• Welkom op het Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door klanten van Ziggo
    Registreer je direct en stel zelf een vraag of neem deel aan de discussies.

Belachelijk veel spam op ziggo-mailadres


Vraag

Patrick van 't Hooft

Forum Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2018
Berichten
5
Internet
  1. Ziggo
Digitale Televisie
  1. Ziggo
Ik krijg als Ziggo-klant altijd al véél meer spam dan de rest van mijn familie, die geen Ziggo/@home adres hebben. Gemiddeld wel 10-15 per dag, de laatste dagen wel 20-30 per dag! Hoe kan het toch dat Ziggo al die spam door laat komen? Of kan het met mijn emailprogramma te maken hebben (EM Client)?
 

René

Moderator
Lid geworden
13 okt 2001
Berichten
9.144
Internet
  1. Ziggo
Digitale Televisie
  1. Ziggo
Blijf het toch vreemd vinden, dat grote verschil met de mensen om me heen die géén Ziggo-mailadres hebben.
Dat hoeft ook niet perse aan Ziggo te liggen. Jouw e-mail adres hoeft maar 1x ergens op een verkeerde plaats terecht te zijn gekomen, en je krijgt voor de rest van je leven extra spam.

Ik gebruik zelf bijvoorbeeld outlook.com en heb daar 2 verschillende email adressen.
Op het ene adres krijg ik vrijwel geen spam, en de spam die binnenkomt wordt netjes afgevangen.
Op het andere adres krijg ik dagelijks bergen spam, een deel wordt afgevangen maar het is zoveel dat een deel er ook doorheen komt.
Zelfde spamfilter, maar toch een verschil. Puur omdat het ene adres schijnbaar door veel meer spammers wordt gebruikt.

Het blijft jammer, want al die spam en phishing van tegenwoordig maken het hele mailsysteem onbetrouwbaar.
 

terrestrial

Forum Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2006
Berichten
2.199
Digitale Televisie
  1. Ziggo
Het blijft jammer, want al die spam en phishing van tegenwoordig maken het hele mailsysteem onbetrouwbaar.

Nou dat valt best mee. Mail is 1 van de meest wereldwijd gebruikte systemen en nog steeds enorm betrouwbaar.

Zelfs als je veel spam krijgt is dat vaak op te lossen met een paar simpele regels. Er zijn namelijk altijd een paar overeenkomsten, het gaat meestal maar over een paar dingen. Als je een spam folder maakt en een regel die indien het onderwerp een bepaald sleutelwoord bevat het mailtje verplaatst naar de spam folder ben je er al, dan hoef je alleen 1x per maand of 1x per 2 maanden je spam folder een keer te checken of er iets legitiems tussen staat. Je kunt zelfs een regel maken dat een mailtje in de spam folder na 30 of 60 dagen automatisch verwijderd wordt.

Een andere oplossing die al is aangedragen is alle welkome afzenders of domeinen van afzenders whitelisten, en de rest naar de spam folder, uiteraard moet je die dan wel regelmatig na kijken want iemand die jou voor de eerste keer mailt staat nog niet op die whitelist en komt automatisch in de spam folder.
 

René

Moderator
Lid geworden
13 okt 2001
Berichten
9.144
Internet
  1. Ziggo
Digitale Televisie
  1. Ziggo
Dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel dat er zoveel onbetrouwbare mail tegenwoordig binnenkomt die langs het spam filter gaan.
Ik zie het verschil wel, maar lang niet iedereen weet een spam of phishing mail te onderscheiden van een echte mail.
Dat maakt het hele mail systeem onbetrouwbaar.

