erikvanderzee
Forum Gebruiker
- Berichten
- 2
- Internet
- Ziggo
- Digitale TV
- Ziggo
Goedemiddag,
Ik ben al jaren klant bij Ziggo. Naar tevredenheid. Ik heb mij de afgelopen tijd verdiept in privacy.
Ook in relatie tot de documentaires over Snowden enz. Ik zit niet echt te wachten op een surveillance state.
Daarom wil ik mijn privacy zo goed mogelijk gaan beschermen en daar hoort ook een internet provider bij die mijn privacy serieus neemt.
Als ik de privacy policy van Ziggo lees krijg ik totaal geen antwoord op mijn vragen inzake de opslag van gedragsgegevens / verkeersgegevens. Het gaat me specifiek om het opslaan door Ziggo van de websites en ip adressen die ik bezoek.
Ik wil daarom graag van Ziggo weten of:
1. Ziggo de websites die ik bezoek en de ip adressen waarmee mijn apparaten connectie leggen nu wel of niet opslaat? (ongeacht reden)
2. Voor hoe lang Ziggo deze gegevens opslaat?
3. Wat ik daar als klant aan kan doen? Kunnen de gegevens onder punt 1 dit voor mij worden verwijderd? Zo ja, hoe?
Hier wat punten die nogal onduidelijk zijn in de privacy policy om context te geven voor bovenstaande vragen:
- De privacy policy verwijst inzake opslag van verkeersgegevens naar een telecomwet die niet meer van toepassing / geldig is. Deze is in 2015 buiten werking getreden. Vervolgens zijn in de media zijn veel artikelen te vinden dat Ziggo en andere telecomaanbieders in 2015 per direct zijn gestaakt met het registeren van verkeersgegevens mbt de wet Wbt. Via het Telecom Agentschap wordt duidelijk dat ze ook oudere gegevens verwijderd hebben. Mooi denk je dan. Echter verwijst de privacy anno 2019 dus nog steeds naar een buiten werking gestede wet waarin staat dat verkeersgegevens 6 maanden moeten worden opgeslagen.
- Tevens staat er in de privacy policy dat Ziggo verkeersgegevens zal opslaan voor bedrijfsdoeleinden voor zo lang ze dat nodig hebben. Dat is erg vaag. Dat kan dus voor eeuwig zijn. Weinig transparant richting klanten vind ik. Ook staat erin dat Ziggo informatie zal delen met politie en justitie als ze daarom vragen. Hoe correspondeert dit alles nu eigenlijk met eerdere berichten in de media dat het verzamelen van verkeersgegevens zou staken. Blijkbaar kan je nog steeds voor andere doeleinden alsnog dezelfde informatie verzamelen. Althans zo interpreteer ik het.
Bovenstaande bij elkaar genomen vind ik het als klant allemaal maar zeer verwarrend. Staken met opslaan voor een buiten werking gestelde wet, maar er in 2019 nog wel naar verwijzen in je privacy policy? En Ziggo meldt dat ze verkeersgegevens van klanten wel opslaan voor bedrijdsdoeleinden en ze ook worden gedeeld met politie en jusititie indien nodig. Het lijkt allemaal nauwelijks met elkaar te corresponderen.
Ik zou daarom heel graag een antwoord willen van Ziggo op bovenstaande vragen 1 t/m 3. Ik ben benieuwd hoe het nu echt in elkaar zit en met name wat er nu wel en niet opgeslagen wordt.
Alvast hartelijk dank!
Erik
Ik ben al jaren klant bij Ziggo. Naar tevredenheid. Ik heb mij de afgelopen tijd verdiept in privacy.
Ook in relatie tot de documentaires over Snowden enz. Ik zit niet echt te wachten op een surveillance state.
Daarom wil ik mijn privacy zo goed mogelijk gaan beschermen en daar hoort ook een internet provider bij die mijn privacy serieus neemt.
Als ik de privacy policy van Ziggo lees krijg ik totaal geen antwoord op mijn vragen inzake de opslag van gedragsgegevens / verkeersgegevens. Het gaat me specifiek om het opslaan door Ziggo van de websites en ip adressen die ik bezoek.
Ik wil daarom graag van Ziggo weten of:
1. Ziggo de websites die ik bezoek en de ip adressen waarmee mijn apparaten connectie leggen nu wel of niet opslaat? (ongeacht reden)
2. Voor hoe lang Ziggo deze gegevens opslaat?
3. Wat ik daar als klant aan kan doen? Kunnen de gegevens onder punt 1 dit voor mij worden verwijderd? Zo ja, hoe?
Hier wat punten die nogal onduidelijk zijn in de privacy policy om context te geven voor bovenstaande vragen:
- De privacy policy verwijst inzake opslag van verkeersgegevens naar een telecomwet die niet meer van toepassing / geldig is. Deze is in 2015 buiten werking getreden. Vervolgens zijn in de media zijn veel artikelen te vinden dat Ziggo en andere telecomaanbieders in 2015 per direct zijn gestaakt met het registeren van verkeersgegevens mbt de wet Wbt. Via het Telecom Agentschap wordt duidelijk dat ze ook oudere gegevens verwijderd hebben. Mooi denk je dan. Echter verwijst de privacy anno 2019 dus nog steeds naar een buiten werking gestede wet waarin staat dat verkeersgegevens 6 maanden moeten worden opgeslagen.
- Tevens staat er in de privacy policy dat Ziggo verkeersgegevens zal opslaan voor bedrijfsdoeleinden voor zo lang ze dat nodig hebben. Dat is erg vaag. Dat kan dus voor eeuwig zijn. Weinig transparant richting klanten vind ik. Ook staat erin dat Ziggo informatie zal delen met politie en justitie als ze daarom vragen. Hoe correspondeert dit alles nu eigenlijk met eerdere berichten in de media dat het verzamelen van verkeersgegevens zou staken. Blijkbaar kan je nog steeds voor andere doeleinden alsnog dezelfde informatie verzamelen. Althans zo interpreteer ik het.
Bovenstaande bij elkaar genomen vind ik het als klant allemaal maar zeer verwarrend. Staken met opslaan voor een buiten werking gestelde wet, maar er in 2019 nog wel naar verwijzen in je privacy policy? En Ziggo meldt dat ze verkeersgegevens van klanten wel opslaan voor bedrijdsdoeleinden en ze ook worden gedeeld met politie en jusititie indien nodig. Het lijkt allemaal nauwelijks met elkaar te corresponderen.
Ik zou daarom heel graag een antwoord willen van Ziggo op bovenstaande vragen 1 t/m 3. Ik ben benieuwd hoe het nu echt in elkaar zit en met name wat er nu wel en niet opgeslagen wordt.
Alvast hartelijk dank!
Erik