Beeldkwaliteit Mediabox Next

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jantje51

Forum Gebruiker
Berichten
91
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
De volgende tekst had ik op het officiële Ziggo Forum geplaatst (De Zigggo Community). In de tekst ben ik zeer zorgvuldig te werk gegaan, zodat ik de NDA op geen enkele manier zou overtreden. Ik heb slechts zaken aangehaald waarover al uitgebreid op diverse nationale en internationale openbare fora is geschreven. De moderatoren vonden echter dat de mensen van de Ziggo Community het volgende niet mochten lezen:

Of ik nu via de Blurayspeler, de mediaspeler, de satellietontvanger, de PC, of direct via de tuner van de TV met CI+ module kijk, ik hoef nooit iets aan de instellingen van de TV te veranderen. Het beeld van de TV is altijd hetzelfde qua helderheid, contrast, kleurverzadiging, scherpte, enz. Dit komt omdat deze apparaten het beeld zo neutraal mogelijk naar de TV sturen.

Al 46 pagina’s lang (bij het onderwerp: "Mediabox Next: minder scherp HD beeld") is te lezen hoe de TV bijgesteld moet worden om een acceptabel beeld uit de Next te krijgen. Het zijn allemaal goedbedoelde adviezen (en ook een heleboel klinkklare onzin), maar zolang de Next geen 100% neutraal beeld naar de TV stuurt heeft het bijregelen van het beeld op de TV totaal geen zin. Je zult met de huidige firmware zelfs nooit dezelfde beeldkwaliteit krijgen als van de Mediabox XL; het blijft op zijn best compenseren van door de Next veroorzaakte beeldfouten.

Ik heb aan de test van de Next meegedaan. Na de testperiode heb ik geen Next abonnement genomen, omdat de Next voor mij nog teveel essentiële tekortkomingen had.

Met de hardware is helemaal niets mis, maar het is de eigenwijze en slechte Ziggo (Liberty Global) software die roet in het eten gooit (duidelijk niets geleerd van de Horizon ellende). Bij het einde van de test had de Next firmware versie 4.16. Er zijn intussen na het einde van de test al weer een paar maanden voorbij, maar ik lees dat de huidige firmware van de Next ervoor zorgt dat het beeld nog steeds verscherpt is, dat DD2.0 nog steeds met lege DD5.1 geluidskanalen wordt weergegeven, dat een “pass-through” van het bronsignaal nog steeds niet gerealiseerd is, dat YouTube nog steeds volledig onnodig judder geeft en geen HDR ondersteunt (terwijl de benodigde codec open-source is), dat beeld- en geluidssynchronisatieproblemen nog steeds niet opgelost zijn, dat de Next nog steeds opstartproblemen heeft en dat opnemen nog steeds de nodige problemen oplevert. (En dan noem ik alleen de zaken die al uitgebreid besproken zijn in de openbare fora, zodat ik mijn non-disclosure agreement niet overtreed). Maar gelukkig is er animatie aan het menu toegevoegd (sorry, ik kon het niet laten om deze domheid belachelijk te maken).

Een niet-uitschakelbare electronische beeldverscherping op het totale uitgangssignaal toepassen om te proberen te verdoezelen dat de 4K upscaling van de Next minder is dan die van de gemiddelde TV zou een zichzelf respecterend bedrijf zijn klanten niet aan moeten willen doen. Zorg voor de mogelijkheid van een automatische pass-through van het signaal, zodat de TV de de upscaling kan doen. Leg vervolgens aan je klanten uit dat een kastje van een paar tientjes nooit dezelfde kwalitatieve upscaling kan doen als een veel duurdere TV met gespecialiseerde hard- en software dit kan, dus dat “van je TV” niet de beste instelling is voor een UHD TV, maar dat de consequentie van de pass-though is dat de TV een paar seconden op zwart gaat als het nodig is om naar de juiste resolutie en frequentie te schakelen (zoals nu al gebeurt bij Netflix).