En al de oplossingen die jij aandraagt zijn leuk, maar daar moet je maar net zin of tijd voor hebben. Ik zie het bij de jongere generatie om me heen, die vinden mail maar niks en gebruiken liever whatsapp of andere communicatie middelen. En veel ouderen vinden het ook allemaal maar verwarrend worden met al die nep mails. Wat is nou een nieuwsbrief van je bank, en wat is phishing. Die kun je beter adviseren om helemaal geen mail meer te gebruiken.
 

terrestrial

Forum Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2006
Berichten
2.199
Digitale Televisie
  1. Ziggo
Ik zie het verschil wel, maar lang niet iedereen weet een spam of phishing mail te onderscheiden van een echte mail.
Dat maakt het hele mail systeem onbetrouwbaar.

Als ik jou een mail stuur en ik vul in [email protected] als afzender wordt die mail vaak bezorgd en daar zit het grote probleem. Mailservers checken niet of een mailtje ook daadwerkelijk van de mailserver of domain rabobank.nl afkomstig is.

En SPF/DMARC zijn oplossingen maar die moet de beheerder van elke server zelf opzetten en dat is onhandig want neuzen in de IT wereld staan zelden dezelfde kant op. Als de mailserver software makers een simpelere oplossing implementeren en die standaard aanzetten is het probleem van fake e-mailtjes bij een volgende update de wereld uit.

Uiteraard zal er nog wel spam komen maar dan moet men een eigen domein gaan gebruiken met een eigen mailer. Dat kost ze meer moeite. Dan kun je nog wel geintjes uithalen zoals @rabobank.xyz maar het is minder lucratief.

Jou argument, dat men maar zin moet hebben om een regel in te stellen vind ik flauwekul. Als je elke dag tientallen spam mailtjes krijgt ben je meer tijd kwijt. Je stelt juist een paar regels in om daar vanaf te komen. Dat niet iedereen begrijpt hoe dat werkt oke, maar er is vanaf te komen en daar gaat het om.

En andere communicatie middelen gebruiken lost niks op want die hebben hetzelfde problemen. Vaak is een afzender niet gevalideerd of te faken.

Zelf krijg ik zelden spam, het is er wel beperkt maar mijn eigen mailserver filtert dat er uit met een punten systeem wat ik heb ingesteld. En als het al wordt bezorgd (spamscore minder dan 9 maar hoger dan 5) komt het netjes met de header ***SPAM*** in mijn spam folder te zitten. Kortom ik heb nergens last van en heb dus verder ook geen regels nodig.
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.988
Internet
  1. Ziggo
Digitale Televisie
  1. Ziggo
Dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel dat er zoveel onbetrouwbare mail tegenwoordig binnenkomt die langs het spam filter gaan.
Ik zie het verschil wel, maar lang niet iedereen weet een spam of phishing mail te onderscheiden van een echte mail.
Dat maakt het hele mail systeem onbetrouwbaar.

En het vertrouwen wordt verder ondermijnd doordat verzenders van legitieme mail slordig zijn. Als voorbeeld.

Begin van de week kreeg ik een mailtje van postnl dat ze 'ipsos' de opdracht gegeven hebben voor een marktonderzoek. (Ik ben zakelijke klant bij postnl).
Later krijg ik een mailtje van "ipsos-online.com". Daar staat wel het woord 'ipsos' in, maar dat is toch een heel ander domein. Juist een methode die phishers gebruiken. En tot overmaat van ramp, moet je het onderzoek starten door naar een website te gaan met domeinnaam "iv.nl"

Als postnl al de moeite doet om een vooraankondiging te doen, dan was het wel zo zinvol geweest om ook de te vertrouwen domeinnaam van Ipsos te noemen. En Ipsos moet in zijn mail natuurlijk alleen linkjes gebruiken die naar een vertrouwd domein wijzen. In dit geval hadden ze een CNAME record in hun eigen domein kunnen maken die naar iv.nl wijst. Dan kan de enquete zelf op dat iv.nl domein blijven staan.

Ik had hier een boze mail over gestuurd naar postnl en kreeg net de melding terug dat ze dit met Ipsos gaan bespreken. In elk geval mogen zulke praktijken niet langer gebeuren in een tijd dat iedereen ten zeerste adviseert om linkjes te controleren.
 
Laatst bewerkt: