Hallo allemaal,
Inmiddels na al een lange reeks aan oplossingen geprobeerd te hebben zijn de internet problemen waar ik al af en aan 2 jaar last van heb, nog niet opgelost. Ik zal zo goed mogelijk proberen alles op een rij te zetten aangezien er al een flink aantal monteurs zijn langsgeweest waaronder 2 specialisten van Ziggo en geen enkele heeft een permanente oplossing voor de problemen.
We hebben hier een 250mb/25mb pakket met alleen internet, het modem is deze https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box/ en staat in bridge modus omdat ik afgelopen maandag een nieuwe Netgear AC 1900 router heb geïnstalleerd (op aanraden van 1 van de specialisten). Hierop zitten 2 computers aangesloten, 1 met een Cat5 kabel en 1 met een Cat7 afgeschermde kabel, daarnaast nog 1 hue bridge (voor 2 philips hue lampen) met een Cat5 kabeltje. De Wifi wordt alleen gebruikt door de hue lampen en 1 mobiele telefoon.
Het probleem: Ik stream games op Twitch en heb nu alweer bijna 4 maanden geen stabiele upload en downloadsnelheid vanaf mijn pc. Dit probleem heeft zich verder uitgebreid naar de Wifi en ook naar de andere pc en hue bridge die zijn aangesloten hierop.
De monteurs die zijn langsgeweest hebben het volgende gedaan:
- Kabels uitgelezen op ruis, de eerste keer was er ruis op de kabel en is de groene coax kabel aangepast zodat deze beter zou aansluiten en betere waardes zou geven. Hij had ook een nieuwe witte connectbox modem geplaatst. Dit heeft 1 week gewerkt en vervolgens weer problemen (upload snelheid zakte helemaal weg naar onder de 5mb en was absoluut niet stabiel, download snelheid was maar 150mb)
- Nieuwe monteur langsgekomen, deze heeft de coax kabel weer aangepast omdat zijn collega het verkeerd zou hebben gedaan. Heeft de kabels weer uitgelezen en heeft de connector in de wijkkast voor de zekerheid vervangen. Hij gaf aan dat er nog een ander huis in de wijk was met dezelfde ruis maar nadat hij was langsgeweest bij deze mensen bleken zij niks van het probleem te merken (geen intensieve internetgebruikers). Hij heeft ook weer een nieuw modem geplaatst en aangegeven dat ik het 2 maanden in de gaten moest houden. Als er weer problemen waren dan zouden ze de verbinding gaan monitoren om te kijken waar het aan kon liggen. (dit is uiteindelijk niet gedaan)
- 2 maanden nergens last van gehad, internet werkte prima tot dat het weer begon uit te vallen. Dus werden in plaats van monteurs, 2 specialisten langs gestuurd. Het eerste wat 1 van de specialisten vertelde toen hij binnen kwam was dat ik een ziggo zakelijk abonnement moest aanschaffen zodat ik 24/7 support had(aangezien twitch mijn werk is geworden inmiddels) en ik moest een router aanschaffen. Het probleem lag aan mijn pc, waaraan kon hij me niet vertellen. Volgens hun meetapparatuur was het signaal dik in orde. Ze hadden beide een apparaat bij zich waarmee ze de Lan verbinding konden testen maar omdat deze op de Amerikaanse servers waren ingesteld, wilde hij het niet testen want dan klopte de gegevens niet. Hij heeft vervolgens zijn telefoon gepakt en daarmee een speedtest gedaan via de Wifi. Hij haalde hier wel de snelheden mee dus het lag aan mijn Pc.
Hij heeft na mijn aandringen als nog de Cat7 kabel op een laptop van hun aangesloten en haalde daarmee 200mb down en 18mb up (in plaatst van de 150 down en 12 up die mijn pc haalde) dus conclusie mijn pc was het probleem.
Ik had aangegeven dat de problemen niet alleen op mijn pc waren maar ook op de wifi en de pc boven maar daar wilde hij verder niks van weten. Ze hebben opnieuw een nieuw modem geÏnstalleerd maar uiteraard hielp dit niet en binnen 2 weken stond er een nieuwe monteur op de stoep.
