Aanscherpen mailinstellingen

Briolet

Forum Gebruiker
Berichten
4.339
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ziggo heeft de controle van ontvangen mail aangescherpt. Dat blijkt uit een discussie op een ander forum waar het antwoord van Ziggo in deze post samengevat is.

Het is allemaal vrij technisch, maar elke goed geconfigureerde mailserver stuurt een HELO/EHLO mee die de ontvangen mailserver kan controleren. Als de mail echter via spambots verstuurd wordt, zal vaak deze HELO/EHLO niet kloppen en kan simpel geblokkeerd worden zonder de inhoud te analyseren.

Ziggo zal die controle vroeger niet gedaan hebben om geen mail van slecht geconfigureerde reguliere mailservers te blokkeren. Ziggo heeft nu blijkbaar besloten deze check wel door te voeren. Ik doe deze controle ook op mijn mailserver en heb nooit gemerkt dat er nog slecht geconfigureerde mailservers zijn.

Maar mocht het gebeuren dat bepaalde mensen sinds deze maand geen mail meer naar jou kunnen sturen, dan zou dit een oorzaak kunnen zijn.
 
Zal dit ook de enorme hoeveelheid spam die ik ontvang verminderen?
 
Volgens mij wel de spam die via botnets verstuurd wordt. Ik weet alleen niet hoe groot dat aandeel is binnen de totale hoeveelheid spam.
 
Laten we het hopen, word de laatste tijd steeds erger.
 
Dat veel spam robotwerk is vermoedde ik al heel lang geleden, toen internet van UPC nog Chello heette. Op de een of andere manier was mijn adres ongewild op verkeerde plaatsen terecht gekomen waardoor ik een poos met extreem veel spam werd gebombardeerd.

Tot het moment dat @chello.nl werd gewijzigd in @upcmail.nl. Aanvankelijk bleef de ellende doorgaan omdat het oude adres bleef bestaan als alias. Maar min of meer per ongeluk verwijderde ik die alias, en sindsdien ontvang ik bijna geen spam meer. Die oude alias kon ik niet meer herstellen, maar die hoefde inmiddels ook niet meer terug omdat alle contacten inmiddels m'n nieuwe adres hadden. Dus laat ie fijn zijn!

Misschien ten overvloede, sindsdien vertel ik alleen mijn e-mailadres als het echt niet anders kan. Als ze het ooit ergens vragen, vraag ik altijd of het nodig is. Zo niet dan is het gewoon NEE.
 
Ik heb gemerkt, dat Ziggo ook veel berichten in de spam zet, die geen spam zijn. Vooral van bedrijven en organisaties, zoals consumentenbond eigenhuis enz. Dat vind ik vervelend. Vooral als je op antwoord van iemand of een bedrijf zit te wachten, is dat heel vervelend. Ik heb mezelf nu aangewend een paar keer per week via webmail te controleren. Ik klik dan op "duimpje omhoog". Dan komt hij in de inbox. Kan ik niet ergens aangeven, dat bepaalde afzenders nooit spam is, zodat dat niet weer gebeurd?
 
Hoe verschillend kunnen ervaringen zijn. Bij ons, twee adressen bij Ziggo, vindt dat nauwelijks tot nooit plaats.

Sowieso heel weinig spam, op één heel hardnekkige vervelende adverteerder na, duidelijk aldoor dezelfde, ondanks verschillende adressen, gezien steeds hetzelfde herkenbare kadertje. Steeds verplaats ik ze naar de map Ongewenste berichten, maar zonder het gewenste resultaat.
 
@GerardS Ja, dit valt mij ook op. Zie zojuist bv. bij ongewenste berichten mail van Evides (waterleverancier) en Postfilter.

Edit: het ging om een hotmail account, dus het ligt in mijn geval gewoon aan hotmail.
 
Laatst bewerkt:
…Ik heb mezelf nu aangewend een paar keer per week via webmail te controleren. Ik klik dan op "duimpje omhoog". Dan komt hij in de inbox.

In een mailcliënt zie je toch ook de spamfolder? Daar zit ook een equivalent van "duimpje omhoog" in. In apple mail is dat de button "geen reclame".

Kan ik niet ergens aangeven, dat bepaalde afzenders nooit spam is, zodat dat niet weer gebeurd?

Je kunt het proberen via de filter instellingen. Er is vaker over geschreven (Ik weet alleen niet meer of het wel/niet lukte als de mail al uit de inbox gehaald was)
 
Terug
Bovenaan