De telefonische bejegening van Ziggo

Status
Niet open voor verdere reacties.
u "maakt oud" ....

"jij" daarentegen zet je op hetzelfde niveau...
 
In face to face ben ik ook nogal van jij, alhoewel ;ik op leeftijd ben dat u normaler wordt. Maar van joviale sub-dertiger die belt namens Ziggo, ,heb ik zoiets van " zeg maar u hoor".
 
Altijd beginnen met U zeg ik, je kun je al sneller belazeren dan U.
Dus geen ouwe jongens krentenbrood, vriendelijk maar wel op afstand, anders wordt er sneller een loopje met je genomen.
 
Persoonlijk vind ik dit nog irritanter, het standaard les 1 helpdesk; 'goed dat je het aangeeft' of 'dat vind ik vervelend om te lezen' en meer van die "meelevende" reacties.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjah
Wellicht heb ik dan nog een ouderwetse opvoeding genoten maar ik heb geleerd mensen met u aan te spreken, mochten mensen zelf aangeven om liever met jij aan gesproken te worden, dan pas doe ik dat en niet eerder.

+1. Toen ik in mijn jeugd 2 Belgische kinderen tegenkwam, zeiden de ouders ook u tegen ze en de kinderen richting mij. U hoort gewoon als je iemand niet kent.
 
Taal en omgangsvormen zijn dynamisch. Wat vroeger netjes was kan nu wel als vreemd worden ervaren. Respect zit niet zo zeer in u/jij, maar meer in hoe je iemand behandelt. Het grappige is dat ik niet per se met u aangesproken wil worden, maar ik doe het zelf wel bij iemand die een stuk ouder is. Eigenlijk maak ik me er niet druk om. Ik vind groftaalgebruik eerder storend.
 
De taal veranderd nu eenmaal, over een aantal jaar is "U" niets meer dan een letter uit ons alfabet, sowieso al raar een losse letter uit het alfabet te gebruiken als aanspreekvorm.

Iemand met "U" aanspreken is ook meer denigrerend.

Ik vind het prima dat er kritiek is op de bejegening. Vodaphone-Ziggo kiest voor die bepaalde manier en dan kunnen ze kritiek verwachten. Een volwassen bedrijf doet er wat mee.
Zo ben ik het zat om regelmatig die vragen te moeten beantwoorden of ik hun bedrijf zou aanraden bij familie en vrienden. Nou mooi niet, die zijn mans genoeg om eigen keuzen te maken!

Vodaphone-Ziggo bestaat helemaal niet, dis die hoeven niks. Ze bestaan niet eens

+1. Toen ik in mijn jeugd 2 Belgische kinderen tegenkwam, zeiden de ouders ook u tegen ze en de kinderen richting mij. U hoort gewoon als je iemand niet kent.

Dit hoort helemaal niet, dit is denigrerend
 
Ik kan het wel begrijpen, maar zelf heb ik er totaal geen problemen mee.(zeg zelf wel u tegen onbekende mensen)
De keren dat ik de helpdesk nodig had, maar dat is wel een hele tijd terug werd ik keurig te woord gestaan.
Als men onbeschoft is en u zegt heb ik liever dat ze je zeggen en vriendelijk zijn.
 
In België is "U" niet eens een beleefdheids vorm. In Nederland is dat het alleen voor de ouderwetsen. Het gebruik van "U" is om iemand te kleineren/denigreren.
 
In België is "U" niet eens een beleefdheids vorm. In Nederland is dat het alleen voor de ouderwetsen. Het gebruik van "U" is om iemand te kleineren/denigreren.

Volgens de etiquette wordt eenieder geacht om een ander met u aan te spreken, totdat een van beiden het initiatief neemt aan te geven dat het niet langer noodzakelijk is aangesproken te worden met u en/of met mijnheer of mevrouw. Het is de oudere of hogere in rang die daartoe het initiatief neemt. en voor de Belgen geldt Gij ipv U
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan