Beeldkwaliteit Mediabox Next

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat het goed is als je je eerst even inleest. De problemen rondom beeldkwaliteit spelen al een jaar (zowat). Zonder ooit een concrete verbetering, zonder enige concrete test (tot op heden).
Maar ik laat me verrassen...
Ik ben als ik het zelf zeg redelijk op de hoogte ;). Heb je het bericht in de link goed gelezen?
 
Laatst bewerkt:
Gisteren via Eurosport naar beelden Silverstone gekeken...geweldig hoe helder. Mijn ervaring is dat Ziggo aardig naar zijn cliënten of c.q. gebruikers luistert momenteel. En daar ik in de next testen zit ...kijk en luister ik. Maar nog niet iedereen heeft een TV van deze tijd ofwel die nog geen 4 jaar oud bouwjaar heeft ..en ook dat speelt een rol. Netflix - voor die 13,99 heb ik een verrassend goed beeld. En of je een oude bekabeling in de buizen(dit is Hier is dus ook een nieuwe Coax kabel in gekomen) hebt zitten of CAT 6 - 7. Op enkele dingen na ben ik tevreden
Het is toch logisch met de vele mogelijkheden dat zo'n dun draadje van de jaren 80 niet meer voldoet als Coax, daarom dus "in de buizen een nieuwe draad laten trekken")
Waarom wel gelijk een CAT 6 of 7 (kosten bespraring met wat er nog aankomt) en vooral daar ik veel op met internet te maken heb.
\
 
Laatst bewerkt:
mod edit:
Topic titel aangepast van Dit mochten mensen op de Ziggo Community niet lezen: naar Beeldkwaliteit Mediabox Next.
Laten we hier een algemeen topic over de beeldkwaliteit van de Next van maken, voor zover daar nog wat over te melden valt.
Het wachten is op een aanpassing vanuit de kant van Ziggo, waarbij de gebruiker zelf de keuze krijgt om 'het scherpte filter' of welke andere verbeteraar dan ook aan of uit te kunnen zetten.
 
Ik ben als ik het zelf zeg redelijk op de hoogte ;). Heb je het bericht in de link goed gelezen?
Ja na een jaar zegt de mod dat ze "binnenkort" aan een testteam ondersteuning gaan vragen. Blijft mijn stelling dat er 1 jaar netto niets is verbeterd. Ondanks inmiddels meer dan 1.200 (ik tel het buitenland even niet mee) zeur- en smeekberichten. Sorry, dat maakt mij niet zo optimistisch.
 
Gisteren via Eurosport naar beelden Silverstone gekeken...geweldig hoe helder. Mijn ervaring is dat Ziggo aardig naar zijn cliënten of c.q. gebruikers luistert momenteel. En daar ik in de next testen zit ...kijk en luister ik. Maar nog niet iedereen heeft een TV van deze tijd ofwel die nog geen 4 jaar oud bouwjaar heeft ..en ook dat speelt een rol. Netflix - voor die 13,99 heb ik een verrassend goed beeld. En of je een oude bekabeling in de buizen hebt zitten of CAT 6 - 7. Op enkele dingen na ben ik tevreden
Ik zie dat je eerder geplaatste lofzang over de Next wat meer genuanceerd is, en dat is meer dan prima. De leeftijd van een TV doet er niet zo heel veel toe als je zelf niet aangeeft waarop je het Ziggo beeld nu beoordeeld (welke TV dus). Menig ouder plasma TV die een "mooier" beeld geeft dan een 2019 LCD TV, maar dit is allemaal persoonlijk vanzelfsprekend.

Dat over de bekabeling gaat een beetje mis, live TV kijken doen we via DVB-C, oftewel coax kabel. Jij refereert met je CAT 6 of 7 naar netwerkkabel, en die verbinding wordt gebruikt voor alles wat geen live TV is op de Next. Dat hoeft dan ook geen CAT 6 of 7 te zijn, gezien de snelheden die noodzakelijk zijn voor VOD diensten. 30Mbit als ondergrens is dan meer dan voldoende, dus CAT 5(e) voldoet meer dan uitstekend.
 
Ik heb vorige week een Next box geïnstalleerd. De snelheid en het gemak waarmee je door het menu navigeert is inderdaad indrukwekkend en een verademing ten opzichte van de oude Horizon die ik had.
Maar inderdaad, er zijn ook dingen die me minder vrolijk stemmen. En dat is zoals de naam van dit topic aangeeft inderdaad de beeldkwaliteit.

Ik heb de Next via hdmi aangesloten op mijn 4K geschikte Marantz AV receiver. En die vervolgens met hdmi naar mijn LG oled. Wanneer ik de Next op de resolutie 4k of ''van je tv' zet dan krijg ik steeds snelle flikkeringen in beeld. Soms om de paar seconden, dan weer minutenlang niet. Zet ik de resolutie op 1080p dan heb ik nergens last van. Maar dan kan je dus het 4K kanaal Love Nature niet bekijken. Ervan uitgaande dat (ooit) het 4K aanbod uitgebreid zal worden stemt me dit niet vrolijk.

Wat me ook stoort zijn de witte pixels in de donkere beeldvlakken, erg jammer. Volgens iemand van de Ziggo klantenservice heeft dit ook met de 4K resolutie te maken.

En tot slot heb ik ook problemen met de lipsync en Dolby surround geluid. Ook dat leek de oude Horizon toch beter te kunnen.

Al met al weet ik niet wat ik nu van de Next moet denken. In sommige opzichten dus een verbetering, maar op andere vlakken juist weer een forse achteruitgang.
Moeten we nu weer jarenlang op updates wachten om dit allemaal te verhelpen? Kunnen ze nu niet gewoon eens een product in de markt zetten dat vanaf het begin gewoon goed is?
 
@mokum64 wat jij beschrijft duidt op een HDMI kabel die niet helemaal lekker is. Ook ik maak gebruik van een (4k/60Hz) Marantz receiver en heb je omschreven problemen niet (meer). Niet meer omdat ik ook een HDMI kabel had die zijn werk niet helemaal goed deed dus werd ik eveneens opgezadeld met snelle flikkeringen of wegvallend beeld. De witte pixels in beeld lijken dat ook te bevestigen. Andere kabel, alles in orde.

Ook ik gebruik de instelling "van je TV", lipsync problemen heb ik echter niet met de instelling van het geluid op Dolby. De Ziggo (audiosync) testpagina laat zien dat dit niet aan de orde is. Wel komt het geluid hier altijd uit de receiver en externe luidsprekers, van het TV geluid maak ik nooit gebruik.

@mokum64 ik had in eerste instantie de Next kabel niet gebruikt, daar zat mijn probleem.
Ik neem aan dat de Marantz ook 4k@60Hz geschikt is?
 
Laatst bewerkt:
@p750mmx Ik heb de door Ziggo bijgeleverde hdmi kabel gebruikt om de Next op mijn Marantz aan te sluiten. Ik ga ervan uit dat dat een goede kabel is.
Maar voor de zekerheid zal ik ook eens de hdmi van de Marantz naar mijn LG tv vervangen door een goede nieuwe.
 
Witte flitsende pixels zijn inderdaad vaak toe te schrijven aan een brakke HDMI kabel. Vergeet ook niet de HDMI kabel tussen de Marantz en je TV te controleren/uit te sluiten.
 
@Pietlut heeft wat mij betreft een heel aardig punt v.w.b. fUPC en fZiggo. Als ik "gedwongen" in eerste groep terecht was gekomen dan had ik Ziggo als provider allang de laan uitgestuurd. Nu heb ik de vrijheid voor een eigen decoder en kan ik deze zelfs prima naast de Next gebruiken. De ene als het gaat over het maximale aan Ziggo beeldkwaliteit en lokale opslag (waar ik mee kan doen wat ik wil), de andere als het gaat om gebruiksgemak v.w.b. de ZiggoGo mogelijkheden.

Dus ja, als oud fZiggo gebruiker met daarnaast nog 4 geactiveerde Smartcards op naam, heb ik niet zo'n hele grote reden om te klagen nu.
Mooi gezegd en helemaal met je eens.Ziggo meet met 2 maten..nee zelfs nog meer wat in FZiggo zit er ook weer veschil.
Zag het een hele tijd geleden ook al aankomen en merkte ook hoe Ziggo zich vaak opstelde vanuit de positie waarin ze eigenlijk nu nog steeds verkeren. Heb toen ook mijn conclusies getrokken en pluk daar nog steeds de vruchten van.
Gaat het topic nu niet over maar fijn om te lezen dat er ook mensen zijn die zich mijn zienswijze eigen kunnen maken.

Vrije keuze daar gaat het mij om zoals ik al zei. Mbt de beeldkwaliteit denk ik dat het wel opgelost gaat worden...al wordt het wel weer wachten...zoals bekend.Maar daar gaat het mij niet om...dat is in mijn optiek niet de kern van de zaak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan