• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je nu gratis om zelf berichten te kunnen plaatsen!

Coax kabel versus binnenkomend signaal


ReinderDude

Forum Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2018
Berichten
6
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Ik heb in mijn huidige huis reeds 3 jaar internet van Ziggo. De vorige eigenaar heeft in de meterkast een centraal punt gecreëerd waar alle kabels naar alle kamers samenkomen. Helaas is dit niet de plek waar het aansluitpunt van Ziggo zit. Dat zit aan de andere kant van het huis. Dat betekent dat ik een flinke overbrugging heb van het aansluitpunt naar de meterkast. De plek van het aansluitpunt is erg onhandig om de modem te zetten. Gelukkig loopt er vanaf dat punt een coax-kabel naar de meterkast. Ik denk dat deze in de orde van 15m is. Ik weet dat er meestal staat dat 10m zo'n beetje de max voor coax is, maar het heeft altijd goed gewerkt. In de meterkast staat de modem (in bridge modus) en de aparte router. Nu blijkt recentelijk dat mijn downloadsnelheid via de speedtest van Ziggo nog maar zo'n 10 Mbps is waar deze 200 Mbps zou moeten zijn (uiteraard bekabeld gemeten). Deze snelheid is in het verleden zeker 120 Mbps geweest toen dat ook de max was van het abonnement. De uploadsnelheid is wel ok, namelijk 20 Mbps zoals mijn abonnement ook aangeeft. Als ik de modem verplaats naar de plek dichtbij het aansluitpunt met een korte coax kabel (1,5 m) dan haal ik de 200 Mbps wel. Dus het lijkt erop dat de lange coax opeens niet meer volstaat. Ik heb de aansluitstekkers van de coaxkabel gecontroleerd en zelfs vervangen maar dat verandert niets aan de snelheid.

Als ik echter ook kijk naar de signaalsterkte die het modem binnenkrijgt dan lijkt deze ook in de situatie dichtbij het aansluitpunt erg zwak.

Gebundelde downstream-kanalen (dichtbij aansluitpunt)

Kanaal

Frequentie (Hz)

Power (dBmV)

SNR (dB)

Modulatie

Kanaalnummer

1

418000000

-15

34

256qam

33

2

426000000

-15

34

256qam

34

3

434000000

-14

34

256qam

35

4

442000000

-14

34

256qam

36

5

450000000

-14

34

256qam

37

6

458000000

-14

34

256qam

38

7

274000000

-19

30

256qam

49

8

282000000

-21

29

256qam

50

9

290000000

-20

30

256qam

51

10

298000000

-19

30

256qam

52

11

306000000

-19

31

256qam

53

12

314000000

-18

31

256qam

54

13

322000000

-18

31

256qam

55

14

330000000

-17

32

256qam

56

15

338000000

-16

32

256qam

57

16

346000000

-15

33

256qam

58

17

354000000

-16

33

256qam

59

18

362000000

-16

33

256qam

60

19

370000000

-17

33

256qam

61

20

378000000

-16

32

256qam

62

21

386000000

-16

33

256qam

63

22

394000000

-16

33

256qam

64

23

402000000

-15

34

256qam

65

24

410000000

-15

34

256qam

66
[TBODY] [/TBODY]

In de situatie met de lange coax-kabel is dit het beeld:

Gebundelde downstream-kanalen (ver van aanlsuitpunt)
Kanaal Frequentie (Hz)Power (dBmV)SNR (dB)ModulatieKanaalnummer
1386000000-1832256qam63
2418000000-1633256qam33
3426000000-1633256qam34
4434000000-1633256qam35
5442000000-1533256qam36
6450000000-1632256qam37
7458000000-1732256qam38
8274000000-2228256qam49
9282000000-2326256qam50
10290000000-2327256qam51
11298000000-2128256qam52
12306000000-2029256qam53
13314000000-1930256qam54
14322000000-1931256qam55
15330000000-1831256qam56
16338000000-1831256qam57
17346000000-1732256qam58
18354000000-1732256qam59
19362000000-1732256qam60
20370000000-1732256qam61
21378000000-1831256qam62
22394000000-1831256qam64
23402000000-1732256qam65
24410000000-1732256qam66
[TBODY] [/TBODY]

Mijn idee is dat het signaal van Ziggo zwakker is geworden waardoor het nog wel goed werkt als je dichtbij de modem plaatst maar bij verderaf er nu teveel storing optreedt waardoor de snelheid naar beneden keldert. Er is namelijk verder niets verandert ten opzichte van voorheen waarbij ik wel hoge snelheden haalde.

