Belachelijk veel spam op ziggo-mailadres

Patrick van 't Hooft

Forum Gebruiker
Berichten
5
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik krijg als Ziggo-klant altijd al véél meer spam dan de rest van mijn familie, die geen Ziggo/@home adres hebben. Gemiddeld wel 10-15 per dag, de laatste dagen wel 20-30 per dag! Hoe kan het toch dat Ziggo al die spam door laat komen? Of kan het met mijn emailprogramma te maken hebben (EM Client)?
 
De makers van spam specialiseren zich in het lastig detecteerbaar maken van spam. Als men fanatieker gaat filteren loop je ook het risico goede mail weg te gooien.

Wat mij betreft mag dat weggooien ook, want er zijn te veel bedrijven die hun mail niet goed configureren en dan bij een scherpe instelling zouden bouncen. Als providers mail met falende spf etc gewoon zouden bouncen, dan dwing je de legitieme verzenders hun mailsysteem eens op orde te brengen. En dan kunnen providers, zoals ziggo scherper onderscheiden.

Maar het tegengaan van spam, begint al met het niet overal achterlaten van je mailadres. Ik geef bij voorkeur alleen mijn alias adres. Ik krijg slechts een paar keer per jaar spam op mijn ziggo adres. En dat is dan op mijn alias adres. Als dat ooit teveel wordt, verander ik gewoon mijn alias adres.

Of kan het met mijn emailprogramma te maken hebben (EM Client)?

Nadat Ziggo gefilterd heeft, kan ook een Mail Cliënt naar spam kijken. Maar in mijn ervaring gooien die het nooit weg, maar verplaatsen het hooguit naar een spambox. b.v. Apple mail laat ze in de inbox staan met een kleurmarkering. Maar de spam komt nog steeds binnen.
 
SPF is ook geen oplossing want het is onnodig ingewikkeld.

Het enige wat je wilt is een uitgaande mailserver automatisch controleert of het afzender adres wat is ingevuld klopt, en er dus niet iets onzinnigs is ingevuld en de inkomende mailserver moet kijken of een @ziggo.nl mailtje ook echt van de ziggo mailservers afkomstig is. Zo ja mailtje doorlaten, zo niet mailtje automatisch naar dev/null. Dan heb je 95% van alle spam wereldwijd uitgeroeid.

Maar dan moet die functionaliteit eerst ingebouwd worden door de email server software makers en automatisch aangezet.
 
Zelf heb ik in mijn mailcliënt een filterregel gemaakt die alle mail met een afzender die niet in mijn adresboek staat, of waar ik nooit zelf mail naar toegestuurd heb, uit mijn inbox haalt en opzij zet in een quarantaine mailbox.

Dan krijg je gegarandeerd geen span in je inbox. Alleen moet je er dan handmatig de legitieme nieuwe afzenders uit je quarantaine box vissen.
 
Ook als je inschrijft voor een forum of iets dergelijks en waar je eem mail krijgt om je inschrijving te bevestigen dan nooit je eigen email gebruiken, maar een tijdelijk adres zoals 10 minutes mail..

Gebruik ook nooit de unsubscribe functie in spam mails. Bevestigde email adressen zijn goud waard en (bijna) iedere forum eigenaar,etc zal er een paar centen aan over willen houden alleen al om het gehuurde servertje van te bekostigen. Dus jezelf altijd afvragen waarom ze je mail adres nodig hebben.
 
... en om een wachtwoord reset te versturen als je je wachtwoord niet meer weet. Handig met zo'n tijdelijk mail adres ::)
 
Gebruik ook nooit de unsubscribe functie in spam mails. Bevestigde email adressen zijn goud waard en (bijna) iedere forum eigenaar,etc zal er een paar centen aan over willen houden alleen al om het gehuurde servertje van te bekostigen. Dus jezelf altijd afvragen waarom ze je mail adres nodig hebben.

Bij normale bedrijven kun je gerust een unsubscribe functie gebruiken, die zijn er niet voor niks en je kunt er dan ook van op aan dat je niet meer last gevallen wordt. Het gaat juist om partijen die je niet kent of waar je geen binding mee hebt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Blijf het toch vreemd vinden, dat grote verschil met de mensen om me heen die géén Ziggo-mailadres hebben. Mijn internet- en mailgebruik is nou niet zóveel anders dan een gemiddelde gebruiker, ik doe geen rare dingen.
Ziggo's spamfilter zou al die rare mailadressen er toch zó moeten kunnen uithalen? Overduidelijke spam-afzenders, lijkt me.
 
Het proleem is dat zo'n 'raar mailadres' ook legitiem kan zijn. Ziggo kan mail niet zo maar blokkeren omdat de afzender er vreemd uit ziet. Jij zit misschien te wachten op een belangrijk mailtje van je broer in verweggistan die via-via toch nog een berichtje verstuurt vanaf een onbetrouwbare computer.

Meestal wordt er gecontroleerd of het afzend IP inmiddels op een blacklist staat. Maar daarvoor moeten ze eerst een hoeveelheid verstuurd hebben om er op te komen.

Ik heb tot nu toe juist de ervaring andersom. Het gebeurd mij net zo vaak dat ik zelf een mail niet kan versturen omdat er iets in staat dat volgens Ziggo spam is, dan dat ik spam krijg.
 
Terug
Bovenaan