• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis en bezoek deze site voortaan reclame vrij!

Client box ellende


Kasper1985

Forum Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2007
Berichten
136
Ik heb sinds de start dat het werd aangeboden een client box in de slaapkamer. Dit is een hele tijd goed gegaan maar af en toe dan verloor de client box de verbinding met de hoofdbox.

Sinds enkele tijd is het echter continu om de 2-3 minuten kijken (soms ook een stuk langer en dan weer 2-3 minuten) springen de foutcodes in beeld. De laatste tijd met name foutcode 8099 maar ook een melding over dat de box geblokkeerd is.

De aansluit situatie was altijd met MoCa omdat dit door UPC werd aangeraden omdat het het stabielste zou zijn. Ik heb speciaal hiervoor een kabel naar de slaapkamer getrokken van Hirschman de cocoa x in ieder geval een nieuw "model"kabel die 4x afgeschermd is tegen 4G signaal.

Inmiddels zijn er al een tigtal UPC/Ziggo monteurs geweest die allerlei zaken hebben vervangen waaronder splitters en connectoren maar ook heeft een aannemer de groene kabel vervangen die binnenkomt bij mijn onderburen en naar boven loopt.

De splitter is geplaatst door de laatste Ziggo monteur en deze heeft ook het AOP vervangen voor een meterkast exemplaar omdat hij in het oude AOP lekstroom had gemeten.

Op de splitter zitten 3 coax kabels 2 naar de resp. horizon boxen en 1 voor het modem.

Bijwijze van troubleshoot heb ik vanmiddag de coax kabel losgekoppeld de boel aangesloten met UTP, dit wel middels homeplugs door het gebrek aan een UTP kabel naar de plek waar de client box staat (daar ligt wel UTP maar die is gereserveerd voor het thuis netwerk wat ik gescheiden hou van de Horizon).

Echter dit gaf hetzelfde probleem (de homeplugs zijn van Belkin en dragen de marketing term gigabit wat natuurlijk in de praktijk onzin is). Dit is dus ook niet echt een oplossing.

Wat ik raar blijf vinden is waarom het MoCa verhaal niet werkt. Toen ik de eerste keer een medewerker "special care"van UPC sprak vertelde die dat MoCa juist uitermate geschikt is voor dit doel. Het zou zich namelijk niks aantrekken van splitters en dergelijke en eigenlijk zelfs bij minimaal signaal al goed functioneren.

Nu voel ik me dus een beetje bekocht. Blijkbaar is er IETS in mijn woning wat MoCA tegen houdt en ben ik nu dus gedwongen om een 2e UTP kabel te trekken om gebruik te kunnen maken van zaken als 'kijken vanaf begin'. Want ik zou het geen probleem vinden om terug te gaan naar een CI+ maar dat begin gemist vind ik toch wel een kekke functie. Daarbij is maar de vraagt of zo'n CI+ module wel gaat werken als er iets mankeert aan de bekabeling naar de slaapkamer (of splitter)

Kortom is er iemand met verstand van MoCA die me kan aangeven wat ik nog kan proberen aan zaken om te kijken of dit nog te verbeteren valt. Het lijkt me dat omdat ik lange tijd gewoon continu normaal beeld heb gehad er misschien iets is dat stoort ondanks de dikke schielding van mijn kabels.

De helpdesk heeft maar weer een monteur gestuurd die komt woensdag. Echter in mijn ervaring hebben die mannen van Guidion vaak de ballen verstand ervan en lullen ze maar slap zoals "Hirschman is onzin" "F-connector pluggen zijn slecht dat is de reden dat ze die niet gebruiken" tot en met "de enige manier waarop Horizon client boxen kunnen functioneren is als de Horizon gateway als kabel modem dient, dus die losse modem moet weg anders gaat het nooit werken". Er was er eentje die zonder pardon de tv van de muur trok zonder deze los te schroeven om de coax kabel eruit te halen.

Ik heb dus eerlijk gezegd meer vertrouwen in de mensen hier op het forum dan in Ziggo en de Guidion maffia en hoop dat iemand me kan helpen.

Kasper
 

CreativeS

Forum Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2011
Berichten
15.672
Ziggo
Geen Producten
Kasper1985 zei:
tot en met "de enige manier waarop Horizon clientboxen kunnen functioneren is als de Horizon gateway als kabel modem dient, dus die losse modem moet weg anders gaat het nooit werken".
Ik wil niet zeggen dat het de enige manier is dat het functioneert, maar het is wel de makkelijkste en handigste manier om de Horizon Extrabox te laten functioneren als het modemgedeelte van de Horizonbox ook actief is. Overigens hebben we hier tijdens de test 2 Extraboxen via UTP in gebruik gehad en dat werkte (op wat aanloopproblemen) verder prima. Nu slechts een enkele Extrabox en dat werkt als een zonnetje. Meeste problemen die ik hier lees hebben toch wel betrekking op verbindingsproblemen bij MoCa. Splitters die wel degelijk roet in het eten gooien omdat bepaalde frequenties niet doorgegeven worden. Retourgeschikt? Splitter of versterker? MoCa luistert heel erg nauw.
 
