• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

Digitale ruis tv


Deichmann

Forum Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2019
Berichten
2
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Ongeveer 2 weken geleden hebben monteurs van Ziggo op diverse plaatsen in onze wijk werkzaamheden uitgevoerd in de verdeelkasten.
Sindsdien wordt het digitale tv-signaal in huis geplaagd door digitale ruis (voortdurend allerlei gekleurde blokjes in beeld). Ik heb 2 tv's in huis, en dit fonomeen treedt op bij beide toestellen, op iedere willekeurige zender.

Gebeld met de helpdesk van Ziggo, en op aanraden de zenders opnieuw gezocht. Signaalsterkte in huis is 100%, kwaliteit 85%. Dat opnieuw zoeken leek aanvankelijk te helpen, maar het is eigenlijk alleen maar erger geworden. Nogmaals gebeld met de helpdesk, en nu wordt beweerd dat de bekabeling in huis het probleem zou zijn... Daar geloof ik echter helemaal niets van. Bekabeling bestaat vanaf het punt van binnenkomst van signaal to aan de tv-toestellen volledig uit Hirschmann kabels, stekkers en contactdozen. Dat heeft 13 jaar lang feilloos gewerkt, en nu zal het - hoe toevallig - opeens mankementen vertonen? Dat lijkt me niet.

Wat kan er aan de hand zijn?
 

Knurk

Forum Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2011
Berichten
537
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Om je thuisbekabeling uit te sluiten zal je toch echt je TV direct op het AOP aan moeten sluiten en kijken of je alsnog storing hebt. Is dat het geval dan zal Ziggo gratis een monteur langs sturen. Heb je geen storingen direct op het AOP dan zul je toch stuk voor stuk je kabels en splitters na moeten gaan.
 
Laatst bewerkt:

Dynabite

Forum Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2013
Berichten
499
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Je signaalkwaliteit hoort 100% te zijn, maar ik ga er even vanuit dat je een foutje maakt en met 85% de signaalsterkte bedoelt.

Zoals knurk zegt: de boel direct aanlsuiten op het AOP zonder versterkers/verdelers om te testen.


PS, Kans is groot dat het signaal na onderhoud verbeterd is en de signaalsterkte nu veel te hoog is.
 
Laatst bewerkt:
Topicstarter
Topicstarter
D

Deichmann

Forum Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2019
Berichten
2
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
@Dynabyte, inderdaad kwaliteit 100%, signaalsterkte 85%
Kabels gaan vauit AOP naar een versterker, daarna naar de contactdozen in huis, daarop zit in beide gevallen nog een Humax decoder. Daar moet ik ook nodig vanaf, maar dat is een ander verhaal.

Ik heb eerder al geprobeerd om alle stekkers uit de versterker te halen en te zien of de stekkers wel goed vast zaten en ver genoeg in de connectoren van de versterker waren aangesloten. Dat leverde niets op.
Daarna geprobeerd om een tv direct op het AOP aan te sluiten, maar ik bedacht me... dat was door de kabels uit de versterker te trekken en de IEC stekkers van inkomende kabel de kabel naar mijn tv in elkaar te drukken. Toch niet helemaal direct op het AOP dus. :-\

Gisteren nog eens geprobeerd, nu wel direct. Kabel tussen versterker en AOP eruit en de tv kabel directop het AOP. En... dat gaat goed! Zou dus de kabel tussen AOP en versterker kunnen zijn...
Opvallend detail: nadat ik de hele boel weer zoals oorspronkelijk had aangesloten op de versterker (met inbegrip van het verdachte kabeltje), lijkt vooralsnog de storing verdwenen.

Ik moet er misschien bij vertellen dat het ook leek alsof er spanning op de kabel uit het AOP stond (Kan dat? Gezien de aanhoudende prik op mijn vingers voelde dat tenminste wel zo). Bij opnieuw aansluiten was dat weg.
 

Robert Koopman

Quality Member
Lid geworden
29 aug 2007
Berichten
18.442
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Dat laatste klopt zeker, er staat altijd wel wat spanning op de inkomende kabel.
Prikt redelijk onaangenaam.
 

fdboer

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2009
Berichten
779
Aan de klant kant van het AOP hoort die spanning door de galvanische scheiding in het AOP weg te zijn lijkt me.
 

Johnny54

Moderator
Lid geworden
18 jan 2003
Berichten
18.708
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
De spanning die je voelt komt meestal uit apparaten in het huis van de klant. De galvanische scheiding is vooral om te voorkomen dat er op het netwerk van Ziggo (veel) spanning komt waar dan veel mensen *en apparaten) last van hebben.
 

marans

Forum Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2011
Berichten
935
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
daarop zit in beide gevallen nog een Humax decoder. Daar moet ik ook nodig vanaf, maar dat is een ander verhaal.

Opvallend detail: nadat ik de hele boel weer zoals oorspronkelijk had aangesloten op de versterker (met inbegrip van het verdachte kabeltje), lijkt vooralsnog de storing verdwenen.
waarom zou je van je humax af moeten? een betere decoder is er niet naar mijn mening. of je moet een module gaan gebruiken.
en je kabel kan ook wat los hebben gezeten in een connector. ik controleer ook de nodige dingen elke x als ik iets gedaan heb of verplaatst. soms ben je gewoon verbaast dat er dan toch weer iets beter kan.
en een installatie van 13 jaar oud mag je best weer eens nalopen. niets mis mee.
 

Olga.P2000

Forum Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2011
Berichten
937
Dank je, dank je, dank je! Precies mijn verhaal! Ik werd er gek van! Ontvanger van stroom afhalen en alle kabeltjes uit versterker trekken en weer terug doen heeft het probleem in 2 minuten opgelost.