Geen oplossing voor aanhoudende internet problemen - hulp gevraagd

Mazekeen

Forum Gebruiker
Berichten
8
Internet
  1. Ziggo
Hallo allemaal,

Inmiddels na al een lange reeks aan oplossingen geprobeerd te hebben zijn de internet problemen waar ik al af en aan 2 jaar last van heb, nog niet opgelost. Ik zal zo goed mogelijk proberen alles op een rij te zetten aangezien er al een flink aantal monteurs zijn langsgeweest waaronder 2 specialisten van Ziggo en geen enkele heeft een permanente oplossing voor de problemen.

We hebben hier een 250mb/25mb pakket met alleen internet, het modem is deze https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box/ en staat in bridge modus omdat ik afgelopen maandag een nieuwe Netgear AC 1900 router heb geïnstalleerd (op aanraden van 1 van de specialisten). Hierop zitten 2 computers aangesloten, 1 met een Cat5 kabel en 1 met een Cat7 afgeschermde kabel, daarnaast nog 1 hue bridge (voor 2 philips hue lampen) met een Cat5 kabeltje. De Wifi wordt alleen gebruikt door de hue lampen en 1 mobiele telefoon.

Het probleem: Ik stream games op Twitch en heb nu alweer bijna 4 maanden geen stabiele upload en downloadsnelheid vanaf mijn pc. Dit probleem heeft zich verder uitgebreid naar de Wifi en ook naar de andere pc en hue bridge die zijn aangesloten hierop.

De monteurs die zijn langsgeweest hebben het volgende gedaan:


- Kabels uitgelezen op ruis, de eerste keer was er ruis op de kabel en is de groene coax kabel aangepast zodat deze beter zou aansluiten en betere waardes zou geven. Hij had ook een nieuwe witte connectbox modem geplaatst. Dit heeft 1 week gewerkt en vervolgens weer problemen (upload snelheid zakte helemaal weg naar onder de 5mb en was absoluut niet stabiel, download snelheid was maar 150mb)

- Nieuwe monteur langsgekomen, deze heeft de coax kabel weer aangepast omdat zijn collega het verkeerd zou hebben gedaan. Heeft de kabels weer uitgelezen en heeft de connector in de wijkkast voor de zekerheid vervangen. Hij gaf aan dat er nog een ander huis in de wijk was met dezelfde ruis maar nadat hij was langsgeweest bij deze mensen bleken zij niks van het probleem te merken (geen intensieve internetgebruikers). Hij heeft ook weer een nieuw modem geplaatst en aangegeven dat ik het 2 maanden in de gaten moest houden. Als er weer problemen waren dan zouden ze de verbinding gaan monitoren om te kijken waar het aan kon liggen. (dit is uiteindelijk niet gedaan)

- 2 maanden nergens last van gehad, internet werkte prima tot dat het weer begon uit te vallen. Dus werden in plaats van monteurs, 2 specialisten langs gestuurd. Het eerste wat 1 van de specialisten vertelde toen hij binnen kwam was dat ik een ziggo zakelijk abonnement moest aanschaffen zodat ik 24/7 support had(aangezien twitch mijn werk is geworden inmiddels) en ik moest een router aanschaffen. Het probleem lag aan mijn pc, waaraan kon hij me niet vertellen. Volgens hun meetapparatuur was het signaal dik in orde. Ze hadden beide een apparaat bij zich waarmee ze de Lan verbinding konden testen maar omdat deze op de Amerikaanse servers waren ingesteld, wilde hij het niet testen want dan klopte de gegevens niet. Hij heeft vervolgens zijn telefoon gepakt en daarmee een speedtest gedaan via de Wifi. Hij haalde hier wel de snelheden mee dus het lag aan mijn Pc.

Hij heeft na mijn aandringen als nog de Cat7 kabel op een laptop van hun aangesloten en haalde daarmee 200mb down en 18mb up (in plaatst van de 150 down en 12 up die mijn pc haalde) dus conclusie mijn pc was het probleem.

Ik had aangegeven dat de problemen niet alleen op mijn pc waren maar ook op de wifi en de pc boven maar daar wilde hij verder niks van weten. Ze hebben opnieuw een nieuw modem geÏnstalleerd maar uiteraard hielp dit niet en binnen 2 weken stond er een nieuwe monteur op de stoep.

- De laatste monteur heeft weer een nieuw modem geïnstalleerd en ook dat hielp niet.

