S
superiorgg
Huidige Connect Box is hier nu 9 dagen operationeel. De vorige functioneerde dramatisch slecht: herhaaldelijk verlies aan upstream kanalen met vaak als gevolg storingen in het retoursignaal op de telefoonverbinding.
Na een bemoedigende start met maar weinig T3 time errors stel ik de laatste dagen vast dat er in de netwerk historie meldingen staan met critical T3 warnings. Gemiddeld 1 à 2 per dag, nog niet dramatisch in vergelijking met mijn vorige CB.
Dit viel overigens te verwachten. Ik kan het namelijk niet los zien van de al vanaf het begin van de uitrol (zo'n 2 jaar geleden) van dit modem bekende problemen met de Intel Puma 6 chipset. Die problemen waren ook bekend bij Ziggo, maar ze hadden blijkbaar al dermate grote hoeveelheden Connect Boxen besteld dat ze liever de klanten opzadelden met een instabiele modem dan een miljoenverlies te lijden.
Onlangs kwam ik er via dit forum achter dat Ziggo vanaf het najaar een uitrol heeft gepland van een nieuwe modem, de Arris TG2492LG-ZG, momenteel nog in beta testfase. Het plan en handelwijze van Ziggo is naar mijn mening verwerpelijk, want ook deze Arris heeft die inmiddels beruchte Intel Puma 6 Chipset aan boord. Hier lijkt mij het spreekwoord 'een ezel stoot zich niet een tweede keer aan dezelfde steen' zeer toepasselijk.
Het ziet er dus naar uit dat we de komende jaren nog niet verlost zijn van Ziggo modems met een inferieure kwaliteit tenzij de overheid ingrijpt en ons als klanten een vrije productkeuze toestaat, net zoals bijvoorbeeld in Groot Brittannië.
Zolang in de netwerk status de status netwerkverbinding + telefonie (Tel1) in het groen blijft, heb ik persoonlijk geen last van deze critical warnings. Voor de gamers onder jullie ligt dat helaas heel anders.
Netwerk historie
[TBODY] [/TBODY]
Tijd Prioriteit Omschrijving [TBODY] [/TBODY]
30-07-2017 04:32:20 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:149:f0;CMTS-MAC=00:a2:89:26:56:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 29-07-2017 17:04:21 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:149:f0;CMTS-MAC=00:a2:89:26:56:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 28-07-2017 17:36:53 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:1
9:f0;CMTS-MAC=00:a2:89:26:56:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;28-07-2017 06:13:35 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:149:f0;CMTS-MAC=00:a2:89:26:56:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Bij mij zijn de T3 error's weer terug gekomen :-(.