• Welkom op het Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door klanten van Ziggo
    Registreer je direct en stel zelf een vraag of neem deel aan de discussies.

Hoe ver mag de Date header liggen?


mimo

Forum Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2021
Berichten
2
Dag collega,

Ik zou graag willen weten tot hoever de Date header in het verleden mag liggen voordat deze "expired" en als bounce wordt afgeleverd?
Vorige jaar merkte ik al op dat dit al plaats vond als de email ouder dan 6 dagen was en ben benieuwd wat de richtlijnen bij de Ziggo provider (as9143.net) hiervoor zijn.

Groet, Mimo
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.988
Internet
  1. Ziggo
Digitale Televisie
  1. Ziggo
De meeste mailservers proberen het doorgaans minimaal 72 uur om iets af te leveren. (3 dagen). Dus als Ziggo 3 dagen oude mail aangeboden krijgt, kunnen ze het beter nog vlug doorlaten.
Als hij pas na 6 dagen binnenkomt, dan weet je dat er iets goed mis was. Dan ben je misschien blij dat de mail bounced.

Ik denk niet dat Ziggo hier richtlijnen voor heeft. Het mailserverpakket dat Ziggo gebruikt, zal daar wel richtlijnen voor hebben, maar ik betwijfel of Ziggo daar echt naar lijkt. In elk geval gebruik Ziggo een Exim mailserver.

Als ik in het SMTP protocol kijk (RFC5321) dan lees ik daar als richtlijn in punt 4.5.4.1:
Retries continue until the message is transmitted or the sender gives
up; the give-up time generally needs to be at least 4-5 days.

Dat houdt in dat Ziggo ook mail van 5 dagen oud nog moet doorlaten, voor het geval de verzendende mailserver gedurende 5 dagen een storing had. Dan klinkt bouncen na pas 6 dagen ook redelijk.
 
Topicstarter
Topicstarter
mimo

mimo

Forum Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2021
Berichten
2
Dank je voor de snelle reactie en uitleg. De RFC geeft inderdaad een algemene richtlijn aan. Eens kijken of ik er nog erachter kan komen welke richtlijnen de mailserver pakket die Ziggo gebruikt hanteert als het gaat om de Date header die niet te ver in het verleden mag liggen.