De volgende tekst had ik op het officiële Ziggo Forum geplaatst (De Zigggo Community). In de tekst ben ik zeer zorgvuldig te werk gegaan, zodat ik de NDA op geen enkele manier zou overtreden. Ik heb slechts zaken aangehaald waarover al uitgebreid op diverse nationale en internationale openbare fora is geschreven. De moderatoren vonden echter dat de mensen van de Ziggo Community het volgende niet mochten lezen:
Of ik nu via de Blurayspeler, de mediaspeler, de satellietontvanger, de PC, of direct via de tuner van de TV met CI+ module kijk, ik hoef nooit iets aan de instellingen van de TV te veranderen. Het beeld van de TV is altijd hetzelfde qua helderheid, contrast, kleurverzadiging, scherpte, enz. Dit komt omdat deze apparaten het beeld zo neutraal mogelijk naar de TV sturen.
Al 46 pagina’s lang (bij het onderwerp: "Mediabox Next: minder scherp HD beeld") is te lezen hoe de TV bijgesteld moet worden om een acceptabel beeld uit de Next te krijgen. Het zijn allemaal goedbedoelde adviezen (en ook een heleboel klinkklare onzin), maar zolang de Next geen 100% neutraal beeld naar de TV stuurt heeft het bijregelen van het beeld op de TV totaal geen zin. Je zult met de huidige firmware zelfs nooit dezelfde beeldkwaliteit krijgen als van de Mediabox XL; het blijft op zijn best compenseren van door de Next veroorzaakte beeldfouten.
Ik heb aan de test van de Next meegedaan. Na de testperiode heb ik geen Next abonnement genomen, omdat de Next voor mij nog teveel essentiële tekortkomingen had.
Met de hardware is helemaal niets mis, maar het is de eigenwijze en slechte Ziggo (Liberty Global) software die roet in het eten gooit (duidelijk niets geleerd van de Horizon ellende). Bij het einde van de test had de Next firmware versie 4.16. Er zijn intussen na het einde van de test al weer een paar maanden voorbij, maar ik lees dat de huidige firmware van de Next ervoor zorgt dat het beeld nog steeds verscherpt is, dat DD2.0 nog steeds met lege DD5.1 geluidskanalen wordt weergegeven, dat een “pass-through” van het bronsignaal nog steeds niet gerealiseerd is, dat YouTube nog steeds volledig onnodig judder geeft en geen HDR ondersteunt (terwijl de benodigde codec open-source is), dat beeld- en geluidssynchronisatieproblemen nog steeds niet opgelost zijn, dat de Next nog steeds opstartproblemen heeft en dat opnemen nog steeds de nodige problemen oplevert. (En dan noem ik alleen de zaken die al uitgebreid besproken zijn in de openbare fora, zodat ik mijn non-disclosure agreement niet overtreed). Maar gelukkig is er animatie aan het menu toegevoegd (sorry, ik kon het niet laten om deze domheid belachelijk te maken).
Een niet-uitschakelbare electronische beeldverscherping op het totale uitgangssignaal toepassen om te proberen te verdoezelen dat de 4K upscaling van de Next minder is dan die van de gemiddelde TV zou een zichzelf respecterend bedrijf zijn klanten niet aan moeten willen doen. Zorg voor de mogelijkheid van een automatische pass-through van het signaal, zodat de TV de de upscaling kan doen. Leg vervolgens aan je klanten uit dat een kastje van een paar tientjes nooit dezelfde kwalitatieve upscaling kan doen als een veel duurdere TV met gespecialiseerde hard- en software dit kan, dus dat “van je TV” niet de beste instelling is voor een UHD TV, maar dat de consequentie van de pass-though is dat de TV een paar seconden op zwart gaat als het nodig is om naar de juiste resolutie en frequentie te schakelen (zoals nu al gebeurt bij Netflix).
Dat 90% van de Next-klanten zich niet stoort aan het verscherpte beeld mag nooit een excuus zijn om 100% van de Next-klanten verplicht naar een verminkt beeld te laten kijken. Ik kan alle mensen die nu willen reageren met: “ik vind het beeld van de Next mooi” slechts garanderen dat het beeld en geluid van de Next een stuk mooier zouden zijn zonder de huidige technisch verminkingen van het signaal dat de Next nu naar de TV stuurt. Het is hier (op het Ziggo Community forum) al vaker gezegd, dus kan ik het vrijelijk herhalen: als je vóór softwareversie 4.12 de TV de upscaling liet doen (dus de Next instelde op 1080i bij een HD uitzending) was het beeld van live-TV een stuk mooier en zuiverder dan dat het beeld is sinds 4.12!
Of ik nu via de Blurayspeler, de mediaspeler, de satellietontvanger, de PC, of direct via de tuner van de TV met CI+ module kijk, ik hoef nooit iets aan de instellingen van de TV te veranderen. Het beeld van de TV is altijd hetzelfde qua helderheid, contrast, kleurverzadiging, scherpte, enz. Dit komt omdat deze apparaten het beeld zo neutraal mogelijk naar de TV sturen.
Al 46 pagina’s lang (bij het onderwerp: "Mediabox Next: minder scherp HD beeld") is te lezen hoe de TV bijgesteld moet worden om een acceptabel beeld uit de Next te krijgen. Het zijn allemaal goedbedoelde adviezen (en ook een heleboel klinkklare onzin), maar zolang de Next geen 100% neutraal beeld naar de TV stuurt heeft het bijregelen van het beeld op de TV totaal geen zin. Je zult met de huidige firmware zelfs nooit dezelfde beeldkwaliteit krijgen als van de Mediabox XL; het blijft op zijn best compenseren van door de Next veroorzaakte beeldfouten.
Ik heb aan de test van de Next meegedaan. Na de testperiode heb ik geen Next abonnement genomen, omdat de Next voor mij nog teveel essentiële tekortkomingen had.
Met de hardware is helemaal niets mis, maar het is de eigenwijze en slechte Ziggo (Liberty Global) software die roet in het eten gooit (duidelijk niets geleerd van de Horizon ellende). Bij het einde van de test had de Next firmware versie 4.16. Er zijn intussen na het einde van de test al weer een paar maanden voorbij, maar ik lees dat de huidige firmware van de Next ervoor zorgt dat het beeld nog steeds verscherpt is, dat DD2.0 nog steeds met lege DD5.1 geluidskanalen wordt weergegeven, dat een “pass-through” van het bronsignaal nog steeds niet gerealiseerd is, dat YouTube nog steeds volledig onnodig judder geeft en geen HDR ondersteunt (terwijl de benodigde codec open-source is), dat beeld- en geluidssynchronisatieproblemen nog steeds niet opgelost zijn, dat de Next nog steeds opstartproblemen heeft en dat opnemen nog steeds de nodige problemen oplevert. (En dan noem ik alleen de zaken die al uitgebreid besproken zijn in de openbare fora, zodat ik mijn non-disclosure agreement niet overtreed). Maar gelukkig is er animatie aan het menu toegevoegd (sorry, ik kon het niet laten om deze domheid belachelijk te maken).
Een niet-uitschakelbare electronische beeldverscherping op het totale uitgangssignaal toepassen om te proberen te verdoezelen dat de 4K upscaling van de Next minder is dan die van de gemiddelde TV zou een zichzelf respecterend bedrijf zijn klanten niet aan moeten willen doen. Zorg voor de mogelijkheid van een automatische pass-through van het signaal, zodat de TV de de upscaling kan doen. Leg vervolgens aan je klanten uit dat een kastje van een paar tientjes nooit dezelfde kwalitatieve upscaling kan doen als een veel duurdere TV met gespecialiseerde hard- en software dit kan, dus dat “van je TV” niet de beste instelling is voor een UHD TV, maar dat de consequentie van de pass-though is dat de TV een paar seconden op zwart gaat als het nodig is om naar de juiste resolutie en frequentie te schakelen (zoals nu al gebeurt bij Netflix).
Dat 90% van de Next-klanten zich niet stoort aan het verscherpte beeld mag nooit een excuus zijn om 100% van de Next-klanten verplicht naar een verminkt beeld te laten kijken. Ik kan alle mensen die nu willen reageren met: “ik vind het beeld van de Next mooi” slechts garanderen dat het beeld en geluid van de Next een stuk mooier zouden zijn zonder de huidige technisch verminkingen van het signaal dat de Next nu naar de TV stuurt. Het is hier (op het Ziggo Community forum) al vaker gezegd, dus kan ik het vrijelijk herhalen: als je vóór softwareversie 4.12 de TV de upscaling liet doen (dus de Next instelde op 1080i bij een HD uitzending) was het beeld van live-TV een stuk mooier en zuiverder dan dat het beeld is sinds 4.12!