• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis en bezoek deze site voortaan reclame vrij!

CI module, haperend beeld en geluid bij Rtl4, 5, 7


rieme270

Forum Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2015
Berichten
2
Ik heb last van haperend beeld en geluid op Rtl4, 5, 7.
Bij gebruik van Ci module.
Ontdekte dat steeds na plm 64 seconden de storing optrad, blokkerig beeld en wegvallend geluid gedurende een kort moment. Na plm 64 seconden opnieuw.
Wanneer ik de mediabox op dezelfde tv aansluit is de ongvangst storingsvrij. Ook de test op de mediabox van het signaal geeft aan dat het signaal ok is.
Wat kan de oorzaak van het probleem zijn?
 

tichel

Forum Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2010
Berichten
1.592
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Na het afschakelen van de analoge tv worden de frequenties aangepast.
Ik weet niet zeker of dat in de hele fUPC regio Heerenveen al gebeurd is.
Ik zag wel een melding uit Heerenveen zelf.
In 4 andere fUPC regio's zijn de freqenties gelijk.
ts 2101. 458 MHz. 4_RTL 4 HD, 5_RTL 5 HD, 423_FOX Sports 3 HD, 56_WDR
ts 2112. 290 MHz. 7_RTL 7 HD, 982_Disney Channel, 57_NDR, 12_RTL Z HD, 950_ARD
. is er ook storing op de andere zenders op dezelfde frequentie?
. gebruik je een Chromecast?
. . Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/63668372#63668372
 

Eduard08

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2008
Berichten
3.395
Ik heb last van haperend beeld en geluid op Rtl4, 5, 7.
Bij gebruik van Ci module.
Ontdekte dat steeds na plm 64 seconden de storing optrad, blokkerig beeld en wegvallend geluid gedurende een kort moment. Na plm 64 seconden opnieuw.
Wanneer ik de mediabox op dezelfde tv aansluit is de ongvangst storingsvrij. Ook de test op de mediabox van het signaal geeft aan dat het signaal ok is.
Wat kan de oorzaak van het probleem zijn?
Even alle zenders opnieuw inlezen kan nooit kwaad.

Het verschijnsel herken ik.
Het digitale signaal is mogelijk nogal aan de zwakke kant. De Mediabox heeft kennelijk wel een gevoeligere ontvangst dan de ontvangstmodule in uw TV.

Gebruikt u bij die wisseling tussen module en Mediabox dezelfde coax toevoerkabel door het hele huis? Welke kwaliteit heeft die kabel tussen uw aansluitpunt (AOP) in de meterkast en uw TV? Die van KabelKeur is geschikt voor Ziggo.

Ik weet ook niet welke kabelafstand er is tussen uw AOP en de plek waar de tv staat.

Koppelstukken en verouderde (dunne) coax zijn storingsgevoelig en zwakken de ontvangst af.
Het digitale signaal bestaat uit "pakketjes" (pulsen met een bepaalde tijdsduur) en u geeft aan dat
op vaste momenten (64 seconden) die "puls" te zwak blijkt.

Er zijn daarom 2 opties:
1. bekabeling nagaan en moet voldoen aan de beste eisen voor kabel tv, bijvoorbeeld:

Hirschmann 4G KOKA 9 TS kabel.

2. Koop een goede (bv Hirschmann) kabel tv versterker voor in de meterkast, indien de coax kabel al de juiste kwaliteit heeft.

Koppelstukken tussen coax kabel zwakken het signaal af. Ook die kunnen ervoor zorgen dat het signaal om de 64 seconden onder de minimaal vereiste sterkte duikt en dus blokken veroorzaken.
 

freeewillie

Forum Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2006
Berichten
2.907
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
rieme270 en van tv kan je ook kwaliteit signaal opvragen ik moet eerst bij mijn samsung op de 4 gekleeurde puntjes ab klikken dan kom het menu waar ik het kan opvragen
 

rveeloo

Forum Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2010
Berichten
195
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Na het afschakelen van de analoge tv worden de frequenties aangepast.
.....
. gebruik je een Chromecast?
. . Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/63668372#63668372
Dank u, dank u dank u!
Ook ik heb storing op de RTL zenders na afschakeling van het analoge signaal op 22 september.
Heb inmiddels veel dingen vervangen/gecontroleerd maar zonder resultaat. Ook na het onderhoud, hier op 19 oktober, geen verandering.
De "stoorzender" was in mijn geval dus de Chromecast....... Deze verwijdert en de storing lijkt verdwenen!
Nu alleen nog een oplossing om de Chromecast te kunnen blijven gebruiken......