Eigen modem wanneer mogelijk?


Topicstarter
Topicstarter
cobusr

cobusr

Forum Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2016
Berichten
266
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Daar hebben zij toch niks mee te maken? Niet dat ik wat te verbergen heb, maar hun horen dat gewoon niet te kunnen zien.
Dat is aan mij niet aan hun.
 

Johnny54

Moderator
Lid geworden
18 jan 2003
Berichten
17.533
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
De helpdesk kan de aangesloten apparaten zien, hetzelfde overzicht dat jij kan zien in de modem, maar niet wat er op die apparaten staat.
Ze kunnen geen gegevens van je aan.
 

PetervdM

Forum Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2008
Berichten
493
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
nee, gelukkig niet!! maar dat ligt helemaal aan je eigen beveiliging. als jij open shares hebt oid, is het niet onmogelijk dat ze daar toegang toe hebben. alleen als er een soort van "chinese muur" door het modem loopt ben je veilig, en dat is nu dus niet zo.
alleen daarom al heb ik een eigen router met uitgebreide logging en is alle verkeer encrypted. vertrouwen is goed, controle is beter .....
 

Devil-Strike.net

Quality Member
Lid geworden
20 aug 2002
Berichten
15.836
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Daarom ook altijd eigen router gebruiken(liefst 1 die opensource firmwares kan draaien), dat geeft toch weer een extra firewall laag en dus weer een stukje minder kans om in je netwerk tekomen of meetekijken, daarbij zoveel mogelijk ss(https etc etc)ander gelijke voor het gebruikte programma's.
 

terrestrial

Forum Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2006
Berichten
1.614
Ziggo
Televisie
Gebied
fUPC
Jij hebt het nu over het verkeer dat jouw huis verlaat. Maar een kwaadwillende provider kan nieuwe firmware op de router pushen die ook je interne verkeer monitort.

Dat ligt er aan of er een 2e router achter hebt staan, heb je trouwens zelf geschreven. Maar dat hele afluisteren is allemaal speculatie en onzin, een veiligheidsdienst heeft andere manieren om dit aan te pakken en kwaadwillende gebruiken eerder 1 of ander slecht geconfigureerd IoT apparaat, wifi of het domme gedrag van een gebruiker. (phising, klikken op dingen, malware, etc)

Wat ik eerder vrees is dat providers straks gaan zeggen, wij leveren alleen nog de verbinding maar niet meer gratis het modem en iedereen een modem moet gaan huren zoals KPN nu al wil met de fritzbox die je eerder gratis kreeg bij xs4all. Of je moet er eentje gaan kopen voor 150-250 euro. En dat heeft weer als nadeel dat als er nieuwe technologie of abonnementen komen er een ander modem nodig kan zijn.

Al met gaat dit vooral nadelig zijn voor onze portemonnee en dan hebben we het nog niet over problemen die ontstaan door incompatibiliteit en dan kun je wel denken maar iedereen moet zich aan de standaarden houden maar zelfs al doet een provider dat 100%, dat wil niet zeggen dat een el cheapo fabrikant uit china dat ook doet. Nu krijg je bij de providers een gegarandeerd werkende en geteste oplossing waar vast en zeker ook soms wel eens een bug in zit maar die worden meestal wel opgelost. Wie gaat die problemen oplossen als jij 1 of ander goedkoop kut ding koopt uit China? De support van de providers, gaat nu ook meer geld kosten of ze geven geen support en men moet het zelf uitzoeken wat weer leidt tot een slechtere product ervaring.

Waarom moet alles op de schop vanwege een paar figuren die perse "het gevoel" willen hebben van vrijheid? Want meer dan een gevoel is het niet. En waar eindigt deze onzin?
 
Topicstarter
Topicstarter
cobusr

cobusr

Forum Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2016
Berichten
266
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
china dat ook doet. Nu krijg je bij de providers een gegarandeerd werkende en geteste oplossing

En dat is dus niet waar! de connectbox is helemaal niet goed getest want de problemen vliegen om je oren met dat onding wie een beetje internet wil zal het vast wel werken. Maar als je meer vraagt van je verbinding is dat dus echt wel de zwakste schakel in het hele systeem.
 

terrestrial

Forum Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2006
Berichten
1.614
Ziggo
Televisie
Gebied
fUPC
En dat is dus niet waar! de connectbox is helemaal niet goed getest want de problemen vliegen om je oren met dat onding wie een beetje internet wil zal het vast wel werken. Maar als je meer vraagt van je verbinding is dat dus echt wel de zwakste schakel in het hele systeem.

Leg uit, wat is meer vragen van je verbinding? 10.000 connections voor torrent? Dan kun je kiezen om de connectbox in bridge te zetten en er zelf een dure router achter te hangen. Als modem functioneert die connectbox dus prima. En jij denkt dat mensen straks dure modems gaan kopen, die kopen juist de goedkoopste rommel op een handje vol na die er daadwerkelijk verstand van hebben.
 
