• Welkom op het onafhankelijke Ziggo forum. Een forum voor en door klanten van Ziggo.
    Registreer je gratis en stel zelf een vraag of neem deel aan de discussies!

Humax iRHD-5300C Humax IRHD 5300c


Jos d B

Forum Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2021
Berichten
1
Goedendag, Het komt regelmatig voor dat na een paar dagen dat de afstandsbediening niet meer reageert op Humax 5300c. Het enige wat je dan kunt doen is de stekker uithalen en opnieuw opstarten, en dan werkt alles weer. Ik heb alle vragen en antwoorden van dit forum reeds gelezen, maar een goede oplossing zat er voor mij nog niet tussen. Ik vind het niet zo anno NU dat je dit nog zo moet doen. Een jaar geleden moest er Ziggo monteur hier zijn en heb hem toen dit verteld, hij wist het niet. En vertelde dat ik misschien wel te oude tv had en de communicatie niet goed werkte, vond dat eigenlijk een kul verhaal. Nu heb ik een 2021 smart tv en nog steeds het zelfde humax probleem. Kan iemand zich hier in herkennen en er een oplossing voor vinden ? Ik hoor graag van u. Groet Jos
 

tichel

Forum Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2010
Berichten
1.833
Internet
  1. Ziggo
Digitale Televisie
  1. Ziggo
Heb je dit topic gezien?

En gebruik je een externe harde schijf?
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.733
Internet
  1. Ziggo
Digitale Televisie
  1. Ziggo
In dat topic staat geen oplossing en ook geen relatie met een externe schijf. Verder gaat het daar mis bij een poging de humax aan te zetten.

Ik herken het probleem van mijn 5200c. Gelukkig gebeurt het hier slechts 1x per jaar. Het beeld blijft staan en de humax reageert plots niet meer op de afstandbediening. Bij mij helpt dan alleen de aan-uit schakelaar op de achterkant. (Een stekker zal het zelfde effect hebben). Hier lijkt het een soort software crash.
 

Ondersteuning Humax

Forum Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2021
Berichten
60
Goedendag, Het komt regelmatig voor dat na een paar dagen dat de afstandsbediening niet meer reageert op Humax 5300c. Het enige wat je dan kunt doen is de stekker uithalen en opnieuw opstarten, en dan werkt alles weer. Ik heb alle vragen en antwoorden van dit forum reeds gelezen, maar een goede oplossing zat er voor mij nog niet tussen. Ik vind het niet zo anno NU dat je dit nog zo moet doen. Een jaar geleden moest er ziggo monteur hier zijn en heb hem toen dit verteld, hij wist het niet. En vertelde dat ik misschien wel te oude tv had en de communicatie niet goed werkte, vond dat eigenlijk een kul verhaal. Nu heb ik een 2021 smart tv en nog steeds het zelfde humax probleem. Kan iemand zich hier in herkennen en er een oplossing voor vinden ? Ik hoor graag van u. Groet Jos
Probeer eens een uitgebreide reset:

-Haal eerst een 20 tal minuten de spanning geheel van het apparaat. Doe dit niet korter!
-Verwijder meteen na het spanningsloos zetten alle kabels en de smartcard.
-Sluit na 20 minuten de kabels weer aan, maar plaats de smartcard nog niet.
-Schakel de spanning weer in, en stel direct nadat je het apparaat hebt ingeschakeld, en deze is opgestart, deze terug naar de fabriekstand. let op! Hierbij dient ook de schijf te worden geformatteerd. Doe dit na de herinstallatie nogmaals. Dat betekent wel dat opnames en andere bestanden die er op staan verloren gaan.

-Installeer de decoder opnieuw met de juiste gegevens en haal deze eventueel van de energiespaarstand in het menu, onder energiebeheer. Je kan daar desgewenst ook het automatisch uitschakelen uit zetten.
-Plaats de smartcard zodra de decoder een cardfout meld, of als de decoder weer geheel is opgestart.
-Controleer of er een update mogelijk is (is de optie grijs en niet aanklikbaar, dan heb je de laatste versie, maar de Humax zal eigenlijk zelf een melding achterlaten als er een nieuwe versie aanwezig is).

* ook het af en toe formatteren van de harde schijf is zeer aan te raden. Met bovenstaande verhelp je echter de aanwezige software issues al, maar met het formatteren voorkom je ook issues voortkomend uit de harde schijf. Maar dat betekent wel dat je daarmee alle bestanden op de schijf blijvend wist. Breng deze dus in veiligheid als je deze wilt bewaren.

Ook kan het baten een andere modus te kiezen. Standaard staat de Humax op modus 1. Druk nu de o en OK toets samen in en houd deze vast. Trek je niets aan van een eventuele foutmelding. Je ziet nu een kader waarin je een andere modus kan kiezen. Kies dan bv modus 3.

Ondersteuning Humax/Quantis electronics