Voordat ik nu alles ga ombouwen om de modem dichtbij het aansluitpunt te krijgen (waar ie dan midden in de kamer staat op een plek waar mijn 3 en 1 jarige spelen) is mijn vraag of deze signaalwaarden "normaal" zijn als het gaat om die dicht bij het aansluitpunt en of de afname van de signaalwaarden bij verderaf de oorzaak zijn van de verslechterde snelheid. Let wel alles doet het wel gewoon, alleen niet met de juiste snelheid. Ook vraag ik mij af waarom up wel 20Mbps gehaald wordt in beide situaties en down totaal niet.

Lang verhaal maar ik hoop dat iemand kan helpen in de analyse van dit probleem.
 

Johnny54

Moderator
Lid geworden
18 jan 2003
Berichten
19.102
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Die signaal waarden zijn slecht. Te zwak en te lage SNR.
Zit er op de originele Ziggo aansluiting een splitter? Ja, dan haal die er eens tussen uit en kijk dan naar de signaal waarden.
Nog steeds slecht, dan Ziggo bellen en modem uit laten lezen.
Het kan met modem zoals hij normaal aangesloten is, maar Ziggo zal willen dat je hem op de originele aansluitpunt van Ziggo aansluit,
 
Topicstarter
Topicstarter
R

ReinderDude

Forum Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2018
Berichten
6
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Ja er zit een splitter op, maar de coax-kabel zit tussen het aansluitpunt en de splitter. Ik kan de modem toch niet rechtstreeks op het aansluitpunt aansluiten? Daar zit een gewone coax-kabel aansluiting op en niet zo'n data aansluiting met zo'n schroefdraad.
 

Johnny54

Moderator
Lid geworden
18 jan 2003
Berichten
19.102
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Zat er bij het installatiepakket geen passende kabel. of een verloopstukje van IEC op F connector?
 

Knurk

Forum Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2011
Berichten
690
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Dat signaal is echt minimaal 10dBmV te zwak inderdaad. Dus er is iets mis met de splitter, modem, het AOP of het signaal van buitenaf. Zoals Johnny al zei even de signaalwaardes lezen direct op het AOP. Voor een goed signaal moet de sterkte tussen de -7dBmV en 7dBmV zitten.
 

Dynabite

Forum Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2013
Berichten
682
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Met een andere kortere coax werkt het wel goed, en met die langere had het in het verleden goed gewerkt.

Misschien is die langere coax gewoon niet goed meer (breukje?)
 

Knurk

Forum Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2011
Berichten
690
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Het kan wel werken op de korte kabel maar het signaal is nog steeds veel te zwak, ook als je het verschil bekijkt met de lange kabel lijkt deze lange kabel niet voor disproportioneel veel meer verlies te geven. Het is geen ideale situatie maar ik zou het probleem in dit geval niet bij de lange coax zoeken.
 

breen1969

Product Tester
Lid geworden
18 okt 2006
Berichten
2.502
Uitsluiten van dingen is altijd een goed advies. Een splitter kan niet goed zijn, of de coax kabel. Soms kan corrosie komen te zitten op de connectors.
 

AFCA 0575

Product Tester
Lid geworden
21 sep 2012
Berichten
2.720
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
hoe lang licht de coax kabel er al en hoe licht die wat dat heeft ook van invloed.
los in kruipruimte als die er is.(corrosie)
helemaal in buis.
los over het plafon, ouder huis.