Omdat ik ervan overtuigd was dat het aan mijn pc of de bedrading hier in huis lag heb ik de volgende dingen gedaan om de oorzaak te achterhalen:
- Alle kabels uitgetrokken en de Wifi snelheid getest op een Nokia 7 plus (1 jaar oud) die normaal wel meestal een goede verbinding had, snelheid schommelde de afgelopen 2 weken tussen: 30mb down - 140mb down en 1mb up - 12mb up
- Alleen de Cat5 kabel aangesloten met de andere pc, waardes waren hetzelfde als mijn pc, erg onstabiel en ver onder wat het pakket zou moeten leveren
- Alleen Cat7 kabel aangesloten, idem dito geen verandering
- Hue bridge weggelaten omdat de bridge erom bekend staat in een update loop te kunnen vastzitten en je hele verbinding kan wegtrekken - geen veranderingen
- Streamen op een andere kwaliteit 30fps/720p, 4000kb/s inplaats van 60fps/720, 6000kb/s - geen verandering
- Ander stream programma gebruikt - geen verandering
- Netwerkkaart drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd -geen verandering
- Alle drivers geupdate - geen verandering
- Winders defender uitgezet (enige firewall) - geen verandering
- Router aangeschaft en modem in bridge modus (QOS ingesteld op 220mb down en 20mb up maximum ivm bufferbloat) - geen verandering
- Gekeken naar apperatuur hier in huis, koelkasten, magnetron, wasmachine etc maar niks komt overeen met het zeer onstabiele patroon en de meeste apperatuur is op een andere groep aangesloten qua electriciteit.
- Oude tv mediabox (humax) weggehaald, deze stond naast het modem en de router.
- Oude Wii en playstation 3 ook weggehaald
- Gekeken of iemand van buitenaf wellicht gebruikt maakt van mijn beveiligde netwerk maar ook dat is niet het geval.

Extra gegevens:
- Modem en router staan in de woonkamer naast elkaar. Router is verbonden met een CAT5 kabel met het modem, dat meegeleverd werd. Ze staan naast een tv met geen andere randapperatuur behalve de Hue bridge
- Stream pc specs: I7 6700, 16gb geheugen ,GTX 1080, Asus VIII moederbord
- Andere pc is een HP pc van 2011
- Stream programma: Streamlabs OBS
- Ik heb in de netwerk properties gekeken naar de snelheid die gehaald wordt en daar staat gewoon 1gb/s dus een breuk in de Cat7 kabel is het ook niet.

Kan zijn dat ik nog wat vergeten ben maar dit is zo goed als alles wat ik heb geprobeerd.
De situatie nu is dat ik pas na 12 uur 's nachts stabiel internet heb, nog steeds slechte waardes maar het valt niet constant weg. Youtube valt uit tussendoor, Disney en Netflix vallen uit, Discord is heel onstabiel en valt weg( niet alleen voice maar ook gewoon als het open staat en ik berichtjes probeer te lezen). Ik test met 3 verschillende speedtesten, speedtest.net, ziggo speedtest en dls reports. Daarnaast om de QOS in te stellen heb ik die de waardes ook laten testen meerdere keren. De eerste keren waren ze normaal en de snelheden van het pakket. Gisteren voor de zekerheid nog eens getest en de waardes waren 0,81mb down en 4mb up.

De waardes in de tracert en speedtest afbeeldingen zijn van gisteren. Als ik een tracert naar google uitzet tijdens een speedtest dan schiet hij uit naar 485 op de vierde lijn (ik denk dat dit normaal is). Eerste tracert die ik heb toegevoegd was voordat ik de QOS had insteld in de router. Na het instellen van de QOS gisteren, waren de waardes in tweede afbeelding een heel stuk beter. Echter het internet was extreem onstabiel.

Mochten jullie nog meer info nodig hebben, dan hoor ik het graag. Op het moment zit ik echt met mijn handen in het haar omdat ik afhankelijk ben van een hele stabiele connectie en tot dusver heeft niks gewerkt.
 

Bijlagen

  • internet speeds.png
    internet speeds.png
    26 KB · Weergaven: 163
  • router things.png
    router things.png
    29,4 KB · Weergaven: 153
  • router things 2.png
    router things 2.png
    66,9 KB · Weergaven: 152
Wat is het verschil tussen de screenshot van 'router things.png' en 'router things 2.png'?
In de eerste zie je namelijk al vreemd gedrag direct na jouw eigen router op 192.168.1.1.
Vanaf daar naar de eerste hop zit veel teveel vertraging. Hier zit het modem nog tussen, dat zou de verbinding tussen modem en router kunnen zijn, of de verbinding van modem naar ziggo netwerk.

Al eens geprobeerd om je pc rechtstreeks op het modem te zetten, liefst met een andere UTP kabel?
Kijken of de snelheid dan wel constant is.

Kun je ook eens de signaal waardes van de connectbox posten?
 
De eerste was voordat ik een QOS voor de router had ingesteld. De tweede is nadat ik de QOS had ingesteld en sindsdien is iedere trace die ik doe zoals router things 2.

Mijn pc heeft altijd rechtstreeks op het modem gezeten tot afgelopen maandag omdat ik toen de router heb aangesloten. Ja ik heb de Cat5 kabel op mijn pc aangesloten en dat gaf precies dezelfde waardes en is ook niet constant. Op de tweede pc heb ik hetzelfde gedaan maar geen veranderingen. Ik heb nog geen andere kabel aangeschaft omdat het me sterk leek dat 2 kabels kapot waren.

Ik zou de signaal waardes willen posten maar als ik probeer in te loggen op mijn connectbox geeft hij aan de box opnieuw the willen installeren :/ Dus ik heb niet door het menu geklikt omdat ik bang was dat ik iets zou veranderen. Kan ik daar gewoon door het menu klikken? Zo ja, dan doe ik dat zo even.
 