Dat 90% van de Next-klanten zich niet stoort aan het verscherpte beeld mag nooit een excuus zijn om 100% van de Next-klanten verplicht naar een verminkt beeld te laten kijken. Ik kan alle mensen die nu willen reageren met: “ik vind het beeld van de Next mooi” slechts garanderen dat het beeld en geluid van de Next een stuk mooier zouden zijn zonder de huidige technisch verminkingen van het signaal dat de Next nu naar de TV stuurt. Het is hier (op het Ziggo Community forum) al vaker gezegd, dus kan ik het vrijelijk herhalen: als je vóór softwareversie 4.12 de TV de upscaling liet doen (dus de Next instelde op 1080i bij een HD uitzending) was het beeld van live-TV een stuk mooier en zuiverder dan dat het beeld is sinds 4.12!
 
Ik ben het grotendeels met je eens, maar het zal waarschijnlijk met een reden verwijderd zijn van de Community en dan zal de NDA vermoedelijk de minst belangrijke reden zijn. Anyway, hier kan ik gelukkig zelf kiezen, want ik heb alweer zo'n vermoeden wat het zal gaan worden... dus:

2019-08-24_15-59-27.jpg


Succes in ieder geval!

Edit: voor = met
 
Laatst bewerkt:
Kwa gebruiksgemak, opnames en zo , is het een verademing, de Next. Kwa beeld gebruik ik de apps van m,n tv ;)
 
Na pagina's vol lof over de next box.
Eindelijk een duidelijk en eerlijk verhaal over de ( naar mijn mening ) gehypte next box.
Het is en blijft een simpele tv box.
Er zijn veel betere op de markt te krijgen.
Maar ziggo moet indd de boel weer verpesten met de zelfgemaakte software.
 
Gehypt is een groot woord, het werkt echt beter dan de Horizon. Denk dat met mij zo,n 159.000 er het mee eens zijn ;)
 
Tuurlijk alles beter de de mbxl.
Maar het beeld van de next kan bij lange na niet tippen aan dat van mbxl, en daar is ziggo schuldig aan met hun software matige beeld verbeteraar, Ze weten het maar ze doen er niets aan.
 
Kwa gebruiksgemak, opnames en zo , is het een verademing, de Next. Kwa beeld gebruik ik de apps van m,n tv ;)
Tsja na de Mbxl noem je al snel iets een verademing..vrije keuze daar moet het om gaan. En als jij dan voor de Next wil kiezen en dat voor jou de grote verademing is, prima. Laat Ziggo maar stunten wat ze willen dat hebben ze al zo lang gedaan met de MBXL het gaat zich erom dat je dit maar eens doet in een open markt...en als mensen dan nog koste wat kost willen blijven is dat hun keuze. Alsof de Next of de MBXL de enige STB,s zijn op de markt... en nogmaals na het debacle met de MBXL gaan de mensen die bleven waar ze bleven nu:" Hoera!!" roepen dat de Next er kwam. Sterker nog sommigen stonden in de rij om zich als test kandidaat te melden en uiteraard gingen ze heel graag akkoord met het NDA. Ik hoef de Next en zeer zeker de MBXL niet..nu niet en nooit niet.Dat anderen razend enthousiast zijn is prima maar wel in een open markt en dan mag Ziggo eens proberen dan te gaan stunten dan zijn de rapen gaar en zo hoort dat ook.
 
Laatst bewerkt:
Gehypt is een groot woord, het werkt echt beter dan de Horizon. Denk dat met mij zo,n 159.000 er het mee eens zijn ;)
Jep snelheid, gebruikersgemak, opnemen werkt beter dan op de HB, maar dat is dan ook alles wat beter werkt .Jij kijkt tv via de tv apps dus dat staat los van de slechte beeldkwaliteit van de Next. Amen!!
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg alleen dat het algemeen vlotter werkt, de beeldkwaliteit is voor ieder anders.
Ik geef toe dat de beeldkwaliteit van de next niet je van het is, maar toch
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan