Ervaringen topic Ubee EVW3200 WiFi-modemrouter Ziggo (Deel 2)

Sinds de nieuwe firmware maken mijn Samsung smart TV's en Samsung Home Cinema wel verbinding met UBEE modem maar niet met internet. Zijn er meer die last van dit euvel hebben, en wat is er aan te doen. De helpdesk kan mij niet helpen.

Draadloos of bedraad en krijgen ze wel een ip adres?
 
CeeS: Geen enkel woord over IPv6 in de menus. d.w.z. dat er waarschijnlijk geheel nieuwe firmware moet komen als IPv6 ingevoerd wordt. Of er zouden op magische wijze menus bij moeten komen als IPv6 actief wordt. Dus zeker geen opties zoals op mijn airport om te kiezen welke apparaten met de buitenwereld mogen praten en welke niet.

-----
Wat me wel beter bevalt is dat je geen wachtwoorden in plain tekst kunt lezen als je een backup van de settings wegschrijft.

Een ander foutje wat de 9.9.5005 versie had (de versie die vorig jaar oktober kort aktief was), zit er nog steeds in. Met die versie resette de router zich bij mij om de 2 dagen, en dat lijkt hij nu weer te doen. In elk geval is hij 23 uur geleden spontaan gereset.

Bij 9.9.5005 bleven bij mij de Correctables en Uncorrectables bijna altijd op nul staan. (Als er al een waarde was, dan werd die natuurlijk om de twee dagen gereset). Ook nu heb ik nog nooit iets anders dan 0 gezien. Met de oude 9.9.2009 firmware liep de Correctables bij mij wel langzaam op. De verbinding lijkt dus betrouwbaarder met deze firmware.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij 9.9.5005 bleven bij mij de Correctables en Uncorrectables bijna altijd op nul staan. (Als er al een waarde was, dan werd die natuurlijk om de twee dagen gereset). Ook nu heb ik nog nooit iets anders dan 0 gezien. Met de oude 9.9.2009 firmware liep de Correctables bij mij wel langzaam op. De verbinding lijkt dus betrouwbaarder met deze firmware.
Dit laatste kan ik bevestigen. Ik had binnen de kortste keren miljoenen correctables en een paar duizend uncorrectables. Staan nu na een dag op resp. 271 en 0.:!:
 
Dit laatste kan ik bevestigen. Ik had binnen de kortste keren miljoenen correctables en een paar duizend uncorrectables. Staan nu na een dag op resp. 271 en 0.:!:

Dat is simpel, in de soft/firmware standaard de waarden door x delen (behalve indien <= x) :pompom:
 
Met de oude 9.9.2009 firmware liep de Correctables bij mij wel langzaam op. De verbinding lijkt dus betrouwbaarder met deze firmware.

De conclusie dat de verbinding betrouwbaarder is omdat het aantal correctables niet meer oploopt deel ik niet met je :wink:

Er zit/zat namelijk een oude bug in de firmware die ook al in de EVM3200 (zonder WiFi) zit die ik hier heb. Het blijkt dat het aantal correctables altijd oploopt zodra je de signaal status opvraagt. Er zit blijkbaar een rekenfout in de firmware waardoor het aantal frames wat nodig is om die data op te vragen verkeerd meegerekend wordt. Je kunt dat (met die oude firmware) zien door als je een goede verbinding hebt de status op te vragen, je ziet dan een aantal correctables. Vraag dan nog een keer de correctables op en je ziet dat je dan ongeveer 60 correctables meer hebt. Vraag je 10 keer achter elkaar correctables op heb je er +/- 600 meer, maar doe je bijvoorbeeld 24 uur niets en vraag je de volgende dag de correctables weer op dan heb je er weer 60 extra. Ofwel (bij een goed signaal) lopen de correctables op door het bekijken en niet door het signaal zelf.

Blijkbaar is die bug er nu uitgehaald, maar daardoor is de verbinding niet beter (want die was al goed):wink:
 
Cees, daarom schreef ik ook heel bewust "lijkt" in mijn bericht en geen "blijkt". Ik kan het natuurlijk niet meer verifiëren met oude firmware. Ik dacht dat ze misschien iets met de MTU o.i.d. gedaan hadden, maar het fixen van een simpele optel bug verklaart het natuurlijk ook. :)
 
Overigens heb ik nog een bug in de evm3200 die het aantal correctables bijna oneindig doet oplopen :

ZGQ_OxyMZcEXB_ww3w2_.png
 
Correctables: 9039; Uncorrectables: 1247. 5 dagen en 15 uur online, na zelf een keer gereset te hebben als gevolg van probleemonderzoek voor andere storing. Ik heb in de hele tijd dat ik nu online ben via Ziggo eigenlijk geen problemen ondervonden, ook al heb ik de bovenstaande foutwaarden.
 
Terug
Bovenaan