- De laatste monteur heeft weer een nieuw modem geïnstalleerd en ook dat hielp niet.
Omdat ik ervan overtuigd was dat het aan mijn pc of de bedrading hier in huis lag heb ik de volgende dingen gedaan om de oorzaak te achterhalen:
- Alle kabels uitgetrokken en de Wifi snelheid getest op een Nokia 7 plus (1 jaar oud) die normaal wel meestal een goede verbinding had, snelheid schommelde de afgelopen 2 weken tussen: 30mb down - 140mb down en 1mb up - 12mb up
- Alleen de Cat5 kabel aangesloten met de andere pc, waardes waren hetzelfde als mijn pc, erg onstabiel en ver onder wat het pakket zou moeten leveren
- Alleen Cat7 kabel aangesloten, idem dito geen verandering
- Hue bridge weggelaten omdat de bridge erom bekend staat in een update loop te kunnen vastzitten en je hele verbinding kan wegtrekken - geen veranderingen
- Streamen op een andere kwaliteit 30fps/720p, 4000kb/s inplaats van 60fps/720, 6000kb/s - geen verandering
- Ander stream programma gebruikt - geen verandering
- Netwerkkaart drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd -geen verandering
- Alle drivers geupdate - geen verandering
- Winders defender uitgezet (enige firewall) - geen verandering
- Router aangeschaft en modem in bridge modus (QOS ingesteld op 220mb down en 20mb up maximum ivm bufferbloat) - geen verandering
- Gekeken naar apperatuur hier in huis, koelkasten, magnetron, wasmachine etc maar niks komt overeen met het zeer onstabiele patroon en de meeste apperatuur is op een andere groep aangesloten qua electriciteit.
- Oude tv mediabox (humax) weggehaald, deze stond naast het modem en de router.
- Oude Wii en playstation 3 ook weggehaald
- Gekeken of iemand van buitenaf wellicht gebruikt maakt van mijn beveiligde netwerk maar ook dat is niet het geval.
Extra gegevens:
- Modem en router staan in de woonkamer naast elkaar. Router is verbonden met een CAT5 kabel met het modem, dat meegeleverd werd. Ze staan naast een tv met geen andere randapperatuur behalve de Hue bridge
- Stream pc specs: I7 6700, 16gb geheugen ,GTX 1080, Asus VIII moederbord
- Andere pc is een HP pc van 2011
- Stream programma: Streamlabs OBS
- Ik heb in de netwerk properties gekeken naar de snelheid die gehaald wordt en daar staat gewoon 1gb/s dus een breuk in de Cat7 kabel is het ook niet.
Kan zijn dat ik nog wat vergeten ben maar dit is zo goed als alles wat ik heb geprobeerd.
De situatie nu is dat ik pas na 12 uur 's nachts stabiel internet heb, nog steeds slechte waardes maar het valt niet constant weg. Youtube valt uit tussendoor, Disney en Netflix vallen uit, Discord is heel onstabiel en valt weg( niet alleen voice maar ook gewoon als het open staat en ik berichtjes probeer te lezen). Ik test met 3 verschillende speedtesten, speedtest.net, ziggo speedtest en dls reports. Daarnaast om de QOS in te stellen heb ik die de waardes ook laten testen meerdere keren. De eerste keren waren ze normaal en de snelheden van het pakket. Gisteren voor de zekerheid nog eens getest en de waardes waren 0,81mb down en 4mb up.
De waardes in de tracert en speedtest afbeeldingen zijn van gisteren. Als ik een tracert naar google uitzet tijdens een speedtest dan schiet hij uit naar 485 op de vierde lijn (ik denk dat dit normaal is). Eerste tracert die ik heb toegevoegd was voordat ik de QOS had insteld in de router. Na het instellen van de QOS gisteren, waren de waardes in tweede afbeelding een heel stuk beter. Echter het internet was extreem onstabiel.
Mochten jullie nog meer info nodig hebben, dan hoor ik het graag. Op het moment zit ik echt met mijn handen in het haar omdat ik afhankelijk ben van een hele stabiele connectie en tot dusver heeft niks gewerkt.
