturen via Internet-Ziggo (550 msg-melding)

Meindert van Dijk

Forum Gebruiker
Berichten
7
Ik kan plotseling - zonder dat ik iets in mijn instellingen heb gewijzigd - geen e-mails meer versturen met mijn zakelijke e-mail adressen (die ook bij mijn websites horen). Ik verstuur mijn e-mails steeds via smtp.Ziggo.nl.

Ik krijg nu de volgende meldingen:

Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.
Onderwerp: RE: Notification [email protected]

Verzonden: 1-10-2020 20:19

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

'[email protected]' op 1-10-2020 20:19


550 msg-id=1kO3A3-0006qt-Hb)

Hoe kan ik dit oplossen?

Met vriendelijke groet,
Meindert van Dijk
 
Laatst bewerkt:
Dag Dynabite, dank voor je reactie.

Ik gebruik Outlook voor het ontvangen en versturen van mijn e-mails.
N.a.v. je vraag om een e-mail naar mijzelf te sturen heb ik dat zojuist (opnieuw) getest en nu lijkt het wel goed te werken (voor zover ik kan nagaan.) Ik heb dat overigens nog niet via webmail geprobeerd, omdat het nu 'gewoon' ook weer blijkt te lukken.

Aanvulling: Het lukt mij opnieuw niet om een bericht naar 'buiten' te versturen. :-(

Ik heb je bericht over de Microsoft-storing gelezen. Kende ik nog niet, maar zou wellicht iets mee te maken kunnen hebben, hoewel ik nu toch de indruk heb dat het komt door het al dan niet regelmatig blokkeren van poort 25, waarmee ik mijn e-mails via smtp verstuur.
 
Zal niks met Microsoft te maken hebben inderdaad. Error 550 is relay denied maar de oorzaak staat er helaas niet bij. Port 25 is nodig om mail te ontvangen als je een eigen mailserver draait, verzenden doe je via de ziggo mailserver dus dat lijkt me niet het probleem.

Het is belangrijk om te weten wat de exacte melding is.
 
Denk toch dat het met die storing te maken heeft. Microsoft heeft een backup teruggezet, maar alles werkt nog niet vlekkeloos en vooral traag.

Microsoft 1 uur geleden op twitter:

We've reverted an update identified to be causing the problem and impact should be mitigated for the majority of users. We're restarting components that are still performing below expected thresholds to help with service stability. Please refer to EX223208 in the admin center.

 
@Dynabite, dit gaat over hun O365 dienstverlening... maar hij geeft aan een lokale outlook client te gebruiken die verstuurd via de Ziggo SMTP server. Hoe heeft dit met elkaar te maken dan?
 
De ontvanger kreeg de mail niet. Hij kon ze wel versturen.

Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.
 
Wanneer ik via Outlook (en Ziggo) een e-mail verstuur naar e-mail adres op mijn Vodafone-account krijgt ik meteen de foutmelding (zie mijn eerste bericht) binnen. Het verzonden bericht komt niet binnen bij mijn Vodafone-account.

Ik vind het heel vreemd omdat ik gisteren nog wel enkele berichten naar mijn werkaccount elders verstuurde, waarbij er enkele wel aankwamen en één bericht niet. Sindsdien is het weer hommeles. Overigens blijk ik achteraf in 2017 ook al dit soort problemen te hebben gehad, die toen ook weer op onverklaarbare wijze opgelost werden.

Ik heb ook nog geprobeerd om conform de serverinstellingen https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/serverinstellingen mijn uitgaande e-mail instellingen als volgt in te stellen:

Uitgaande serverinstellingen
  • server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: Ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord
Dit lukte bij mij echter niet. De poort 587 werd sowieso niet geaccepteerd. Staat nu weer terug ingesteld op poort 25.
 
…hoewel ik nu toch de indruk heb dat het komt door het al dan niet regelmatig blokkeren van poort 25, waarmee ik mijn e-mails via smtp verstuur.

Waarschijnlijk niet gerelateerd, maar Ziggo heeft strengere restricties op poort 25 dan op de beter beveiligde poort 587. Geen idee hoe het nu is, maar voor de fusie met UPC was het dagelijks quotum te versturen mail via poort 25 een heel stuk lager dan via poort 587
 
Terug
Bovenaan