Hoe Webconnect in een SMA omvormer werkend te krijgen aan een Connectbox

Tuunker

Forum Gebruiker
Berichten
3
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Afgelopen zomer is mijn defect Cisco EPC 3925 modem vervangen door de Arris TG2492LG-ZG Connectbox.
Ik heb zonnepanelen op mijn dak via de SMA omvormer SB 2500 TLST 21 aan het elektriciteitsnet hangen.
Om de installatie via de PC met het programma Sunnyportal te kunnen monitoren zit er een Webconnect module in de omvormer welke bedraad is aangesloten op het modem.
De werking van het geheel op het oude modem werd gekenmerkt door veel onderbrekingen, maar dat kon ik met nodige moeite weer in dienst krijgen.
Echter na de ingebruikname van de Connectbox is er geen verbinding met het modem meer te maken.
Gezien de perikelen in de oude configuratie dacht mijn installateur in eerste instantie het probleem met een nieuwe Webconnect module te kunnen oplossen.
Echter ijdele hoop, de Webconnect eenheid 'zag' zelfs het modem niet..........
Vandaar dat ik de hulp van het forum inroep.
Misschien dat er in den lande identieke opstellingen zijn.
Wellicht zijn er leden welke mij verder kunnen helpen met eventuele instellingen van de Webconnect module en/of de Connectbox.
 
Ik ken de installatie niet, maar de connect box is gewoon een modem/router die gewoon hetzelfde doet als de Cisco EPC3925.
Heb je er rekening mee gehouden dat de Connect box met ander IP adressen op de LAN werkt als de Cisco modem? Is e.e.a. wel goed ingesteld in de Webconnect module?
De Connect box ondersteund geen NAT loopback (je hebt nu trouwens ook een ander publiek IP adres), je kan je omvormer dus niet benaderen met je publiek IP adres vanaf je eigen netwerk. Je moet echt werken met Sunny Portal.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie.
 
Ik vermoed dat het aan het ip-adres ligt. De cisco modem deelt ip-adressen uit in de reeks: 192.168.100.1 en de connectbox : 192.168.178.1. Herstart even de omvormer en die zal dan waarschijnlijk een nieuw adres krijgen. Het kan ook zijn dat het een fixed ip heeft. Die moet je dan veranderen naar de ip-reeks van de connectbox(buiten de DHCP)
 
Hier heb ik dan wel draadloos een SMA omvormer op een Connectbox werkend.
Het ip adres is dan ergens tussen 192.168.178.2 en 192.168.178.254 zoals "densoft"dat ook zegt!
Met een ip scanner weet je zo je ip adres van de SMA: https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/
Maar ook in de connectbox kun je het nieuwe ipadres zo vinden.
 
De combinatie SMA en Connectbox heb ik hier ook werkend gezien.
Zit er niet een display op die het ip adres laat zien? Bij de versie die ik heb zit dat wel.. erg handig. Door naast het display te kloppen kun je van view veranderen, maar ik weet dus niet of dat op de 2500 ook zo werkt.

Zie je wel een link lampje branding als je de netwerkkabel in het modem stopt?
En weet je ook zeker dat de netwerkkabel goed is? Omdat je aangaf dat eerder de verbinding regelmatig weg viel.

Sinds je de connectbox hebt, heb je de SMA al eens volledig van de netspanning gehaald (moet je meestal een groep voor uitzetten).
 
Bedankt voor jullie reacties.
Gisteren samen met de installateur nogmaals gepoogd de boel in dienst te krijgen. En ja hoor het werkte!
Echter maar van korte duur, want vanmorgen lag de verbinding er weer uit. Om moedeloos te worden.
SMA Webconnect zit op een vast IP adres (50) in de juiste serie van de Connectbox. Dus daar kan het niet aan liggen.
Ooit gelezen dat je de poorten UDP 9523 en 3478 moet forwarden naar de SMA IP poort. Is ook gebeurd.
Met ShieldsUP gecontroleerd en de poorten staan 'stealth'.
Link lampje netwerkkabel brandt ook.
Al experimenterend de firewall van de Connectbox eens uitgezet en ja hoor na de stekker van de netwerkkabel uit- en weer ingedaan te hebben waarachtig weer verbinding.....
Maar zo kun je natuurlijk het spul niet laten staan en vandaar dat ik ook niet kan controleren of de verbinding wel intact blijft.
Waar ik nog steeds op hoop dat in den lande een dezelfde configuratie bestaat welk mij het ei van Columbus kan verschaffen.
Ook alle andere 'meedenkers' zijn uiteraard welkom.
 
Heb ook een probleem om webconnect in een SMA omvormer werkend te krijgen aan een Connectbox, heeft wel goed gewerkt maar heb de instelling bij Sunny explorer automatische confuguratie uitgeschakeld om een vaste verbinding te krijgen, daarna geen contact meer mogelijk, contact met de speed wire verbinding omvormer computer is goed, mijn omvormer geeft als ip adres 192.168.0.170 aan.
Is er iemand die mij advies kan geven hoe ik dat in de connect box kan aanpassen.
Jan
 
Waarom heb je automatische configuratie uitgeschakeld?
De ConnectBox deelt IP-adressen uit in de range 192.168.178.x
Dus je SMA omvormer moet ook een IP-adres krijgen uit die range.
 
De verbinding viel nog wel eens uit en een schrijven op internet van SMA gaf deze instelling aan.

Hoe kunnen we het IP-adres van de omvormer van een dynamisch adres overzetten naar een vast adres?
U kunt het IP-adres van de omvormer instellen door in te loggen via Sunny Explorer. U kunt dit doen ofwel via Bluetooth (voor de New Generation toestellen), ofwel via Speedwire (voor alle toestellen). Om in te kunnen loggen via Speedwire sluit u uw computer aan op dezelfde router als waar de omvormer op is aangesloten, of u sluit de netwerk kabel van de omvormer rechtstreeks aan op de PC.
Log in als installateur en klik op de omvormer. Ga vervolgens naar de tab ‘Instellingen’, en zoek het gedeelte ‘Installatiecommunicatie’. Klik op ‘Bewerken’, en kies bij de regel ‘Automatische configuratie ingeschakeld’ de optie ‘Nee’. Klik vervolgens op ‘Opslaan’.
Het IP-adres van de omvormer is nu een vast IP-adres geworden. U kunt overigens hier desgewenst ook een ander IP-adres invoeren voor de omvormer, bij de regel ‘IP-adres’.
(Let wel, het IP-adres moet beginnen met 192.168. en het subnetmasker moet in het algemeen 255.255.255.0 blijven.)

Is er nog wel een oplossing voor?
Jan
 
Terug
Bovenaan