Inmiddels na al een lange reeks aan oplossingen geprobeerd te hebben zijn de internet problemen waar ik al af en aan 2 jaar last van heb, nog niet opgelost. Ik zal zo goed mogelijk proberen alles op een rij te zetten aangezien er al een flink aantal monteurs zijn langsgeweest waaronder 2 specialisten van Ziggo en geen enkele heeft een permanente oplossing voor de problemen.
We hebben hier een 250mb/25mb pakket met alleen internet, het modem is deze https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box/ en staat in bridge modus omdat ik afgelopen maandag een nieuwe Netgear AC 1900 router heb geïnstalleerd (op aanraden van 1 van de specialisten). Hierop zitten 2 computers aangesloten, 1 met een Cat5 kabel en 1 met een Cat7 afgeschermde kabel, daarnaast nog 1 hue bridge (voor 2 philips hue lampen) met een Cat5 kabeltje. De Wifi wordt alleen gebruikt door de hue lampen en 1 mobiele telefoon.
Het probleem: Ik stream games op Twitch en heb nu alweer bijna 4 maanden geen stabiele upload en downloadsnelheid vanaf mijn pc. Dit probleem heeft zich verder uitgebreid naar de Wifi en ook naar de andere pc en hue bridge die zijn aangesloten hierop.
De monteurs die zijn langsgeweest hebben het volgende gedaan:
- Kabels uitgelezen op ruis, de eerste keer was er ruis op de kabel en is de groene coax kabel aangepast zodat deze beter zou aansluiten en betere waardes zou geven. Hij had ook een nieuwe witte connectbox modem geplaatst. Dit heeft 1 week gewerkt en vervolgens weer problemen (upload snelheid zakte helemaal weg naar onder de 5mb en was absoluut niet stabiel, download snelheid was maar 150mb)
- Nieuwe monteur langsgekomen, deze heeft de coax kabel weer aangepast omdat zijn collega het verkeerd zou hebben gedaan. Heeft de kabels weer uitgelezen en heeft de connector in de wijkkast voor de zekerheid vervangen. Hij gaf aan dat er nog een ander huis in de wijk was met dezelfde ruis maar nadat hij was langsgeweest bij deze mensen bleken zij niks van het probleem te merken (geen intensieve internetgebruikers). Hij heeft ook weer een nieuw modem geplaatst en aangegeven dat ik het 2 maanden in de gaten moest houden. Als er weer problemen waren dan zouden ze de verbinding gaan monitoren om te kijken waar het aan kon liggen. (dit is uiteindelijk niet gedaan)
- 2 maanden nergens last van gehad, internet werkte prima tot dat het weer begon uit te vallen. Dus werden in plaats van monteurs, 2 specialisten langs gestuurd. Het eerste wat 1 van de specialisten vertelde toen hij binnen kwam was dat ik een ziggo zakelijk abonnement moest aanschaffen zodat ik 24/7 support had(aangezien twitch mijn werk is geworden inmiddels) en ik moest een router aanschaffen. Het probleem lag aan mijn pc, waaraan kon hij me niet vertellen. Volgens hun meetapparatuur was het signaal dik in orde. Ze hadden beide een apparaat bij zich waarmee ze de Lan verbinding konden testen maar omdat deze op de Amerikaanse servers waren ingesteld, wilde hij het niet testen want dan klopte de gegevens niet. Hij heeft vervolgens zijn telefoon gepakt en daarmee een speedtest gedaan via de Wifi. Hij haalde hier wel de snelheden mee dus het lag aan mijn Pc.
Hij heeft na mijn aandringen als nog de Cat7 kabel op een laptop van hun aangesloten en haalde daarmee 200mb down en 18mb up (in plaatst van de 150 down en 12 up die mijn pc haalde) dus conclusie mijn pc was het probleem.
Ik had aangegeven dat de problemen niet alleen op mijn pc waren maar ook op de wifi en de pc boven maar daar wilde hij verder niks van weten. Ze hebben opnieuw een nieuw modem geÏnstalleerd maar uiteraard hielp dit niet en binnen 2 weken stond er een nieuwe monteur op de stoep.
