• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis en bezoek deze site voortaan reclame vrij!

Draytek 2920n compleet snelheidsverlies

Status
Niet open voor verdere reacties.

polarski

Forum Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
8
Hallo,

Allereerst, wat een ontzettend goed initiatief waar echt serieus omgegaan wordt met alle problemen van Ziggo door een ieder.

Ik heb sinds twee weken een alles in een pakket van Ziggo met een maximale downloadsnelheid van 120mbit. Nu zit echter de aansluiting hiervan in de meterkast en mijn kantooropstelling is helemaal op zolder. Ik heb hiervoor de mogelijkheid om een utp-kabel door te trekken naar zolder.

Echter, wanneer ik rechtstreeks mijn utp-kabel van het Ubee modem van Ziggo naar mijn pc verbind (eenvoudig sweex gigabit lan kaartje) met ongeveer 30 meter kabel (is noodzakelijk voor de zolder) dan haalt hij met gemak 118mbit en dus helemaal prima.

Wanneer ik de router er echter tussen zet (een Draytek 2920n - dit omdat ik in de nabije toekomst met een backupverbinding wil gaan werken) dan valt de snelheid helemaal weg. Ik haal dan ongeveer 20mbit (bedraad) en 4mbit wireless. Heb ik op deze router de volledig verkeerde instellingen staan? En zo ja, waar kan ik deze precies vinden? Ik ben niet een complete noob op dit gebied, maar deze router is zo complex dat ik ook niet exact van elke instelling weet waar die voor dient.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, het zou fijn zijn om de router te gebruiken, aangezien er ook wat draadloze laptops tussen zitten en ik dus in de nabije toekomst een 2e verbinding wil aansluiten...
 
Topicstarter
Topicstarter
P

polarski

Forum Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
8
niemand? als iemand een uitgebreidere situatieschets nodig heeft dan hoor ik het graag. ik ben nu nog in staat om eventueel mijn router om te ruilen, of een andere oplossing te kiezen?

heb ook al de homepluggen 200mbps van sitecom gekocht, maar met deze haal ik ook nog maar 10mpbs dus die kunnen ook gelijk weer worden teruggestuurd.

niemand ervaring met draytek?
 

CeeS

Legend (✝ 2016)
Lid geworden
22 sep 2002
Berichten
12.285
Als ik de specificaties op internet bekijk van die router zou hij het makkelijk moeten halen. Hij heeft een gigabit WAN poort, dus dat zou geen probleem moeten geven.

Maar de router heeft wel allerlei geavanceerde instellingen om de bandbreedte te beperken per ip-adres of aansluiting. Het zou dus maar zo kunnen zijn dat die beperking op 20Mbit staat ingesteld standaard en dat je dit dus kun configureren.

Op deze pagina staat daar wat meer info over, je kunt de upload en download in kilobit per seconde instellen en je kunt dit ook helemaal uitschakelen. Wellicht zitten er meer van deze opties in die router, dus ik zou de handleiding eens doorspitten en kijken of je daar uit kunt komen. Ik denk dat als je er zelf niet uit komt, de helpdesk van Draytek je ook wel op weg kan helpen.
 
Topicstarter
Topicstarter
P

polarski

Forum Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
8
draytek

Hi Cees,

Bedankt voor je tip. Ik heb zojuist Draytek gemaild met de complete situatie nog eens uitgelegd. Ben benieuwd naar hun reactie. Als ik hier door geholpen wordt zal ik dit hier nog even posten.
 
Topicstarter
Topicstarter
P

polarski

Forum Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
8
opgelost!

Hallo,

De verbindingsproblemen zijn opgelost. De helpdesk heeft me vrij snel heel goed op weg geholpen. De Draytek heeft een ingebouwde functie waarmee ze op afstand op het router kunnen inloggen en ze alle instellingen na kunnen kijken. Ze konden echter ook geen zaken vinden die niet goed ingesteld konden worden. Wel hebben ze me de beta-versie van hun nieuwe firmware toegestuurd en ik heb deze geinstalleerd. Hierna was alles weer helemaal zoals het hoort en kan ik weer met 90+mbps internetten. Helemaal blij en complimenten voor Draytek.
 
Topicstarter
Topicstarter
P

polarski

Forum Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
8
mmm... misschien toch nog eens met de helpdesk verder mailen dan, ze zijn in ieder geval vakkundig aan hun mails te merken (wel weer eens wat anders dan de meeste helpdesks).
 

CeeS

Legend (✝ 2016)
Lid geworden
22 sep 2002
Berichten
12.285
mmm... misschien toch nog eens met de helpdesk verder mailen dan, ze zijn in ieder geval vakkundig aan hun mails te merken (wel weer eens wat anders dan de meeste helpdesks).

Wat voor resultaten haal je nu dan op https://speedtest.ziggo.nl bekeken over een aantal verschillende tijden gedurende de dag en avond ?
 
Topicstarter
Topicstarter
P

polarski

Forum Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
8
denk nu gemiddeld 70 mbits (als ik dus rechtstreeks draad van modem naar pc heb dan haal ik inderdaad wel 119 mbits), al ben ik al reuzeblij dat het niet meer de 20 mbits was van voor de upgrade van de nieuwe betaversie firmware voor deze draytek router.
 
Topicstarter
Topicstarter
P

polarski

Forum Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
8
op de andere pc (de betere) doet die inmiddels zo'n 90mbits gemiddeld. het schommelt een beetje tussen de 95 en de 85. is dit acceptabel? (rechtstreeks op het modem haal ik dus altijd 119mbit).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.