Ik heb het even zelf gegoogled en ik kon inderdaad gewoon door de installatie klikken. Bij deze dus de waardes.
 

Bijlagen

  • Downstream waardes 1.png
    Downstream waardes 1.png
    63,9 KB · Weergaven: 155
  • Downstream waardes 2.png
    Downstream waardes 2.png
    46,5 KB · Weergaven: 162
  • Upstream waardes 1.png
    Upstream waardes 1.png
    30,9 KB · Weergaven: 155
Die signaal waardes zien er volgens mij goed uit.
Wat ik wel vreemd vond was het verschil in pingtijden met QoS aan en uit.
Normaal heeft QoS alleen effect als je een heel druk netwerk hebt met veel verschillend verkeer. Dan kun je bepaald verkeer voorrang geven.
Zou het kunnen dat 1 van je apparaten besmet is met een virus dat gekke dingen doet / veel dataverkeer genereerd?

Al een keer geprobeerd om alle apparaten die je hebt met een internetverbinding uit te zetten (behalve modem/router) en dan alleen je bekabelde PC te testen?
 
Hmm dan is het inderdaad vreemd. De kabel die ik heb gebruikt tussen het modem en de router is degene die in de doos van de router zat.

Ik had ook al gedacht aan een virus of Trojan maar niks wijst daar op. Scans van malwarebytes vinden niks op beide computers en mijn DNS servers in de router zijn ook niet veranderd (wat kan duiden op malware/virus/trojan), ze staan ingesteld op automatisch verkrijgen van Ziggo.

Yep ik heb mijn pc alleen op het netwerk gehad maar ook dat hielp niet.
 
Had je ook al eens de andere pc met directe (en andere) kabel op modem getest met alles verder los, en wifi uitgeschakeld. Kon ik er niet helemaal uit op maken, je had het wel getest maar wist niet of er dan niks anders op zat. En dat lijkt me de basis. En ik zou pingplotter gebruiken dat is wat zinvoller dan losse traceroutes.

Zeker omdat je op bepaalde tijden beter/minder slecht internet lijkt te hebben is er toch ergens iets van een verstoring. Binnen of buiten. En dan zit er maar 1 ding op..direct op modem kijken, evt ook met modem in bridge, alles verder helemaal 100% uit. 2 kabels. 2 computers. even verder niks. (als je apparatuur, netwerkapparatuur of gewoon alles wat elektrisch is, naast modem hebt hangen, of tussen modem en eerste aansluitpunt, of op zelfde stopcontact... ook even eruit)

Als je hetzelfde blijft hebben...vooral Ziggo toch nog eens inschakelen. Dan hoop ik voor je dat ze toch wat langduriger kunnen meten.
 
Yep andere pc is getest met zowel twee Cat5 kabels en de Cat7 kabel en mijn internet snelheid blijft de helft of minder van wat het zou moeten zijn en is erg onstabiel. Ik heb alles weggehaald uit het stop contact rond het modem en de router en ook dat hielp niet.

Apparaten die erom heen staan en ik had uitgetrokken zijn een ps4, de hue bridge en de tv.

Modem staat al in bridge modus trouwens.

De reden dat ik ziggo niet nog een keer wilde bellen is omdat zij aangaven dat het aan mijn pc lag en daarmee was de kous af. Dus ik hoopte dat hier iemand iets wist.

Het enige vreemde wat tot nu toe naar boven is gekomen, is de vreemde traceroute waardes en het feit dat na 12 uur 's nachts het internet stabieler is maar nog steeds de helft van wat het zou moeten zijn en vaak minder dan de helft. Dus snelheden van 100-120mb down en 7-8mb up. Daarnaast is het de afgelopen weken alleen maar erger geworden, aangezien de download snelheid en ook de Wifi problemen hebben nu, dat was 2 maanden geleden niet zo.

Edit: Ik heb pingplotter geïnstalleerd en een trace uitgezet naar google. Ik zal meerdere traces uitzetten gedurende de dag morgen, vooral als er problemen zijn en dan kijken wat daar uit komt. Zal ze ook hier posten
 
Laatst bewerkt:
Je hebt al zoveel getest en uitgesloten, dat het daar bijna niet meer aan kan liggen.
Maar wel weer frustrerend dat als de monteur langskomt en met zijn eigen laptop test, hij wel de juiste snelheid haalt.
Niet te verklaren...

Omdat je zegt dat het vanaf een bepaalde tijd wel wat beter gaat zou je ook kunnen denken dat jullie coax segment overbelast is. Dat verklaart dan weer niet waarom het bij de monteur wel goed ging, of misschien toeval.

Wellicht kan @Webcare Ziggo nog iets betekenen?
 
Met alle respect voor al je gedane arbeid, maar is het internet signaal niet te sterk waardoor het modem word overbelast. Hierdoor schakelt hij telkens terug. Dus krijg je een zwalkende internet snelheid.
 
Terug
Bovenaan