Laatst bewerkt:

TFH

Forum Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2008
Berichten
1.942
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fZiggo
Dat ligt er aan of er een 2e router achter hebt staan, heb je trouwens zelf geschreven. Maar dat hele afluisteren is allemaal speculatie en onzin, een veiligheidsdienst heeft andere manieren om dit aan te pakken en kwaadwillende gebruiken eerder 1 of ander slecht geconfigureerd IoT apparaat, wifi of het domme gedrag van een gebruiker. (phising, klikken op dingen, malware, etc)

Wat ik eerder vrees is dat providers straks gaan zeggen, wij leveren alleen nog de verbinding maar niet meer gratis het modem en iedereen een modem moet gaan huren zoals KPN nu al wil met de fritzbox die je eerder gratis kreeg bij xs4all. Of je moet er eentje gaan kopen voor 150-250 euro. En dat heeft weer als nadeel dat als er nieuwe technologie of abonnementen komen er een ander modem nodig kan zijn.

Al met gaat dit vooral nadelig zijn voor onze portemonnee en dan hebben we het nog niet over problemen die ontstaan door incompatibiliteit en dan kun je wel denken maar iedereen moet zich aan de standaarden houden maar zelfs al doet een provider dat 100%, dat wil niet zeggen dat een el cheapo fabrikant uit china dat ook doet. Nu krijg je bij de providers een gegarandeerd werkende en geteste oplossing waar vast en zeker ook soms wel eens een bug in zit maar die worden meestal wel opgelost. Wie gaat die problemen oplossen als jij 1 of ander goedkoop kut ding koopt uit China? De support van de providers, gaat nu ook meer geld kosten of ze geven geen support en men moet het zelf uitzoeken wat weer leidt tot een slechtere product ervaring.

Waarom moet alles op de schop vanwege een paar figuren die perse "het gevoel" willen hebben van vrijheid? Want meer dan een gevoel is het niet. En waar eindigt deze onzin?
Wat een onzin en bangmakerij zeg.
Kijk gewoon naar hoe KPN het gedaan heeft en dan zie je dat het voor de "normale" consument die gewoon het standaard modem neemt niets extra hoeft te kosten. Daar veranderd helemaal niets aan.
Voor de "nerd" die een eigen modem neemt zijn er 2 opties: Of je koopt er zelf een, maar je krijgt er geen support op tenzij je het door KPN geleverde modem aansluit, of je voor 5 Euro per maand een abonnement neemt op de tech-desk. Je kan ook zelfs een luxer modem "huren" waar de techdesk support bij zit.
Maar "Henk en Ingrid (en @terrestrial ) hebben nog steeds de mogelijkheid om tegen dezelfde kosten gewoon het standaard modem te nemen.

Het is namelijk NIET VERPLICHT een eigen modem te nemen, maar het is verplicht om de mogelijkheid te bieden. Dat is iets heel anders.
Ennuh. de modems die Ziggo nu levert... Dat is nou niet echt een fatsoenlijk stukje hardware. Overigens ook gewoon "made in China'.
 

terrestrial

Forum Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2006
Berichten
1.614
Ziggo
Televisie
Gebied
fUPC
Wat een onzin en bangmakerij zeg.

Maar "Henk en Ingrid (en @terrestrial ) hebben nog steeds de mogelijkheid om tegen dezelfde kosten gewoon het standaard modem te nemen.

Nu nog wel want KPN begint pas net met het verhuren, maar dat wil niet zeggen dat ze die Experia boxen eeuwig gratis blijven verstrekken en als er eentje over de dam is volgt de concurrent snel. En begrijp me goed ik zeg niet dat ik zo'n fan ben van dicht getimmerde apparatuur zeker als een provider geen oog heeft voor de wensen van de klant maar anderzijds heb ik ook vaak problemen gezien doordat men slecht en goedkoop spul koopt, juist die gemiddelde Henk en Ingrid hebben geen oog voor kwaliteit.

Kijk naar het hele debacle met Smartphones en SmartTV's, na 2 jaar kappen fabrikanten met de ondersteuning en updates/bugfixes wat schandalig is. Wat voor garantie heb je dat een fabrikant van goedkope modems dat niet doet? Straks zit je met een berg kwetsbare apparaten op je netwerk en dan moeten providers ineens bepaalde apparatuur gaan blokkeren. Dan zijn de rapen ook weer gaar. Verder zie je ook dat dit soort dingen nieuwe ontwikkeling in de weg staan.

Hoe je het ook wend of keert, teveel vrije keuze levert alleen maar gezeik op. Ik geloof meer in een goed en centraal beheerde omgeving.