Geen ethernet meer.

jheijkamp

Forum Gebruiker
Berichten
3
Beste forum gebruikers.

Graag wil ik een probleem met ethernet voorleggen waar ik al dagen mee bezig ben.

Een kennis van mij heeft een tuinhuis 50 meter van de Ziggo modem af waar in het verleden een signaal kabel is heen gebracht. Dit is een kabel met 4 aders. Natuurlijk is deze kabel eigenlijk niet geschikt voor ethernet maar toch heeft dit jaren goed gewerkt. Mijn vermoeden is dan wel op lage snelheid. Een nieuwe kabel ingraven is geen optie. Sinds enkele weken kan plotseling geen verbinding worden gemaakt met de Ziggo router. De kabel gemeten en die is nog steeds goed. Geen sluiting en geen onderbreking. De weerstandswaarde is voor elke ader 2 Ohm. Geen verkeerde waarde voor een signaalkabel van 50 meter. Op de wan poort van de wifi router in het tuinhuis knippert de led om de pakweg halve seconde. Mijn vermoeden is dat dit de onderhandelingssequense is. Dit lijkt dus niet te lukken. Vervolgens de pc rechtstreeks aangesloten op de kabel en ook dan lukt de onderhandeling niet. Vervolgens zelf hard verschillende snelheden ingesteld. Bij 10Mb/s krijg ik een goede stabiele verbinding. De kabel is dus voor deze snelheid goed genoeg. Mijn vraag is dus waarom lukt het de ziggo modem niet om de snelheidsonderhandeling vast te stellen op 10 Mb/s. De wifi router kan het aan (ik heb ook nog 2 andere routers geprobeerd) en de Ziggo router kan ook die 10 Mb/s aan. Bellen met Ziggo gaf geen uitsluitsel. De poorten werken goed werd verteld. Kan het zijn dat de ziggo router niet wil onderhandelen over 10Mb/s? De kennis wil graag WiFi gebruiken maar kan van de WiFi router niet de poort hard op 10 Mb/s zetten. Ik heb enkele routers van mezelf bekeken maar ook die kan ik niet op snelheid vastzetten. Het lijkt er op dat in het lan niets is veranderd en ik vraag me af of er na een update van het Ziggo modem/router iets veranderd is aan de instellingen van de ethernetpoorten.

Dank vast voor het mee denken.

Groet,

Jan
 
10 en 100mbps gebruiken twee paren, 1000mbit 4 paren, 100mbit zou evt kunnen werken. Maar waarschijnlijk is kabel al op het randje
 
4 aders is op z'n best 2 x 2 aders getwist - CAT3 -, en dus niet gecertificeerd voor 100mb/s. het kàn werken, maar daar is dan ook alles mee gezegd. 4 aders kan ook telefoonkabel zijn - 4 aders getwist - en dan werkt er in principe niks. over korte afstand kan het werken, maar 50 meter ???
meeste kans eea te laten werken is beide kanten identiek in te stellen, als het kan 10mb half duplex of full duplex. als dat niet kan beide kanten op auto.
op welke poort van de router sluit je de router aan? WAN of LAN? het kan zijn dat je een kruisverbinding moet maken als hij op de LAN poort zit:
1 -> 3
2 -> 6
3 -> 1
6 -> 2
blijft dat het altijd gewerkt heeft. vreemd.
 
heb je een stroomkabel parallel lopen aan deze utp? en de laatste weken een bierkoelkast aangesloten in de schuur?
dus de ampere's zijn omhoog gegaan...??

wifi router kan ook defect gaan...voeding slecht..kan geen vermogen leveren...etc etc.
 
Al een andere poort op de Ziggo modem/router geprobeert?
Misschien heeft de poort die gebruikt werd door bv bliksem via die internet grondkabel en puls gekregen die e.e.a. heeft verziekt.

Ook al een reset van de Ziggo modem/router gedaan? Eventueel zelfs een reset naar fabrieksinstellingen.
 
Ik had een probleem met een kabel op een ASUS router. Uiteindelijk was het een ssoftware issue: nadat de router van de stroom was (uit het stop contact) deden die laatste 4 het weer.
 
Dag mensen,
Dank voor jullie snelle reacties.

@casperd > 100 Mb/s werkt niet maar dat is niet erg. Ben tevreden met 10Mb/s

@PetervdM > Het probleem is dat zowel de Ziggo modem/router als de router aan de andere kant niet handmatig op snelheid zijn in te stellen. De kabel is een rechte kabel. Dat was ook zo toen het nog werkte. Ik heb zowel de wan als lan poorten geprobeerd.

@ber000000-6 > Nee, er is geen elektrisch apparaat bij gekomen en zeker niet een inductief apparaat. Ook niet in huis. Wat in de grond ligt is geen UTP maar signaal kabel. Die ligt wel parallel maar weet niet op welke afstand. Aan die situatie is ook niets veranderd waardoor de verbinding ineens niet meer zou werken.

@Johnny54 > Ja, ik heb alle 4 de poorten geprobeerd. Ook het resetten van de Ziggo modem/router is gedaan. Ziggo kon me vertellen dat (nadat zij even in het modem hadden gekeken) er niets aan het modem/router mankeert.

@casperd > Ja, Ziggo modem/router is net als de router aan de andere kant > 30 seconden van de spanning af geweest.

Nogmaals dank voor het meedenken. Mocht iemand nog een idee te binnen schieten hou je dan vooral niet in.

Groet,
Jan
 
Je zou kunnen proberen er een (oude) switch tussen te zetten. Dan hoeft de ziggo router niet met het device aan de andere kant te 'praten' maar praat hij met de switch en die verbind met de andere kant. En als dat ook niet lukt, zet de switch aan de andere kant.
Het voordeel van een switch is ook dat je aan de lampjes kunt zien of hij een 10 of 100 mb/s verbinding opbouwt.
 
Hoi Briolet,
Slim, dat had ik nog niet geprobeerd. Sluit ik in ieder geval de Ziggo router uit.
Vrijdag ben ik daar weer en ga het proberen.
 
Maar heb je het ziggo modem ook al naar de fabrieksinstellingen teruggezet? of alleen stroomloos gemaakt en opnieuw opgestart? Bij mij bleef bijv. vorige week de upload de hele tijd knipperen. Stroomloos maken en opnieuw starten hielp niet, maar terug naar de fabrieksinstellingen wel.
 
Terug
Bovenaan