- De laatste monteur heeft weer een nieuw modem geïnstalleerd en ook dat hielp niet.
Omdat ik ervan overtuigd was dat het aan mijn pc of de bedrading hier in huis lag heb ik de volgende dingen gedaan om de oorzaak te achterhalen:
- Alle kabels uitgetrokken en de Wifi snelheid getest op een Nokia 7 plus (1 jaar oud) die normaal wel meestal een goede verbinding had, snelheid schommelde de afgelopen 2 weken tussen: 30mb down - 140mb down en 1mb up - 12mb up
- Alleen de Cat5 kabel aangesloten met de andere pc, waardes waren hetzelfde als mijn pc, erg onstabiel en ver onder wat het pakket zou moeten leveren
- Alleen Cat7 kabel aangesloten, idem dito geen verandering
- Hue bridge weggelaten omdat de bridge erom bekend staat in een update loop te kunnen vastzitten en je hele verbinding kan wegtrekken - geen veranderingen
- Streamen op een andere kwaliteit 30fps/720p, 4000kb/s inplaats van 60fps/720, 6000kb/s - geen verandering
- Ander stream programma gebruikt - geen verandering
- Netwerkkaart drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd -geen verandering
- Alle drivers geupdate - geen verandering
- Winders defender uitgezet (enige firewall) - geen verandering
- Router aangeschaft en modem in bridge modus (QOS ingesteld op 220mb down en 20mb up maximum ivm bufferbloat) - geen verandering
- Gekeken naar apperatuur hier in huis, koelkasten, magnetron, wasmachine etc maar niks komt overeen met het zeer onstabiele patroon en de meeste apperatuur is op een andere groep aangesloten qua electriciteit.
- Oude tv mediabox (humax) weggehaald, deze stond naast het modem en de router.
- Oude Wii en playstation 3 ook weggehaald
- Gekeken of iemand van buitenaf wellicht gebruikt maakt van mijn beveiligde netwerk maar ook dat is niet het geval.
Extra gegevens:
- Modem en router staan in de woonkamer naast elkaar. Router is verbonden met een CAT5 kabel met het modem, dat meegeleverd werd. Ze staan naast een tv met geen andere randapperatuur behalve de Hue bridge
- Stream pc specs: I7 6700, 16gb geheugen ,GTX 1080, Asus VIII moederbord
- Andere pc is een HP pc van 2011
- Stream programma: Streamlabs OBS
- Ik heb in de netwerk properties gekeken naar de snelheid die gehaald wordt en daar staat gewoon 1gb/s dus een breuk in de Cat7 kabel is het ook niet.
Kan zijn dat ik nog wat vergeten ben maar dit is zo goed als alles wat ik heb geprobeerd.
De situatie nu is dat ik pas na 12 uur 's nachts stabiel internet heb, nog steeds slechte waardes maar het valt niet constant weg. Youtube valt uit tussendoor, Disney en Netflix vallen uit, Discord is heel onstabiel en valt weg( niet alleen voice maar ook gewoon als het open staat en ik berichtjes probeer te lezen). Ik test met 3 verschillende speedtesten, speedtest.net, ziggo speedtest en dls reports. Daarnaast om de QOS in te stellen heb ik die de waardes ook laten testen meerdere keren. De eerste keren waren ze normaal en de snelheden van het pakket. Gisteren voor de zekerheid nog eens getest en de waardes waren 0,81mb down en 4mb up.
De waardes in de tracert en speedtest afbeeldingen zijn van gisteren. Als ik een tracert naar google uitzet tijdens een speedtest dan schiet hij uit naar 485 op de vierde lijn (ik denk dat dit normaal is). Eerste tracert die ik heb toegevoegd was voordat ik de QOS had insteld in de router. Na het instellen van de QOS gisteren, waren de waardes in tweede afbeelding een heel stuk beter. Echter het internet was extreem onstabiel.
Mochten jullie nog meer info nodig hebben, dan hoor ik het graag. Op het moment zit ik echt met mijn handen in het haar omdat ik afhankelijk ben van een hele stabiele connectie en tot dusver heeft niks gewerkt.