Topicstarter
Topicstarter
K

Kasper1985

Forum Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2007
Berichten
136
De DHCP server gebruiken van de Horizon is voor mij gewoon geen optie. Ik ga niet mijn online veiligheid in de handen leggen van de firmware van de kabelmaatschappij.

Het is jammer dat de Horizon niet gewoon z'n clients kan aansturen in een bestaand thuis netwerk met een andere router. Dat zal wel weer met DRM ed te maken hebben maar toch blijft het jammer. Je moet dus 2 gescheiden netwerken opzetten als je met UTP wilt verbinden want ik heb begrepen (in een ander draadje hier) dat VLANS ook geen optie is. Dat zou nog over 1 kabel kunnen namelijk. Ik kan VLANS opzetten in mijn router.

Kasper
 

joss

Forum Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2015
Berichten
35
Bij mij werkt MoCA prima, terwijl ik een aparte modem heb. De aansluiting van de extra box loopt bij mij via een Hirschmann GHV 41MX versterker: Coax van AOP naar ingang versterker, op de uitgangen resp. Horizonbox, TV beneden, extra Horizonbox boven, 2e TV boven. Het was even een investering, maar het werkt hier vrijwel probleemloos.
 

kerby

Forum Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2011
Berichten
795
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
hier werkt de client icm horizon en los modem ook prima over MoCa.
het enige wat ik kan bedenken is om de 3-weg splitter te vervangen door twee 2-weg splitters, en de hzn en client op één splitter te zetten. maar misschien is dat al geprobeerd?
 

CreativeS

Forum Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2011
Berichten
15.672
Ziggo
Geen Producten
@joss

En daar doelde ik tussen de regels ook op. Ik heb aardig wat berichten gelezen waarbij men tierend te keer ging over die Extrabox en later bleek het toch weer een splitter of versterker van mindere kwaliteit te gaan die roet in het eten gooide.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Topicstarter
Topicstarter
K

Kasper1985

Forum Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2007
Berichten
136
Hartelijk dank voor de reacties allemaal. De splitter is geinstalleerd door een techneut van Ziggo zelf (tot 3 keer toe door verschillende monteurs omdat ze de apparatuur van hun voorganger bleven afkraken).

Een versterker heb ik meerdere malen over gecheckt bij de monteurs maar die zeiden allemaal dat dat niet nodif was. Het gaat om een appartement op de 1e etage van 1 verdieping. De kabels zijn dus wel aan de lange kant maar een versterker zou (volgens de monteurs, zowel binnen als buiten als "netwerk" monteurs) overkill zijn met het risico dat de hoofdbox teveel signaal zou krijgen.

Nou las ik ergens iets over dat de splitter moca geschikt moet zijn en kan ik me voorstellen dat de monteur die hier in mei is geweest niet zo'n splitter bij zich had omdat moca toen nog vrij nieuw was bij ziggo.

Het zou dus alsnog kunnen dat het aan de splitter (1 ingang,3 uitgangen f-connector) ligt?

Kasper
 

Devil-Strike.net

Quality Member
Lid geworden
20 aug 2002
Berichten
15.815
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Kasper1985 zei:
Wat ik raar blijf vinden is waarom het MoCa verhaal niet werkt. Toen ik de eerste keer een medewerker "special care"van UPC sprak vertelde die dat MoCa juist uitermate geschikt is voor dit doel. Het zou zich namelijk niks aantrekken van splitters en dergelijke en eigenlijk zelfs bij minimaal signaal al goed functioneren.
Daar maakt die webcare een domme fout, aangezien splitters/verstekers juist moca signaal tegenhoud, zeker oudere versterkers/splitters. Daarbij moet je ook rekening houden dat alle splitters wcd's versterkers maar tot 1000Mhz gaan en moca tot 1650Mhz kan gaan, en aangezien ziggo onder de 890Mhz voor dtv/analoog/inet gebruikt zal moca proberen boven de 890Mhz tezitten, met rare dingen tot gevolg aangezien dus vele splitters/versterkers maar tot 1000Mhz werken.
 
Topicstarter
Topicstarter
K

Kasper1985

Forum Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2007
Berichten
136
Kijk! Dit soort info zocht ik dus!

Hebben de "installatie" monteurs van Guidion/Ziggo tegenwoordig standaard moca geschikte splitters bij zich? Vind het niet erg om ervoor te betalen als het nou eindelijk maar een keer opgelost wordt.

Iemand hier ervaring met de splitters die die monteurs bij zich hebben?

Kasper
 

Devil-Strike.net

Quality Member
Lid geworden
20 aug 2002
Berichten
15.815
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
@Kasper1985 Dat durf ik je niet tevertellen, maar de meeste splitters wcd's gaan tot 1000Mhz, en denk dat die monteurs soort gelijk spul bij zich heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator: