• Welkom op het onafhankelijke Ziggo forum. Een forum voor en door klanten van Ziggo.
    Registreer je gratis en stel zelf een vraag of neem deel aan de discussies!

Internetsnelheid veel te laag

Vraag

Francoloro

Forum Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2021
Berichten
30
Gebied
fZiggo
Ik heb een Ziggo abonnement dat een 30/300 Mbps snelheid beloofd (upload/download).
Het vreemde is dat dat de snelheid veel te laag is. Bij het testen:
DOWNLOAD Mbps
37.83
UPLOAD Mbps
30.67

Ik begrijp absoluut niet dat mijn uploadsnelheid precies goed is, maar mijn downloadsnelheid ver onder de maat.
Ik maak niet direct verbinding met een UTP kabel maar via powerline adapters. Die werken op zich goed en zijn stabiel en kunnen een snelheid aan toto 300 Mbps. Via de utility van deze adapters zie ik dat de (waarschijnlijk onderlinge snelheid?) snelheden bereikt to 200 Mbps.

Kortom dit is voor mij een raadsel.

Heeft iemand enige idee wat de oorzaak kan zijn?

Vriendelijke groet,

Frank.

n.b. ik heb een Ubee modem en lees daar erg slechte berichten over. Voorheen had ik een Cisco modem. De Ubee geeft alleen een wat beter wifi signaal maar via de powerline adapters krijg ik dus die vreemde waarden. Via wifi analyzer zie ik dat de kanaalgrafiek -75 Db als waarde aangeeft. Lijkt me ook niet in orde. Maar goed het belangrijkste voor mij is de ethernet verbinding met mijn PC.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Ik wil jullie nog even mededelen dat mijn vraag/probleem is opgelost. Wellicht kan de oplossing ook anderen helpen. Zoals eerder vermeld kreeg ik de USB Giga adapter aan de praat en ontving daarmee met een directe verbinding tussen modem en PC de beloofde Ziggo snelheid. Monteur was al eerder langs geweest, signaal was goed. Hij adviseerde de lange UTP kabel te kopen en direct op het modem aan te sluiten. Dat gaf geen verbetering totdat de Gigabyte adpater tot leven kwam.

Toen ben ik gaan nadenken over het doortrekken/aanleggen van de lange UTP kabel.
Maar: ik kreeg opeens een ingeving: waarom niet het modem verplaatsen naar de coax aansluiting in de woonkamer? Zou dat niet werken? Vanochtend aan de slag gegaan, modem en splitter...
Topicstarter
Topicstarter
F

Francoloro

Forum Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2021
Berichten
30
Gebied
fZiggo
Kabel is compleet nieuw. Kreeg dus ook een veel hoger signaal toen ik het direct aansloot op het modem (bijna 90 Mbps i.p.v. 30 Mbps download snelheid. Het is me eindelijk gelukt om mijn USB 3.0 to Gigabyte adapter aan de praat te krijgen, maar soms valt hij uit.

Met de Gigabyte adapter kom ik nu tot bijna 300Mbps!)
ethernet3.jpg
 
Topicstarter
Topicstarter
F

Francoloro

Forum Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2021
Berichten
30
Gebied
fZiggo
Hopen dat dit stabiel blijft. Dan hoef ik alleen nog maar de UTP Cat6 kabel door te trekken (zal via kabelgoten moeten vrees ik).
Een wonder dat de adapter nu werkt, laat hem even zo verbonden en hopen dat hij niet uitvalt................
 
Topicstarter
Topicstarter
F

Francoloro

Forum Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2021
Berichten
30
Gebied
fZiggo
Mmmmm.........af en toe valt de USB verbinding heel even uit en herstelt zichzelf na 2 a 3 seconden. Misschien wat experimenteren met een aantal andere USB 3.0 poorten.........
 

J. de Boer

Forum Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2005
Berichten
2.696
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Ik heb een Ziggo abonnement dat een 30/300 Mbps snelheid beloofd (upload/download).
Het vreemde is dat dat de snelheid veel te laag is. Bij het testen:
DOWNLOAD Mbps
37.83
UPLOAD Mbps
30.67

Ik begrijp absoluut niet dat mijn uploadsnelheid precies goed is, maar mijn downloadsnelheid ver onder de maat.
Ik maak niet direct verbinding met een UTP kabel maar via powerline adapters. Die werken op zich goed en zijn stabiel en kunnen een snelheid aan toto 300 Mbps. Via de utility van deze adapters zie ik dat de (waarschijnlijk onderlinge snelheid?) snelheden bereikt to 200 Mbps.



n.b. ik heb een Ubee modem en lees daar erg slechte berichten over. Voorheen had ik een Cisco modem. De Ubee geeft alleen een wat beter wifi signaal maar via de powerline adapters krijg ik dus die vreemde waarden. Via wifi analyzer zie ik dat de kanaalgrafiek -75 Db als waarde aangeeft. Lijkt me ook niet in orde. Maar goed het belangrijkste voor mij is de ethernet verbinding met mijn PC.

n.b. ik heb een Ubee modem en lees daar erg slechte berichten over. Voorheen had ik een Cisco modem. De Ubee geeft alleen een wat beter wifi signaal maar via de powerline adapters krijg ik dus die vreemde waarden. Via wifi analyzer zie ik dat de kanaalgrafiek -75 Db als waarde aangeeft. Lijkt me ook niet in orde. Maar goed het belangrijkste voor mij is de ethernet verbinding met mijn PC.
Geldt dit voor alle Ubee modems? Ziggo heeft namelijk meerdere modellen.
 
Topicstarter
Topicstarter
F

Francoloro

Forum Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2021
Berichten
30
Gebied
fZiggo
Ik wil jullie nog even mededelen dat mijn vraag/probleem is opgelost. Wellicht kan de oplossing ook anderen helpen. Zoals eerder vermeld kreeg ik de USB Giga adapter aan de praat en ontving daarmee met een directe verbinding tussen modem en PC de beloofde Ziggo snelheid. Monteur was al eerder langs geweest, signaal was goed. Hij adviseerde de lange UTP kabel te kopen en direct op het modem aan te sluiten. Dat gaf geen verbetering totdat de Gigabyte adpater tot leven kwam.

Toen ben ik gaan nadenken over het doortrekken/aanleggen van de lange UTP kabel.
Maar: ik kreeg opeens een ingeving: waarom niet het modem verplaatsen naar de coax aansluiting in de woonkamer? Zou dat niet werken? Vanochtend aan de slag gegaan, modem en splitter aangesloten in de woonkamer en zowaar: internetsnelheid is prima (bijna de beloofde 300 Mbps) en ook de TV ontvangt het signaal goed. En bovendien is nu de Wifi natuurlijk ook beter inde woonkamer! Dat ik of de monteur daar niet eerder ben opgekomen is wellicht wat vreemd, maar we dachten beiden dat de interne en vrij oude coax bekabeling de ooorzaak was van de lage snelheden. Niet dus!!

Heb nu de kabel aangelegd tussen de aansluiting en de PC en de modem in de woonkamer en alles werkt als een zonnetje. Af en toe valt het internet uit, maar kwam er achter dat dat aan de USB 3.0 aansluiting lag. Die zat niet helemaal ok, en is direct verbonden met het moederbord. Maar goed heb er in totaal 5 dus kan altijd nog een andere aansluiting proberen mocht het probleem zich te vaak voordoen (nu moet ik namelijk als de verbinding wegvalt de USB kabel van de adapter er uit en weer in steken, en heb dan direct weer verbinding).

Voor mij einde verhaal, bedankt voor al jullie opmerkingen en suggesties, en wie weet heeft iemand iets aan de oplossing die ik nu zelf heb bedacht.

Groet!

Frank.
 
Oplossing
Topicstarter
Topicstarter
F

Francoloro

Forum Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2021
Berichten
30
Gebied
fZiggo
Tsja , heb al zoveel adviezen gehad. Alles werkt nu 100% , dan maar niet dicht bij het AOP. Lees trouwens ook heel andere verhalen hierover, o.a. op community.ziggo.nl b.v. :
Super Expert
Bert!
Super Expert
  • 42632Reacties
  • 2469Oplossingen
  • 9023Likes
Topic opties

Het is wel mogelijk als je hedendaagse afgeschermde kabels gebruikt en afgeschermde stekkers.
Ik heb ergens in een appartement een modem met 20 meter coax kabel in de woonkamer geplaatst en daar zijn 4 jaar geen problemen geweest.
Maar Ziggo geeft hier geen garantie op.

Bovendien was mijn modem in de meterkast geplaatst dicht bij metalen voorwerpen en waterleidingen en dat raadt Ziggo juist weer af.
Dus ja, wat is wijsheid?
 

Tonne2004

Forum Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2004
Berichten
2.093
Ziggo
Geen Producten
Best practice blijft om de modem/router zo dicht mogelijk bij het AOP te plaatsen met een zo kort mogelijke coax.
Vandaar met een netwerkkabel naar een eigen router die je dan gunstig kunt plaatsen waar je wilt.

Providers hebben zich wat op de hals gehaald met het aanbieden van modem/routers met WiFi.
Daardoor ontstaat bij de meeste klanten de verwachting dat je min of meer meteen overal goede WiFi hebt.
Als dat zo is is dat prima natuurlijk en bespaar je je de aanschaf van een router.
En, als dat niet zo is, wordt de schuld vaak bij de provider gelegd.

Let wel: ik beweer nergens dat TS daar ook zo over denkt hoor. Maar ik lees/hoor zo vaak "De WiFi doet het niet (goed)".
Maar de providers' modem/routers staan vaak op een zeer ongunstige plek. En wel zodanig dat ik mij afvraag wat voor nut die WiFi op zo'n ding eigenlijk heeft.....

Just my two cents.